Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Navigeren door complex magazijnlandschap

Vier supply chain trends met impact op warehouse management

Met een digital twin emulatietool kun je de uitgewerkte oplossing uitgebreid testen voor je ze implementeert. Zo kun je problemen detecteren, de set-up finetunen en de compatibiliteit met de hardware controleren.

In tijden van volatiliteit en onzekerheid zetten supply chains best in op een proactieve aanpak en een groot aanpassingsvermogen. Dat geldt uiteraard ook voor magazijnen. Gelukkig zijn er naast uitdagingen ook opportuniteiten, zo blijkt uit het 2024 trendrapport ‘Navigating change’ van Consafe Logistics. In die whitepaper belicht de softwareleverancier vier supply chain trends en hun impact op de magazijnen van vandaag.

Centraal in de whitepaper: de waarde van nieuwe technologieën, slimme strategieën, en best practices waarmee magazijnen het verschil kunnen maken.

Trend 1: AI wint aan magazijnterrein

De adoptie van artificiële intelligentie (AI) in bedrijfsomgevingen zit in de lift. Een studie van Forbes toont aan dat op verschillende fronten een positieve impact van AI wordt verwacht. Zo meent 64 procent van de respondenten de productiviteit met de technologie te kunnen verhogen. Meer dan de helft vindt het ook een goede technologie om kosten te besparen (59%) en responstijden te verbeteren (53%).

Trenddrijvers

Een belangrijke drijver voor AI is dat de technologie steeds betaalbaarder wordt. Verder deint het toepassingsgebied gestaag uit. Bovendien boekt AI snel vooruitgang op het vlak van ‘natural language processing’, ‘image’ en ‘speech recognition,’ virtuele assistentie en het vermogen om aanbevelingen te doen. We kunnen als mens ook steeds vlotter met de technologie interageren. Doordat AI-oplossingen zo ontworpen worden dat ze eenvoudig met bestaande software en processen te integreren zijn, wordt het tot slot steeds makkelijker de technologie te adopteren.

Impact op warehouse management
Ook bij warehousing is AI erg waardevol. Machine learning en artificiële intelligentie bezitten immers de kracht om grote hoeveelheden data te kunnen verwerken. En laat het magazijn nu net een erg datarijke omgeving zijn. Op basis van al die data kan AI interessante inzichten bieden. Denk maar aan de identificatie van patronen, trends en opportuniteiten die met menselijke analyses minder goed te vatten zijn.

Vandaag vinden we in verschillende WMS-pakketten al AI-modules terug, vooral voor specifieke subprocessen in het magazijn, bijvoorbeeld het gebruik van algoritmes om verpakkingsmateriaal te verminderen. Verwacht wordt dat AI steeds meer aanbevelingen zal doen die voor een beter warehouse management zullen zorgen. De technologie kan bijvoorbeeld autonoom voorstellen om goederen in het magazijn te verplaatsen, gebaseerd op veranderingen in de vraag, of proactief oplossingen voor potentiële problemen aanreiken.

Ter illustratie enkele toepassingsgebieden in het magazijn:

Efficiënt order fulfilment
Een AI-aangedreven optimaliseringsmodule in het WMS kan pickroutes op een intelligente manier reorganiseren. Zo is het mogelijk de routes tot twintig procent te verkorten. Dat zorgt niet enkel voor kortere orderfulfilmenttijden, maar verlaagt ook de energie- en onderhoudskosten van heftrucks.

Realtime beslissingen
In een volatiele omgeving als het warehouse kan AI voor een betere voorspelbaarheid zorgen. Om congestie tijdens de orderpickpieken te vermijden, kan AI bijvoorbeeld de nood aan herbevoorrading voorspellen en plannen op basis van de historische orderpatronen. Dat maakt een meer efficiënte herbevoorrading mogelijk.

Datagedreven inzichten

Voor veel magazijnen vormt de combinatie van de opslagcapaciteit en de beschikbare picktijd een grote uitdaging. Door de aankooppatronen met AI te analyseren, kunnen snel en efficiënt optimale clusters van producten in het magazijn worden gevormd. Als bijvoorbeeld blijkt dat artikel A en artikel B in 45 procent van de gevallen samen worden aangekocht, dan is het slim om die in elkaars buurt op te slaan met het oog op een grotere pickefficiëntie.

Trend 2: digital twins ten dienste van warehouse management

Een ‘digital twin’ of digitale tweeling is een virtuele kopie van een fysiek object, een systeem of omgeving. Die kopie wordt gebouwd op basis van realtime data en slimme simulaties. Een digitale tweeling dient als dynamische, datagedreven spiegel die organisaties helpt hun assets en processen te monitoren, te analyseren en te optimaliseren.

De globale markt voor digitale tweelingen groeit gestaag. Zo zal volgens Fortune Business Insights de markt groeien van 10,5 miljard euro in 2023 tot 125,7 miljard euro tegen 2030. Liefst zeven op de tien grote bedrijven investeren momenteel al in digitale tweelingen.

Trenddrijvers
Een belangrijke drijver voor digitale tweelingen is de erg volatiele wereld van vandaag. Digitale tweelingen zorgen voor een grotere wendbaarheid. Denk maar aan een snellere productontwikkeling door de creatie van virtuele prototypes. Zo kunnen bedrijven hun ideeën vlugger simuleren, analyseren en ‘finetunen’.

Verder verhogen digitale tweelingen de broodnodige visibiliteit binnen supply chains. Doordat ze een realtime en gedetailleerde replica van operaties bieden, geven ze beslissingsmakers een goede inkijk in de stand van zaken en een solide basis om data-analyses en simulaties uit te voeren.

Impact op warehouse management
Ook in magazijnomgevingen kunnen digitale tweelingen toegevoegde waarde leveren. Zo laat een digitaal magazijnontwerp toe nieuwe ideeën en processen te testen in een risicovrije omgeving, zonder dat de operaties worden verstoord. In sommige gevallen is het mogelijk de implementatietijd voor grote magazijnprojecten met de hulp van een digitale tweeling met dertig procent terug te dringen.

De whitepaper belicht die verschillende toepassingsgebieden: visualisatie, simulatie en emulatie.

Visualisatie
Een digital twin visualisatiemodule in het WMS biedt een realtime 3D-overzicht van de magazijnoperaties. Dat geeft inkijk in de bottlenecks en verbetermogelijkheden in de operaties. Daarbij haalt de digitale tweeling de data over de manuele processen direct uit het WMS. De informatie uit de magazijnautomatisering wordt uit het WCS (warehouse control system)/WES (warehouse execution system) gehaald. Door de data uit beide bronnen te bundelen, krijg je een holistische visualisatie van de magazijnoperaties. Zo kom je tot een soort control tower, waarbij alle informatie op één plaats te vinden is. Door die te combineren met data-analyses, krijg je meer inzicht in complexe operaties en kun je efficiënt actie ondernemen.

Simulatie
Terwijl visualisaties helpen het verbeterpotentieel in kaart te brengen, test je met simulaties de potentiële impact van mogelijke verbeteringsinitiatieven voordat je ze effectief implementeert. Een simulatietool helpt je om een nieuwe warehouselay-out, processen of functionaliteit te testen zonder de dagelijkse operaties te verstoren. Via ‘what-if’ scenario’s kun je ook de ROI voor verschillende cases inschatten, om zo goed gefundeerde keuzes te maken.

Emulatie

Met een digital twin emulatietool kun je de uitgewerkte oplossing uitgebreid testen voor je ze implementeert. Zo kun je problemen detecteren, de set-up ‘finetunen’ en de compatibiliteit met de hardware controleren. Bovendien is het mogelijk operatoren al met de oplossing vertrouwd te maken voordat ze live gaat. Dat verkort de testperiode en zorgt voor een beter voorspelbare implementatietijd.

shutterstock_2082298507

Veel bedrijven gaan op zoek naar kleinere, meer flexibele roboticaoplossingen om hun magazijnoperaties te optimaliseren. Ook opteren ze er vaker voor de bestaande magazijninfrastructuur te verbeteren met projecten met een snelle ROI, in plaats van grote kapitaalsintensieve investeringen te doen.

Trend 3: opmars van flexibele magazijnrobotica

Magazijnautomatisering blijft een toonaangevende trend in de supply chain industrie. Zo wordt verwacht dat de markt wereldwijd zal groeien van 20,9 miljard euro in 2023 tot bijna 44,4 miljard euro tegen 2028. Hoewel het steeds makkelijker wordt om budgetten vrij te maken voor magazijnoplossingen, zijn veel bedrijven daar toch voorzichtig mee. Uiteraard speelt de huidige onzekere economische situatie daarbij een rol.

Dat maakt dat heel wat bedrijven op zoek gaan naar kleinere, meer flexibele roboticaoplossingen om hun magazijnoperaties te optimaliseren. Ook opteren ze er vaker voor de bestaande magazijninfrastructuur te verbeteren met projecten met een snelle ROI, in plaats van grote kapitaalsintensieve investeringen te doen.

Intussen ontwikkelt magazijnrobotica zich verder met schaalbare oplossingen die makkelijk in de bestaande operaties te integreren zijn. Denk bijvoorbeeld aan automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s), waarmee goederen op een geautomatiseerde manier door het magazijn worden getransporteerd. Verder winnen ook oplossingen als robotpickers en cobots terrein.

Verwacht wordt dat binnenkort ook humanoïde robots de markt zullen betreden. Precedence Research voorspelt tussen 2025 en 2028 alvast een gestage groei van die innovatie in fabrieksomgevingen. In augustus 2023 ontwikkelde het Amerikaanse bedrijf Apptronik de Apollo, een humanoïde robot die veeleisende magazijntaken aankan. De ontwikkelaars plannen de commerciële release tegen eind 2024.

Trenddrijvers
Een belangrijke drijver voor de vraag naar magazijnrobotica is uiteraard de krappe arbeidsmarkt. Zeker voor arbeidsintensieve en repetitieve taken in het magazijn is het moeilijk om nog gemotiveerde medewerkers te vinden. Magazijnrobotica helpt medewerkers die taken uit handen te nemen en zorgt ervoor dat de afhankelijkheid van mensen vermindert.

Ook de gestage groei van e-commerce speelt in de kaart van magazijnrobotica. Die trend zorgt er immers voor dat magazijnen een hoger aantal SKU’s moeten opslaan, veel lichte items moeten verzamelen en omnichanneldistributie moeten opzetten. In zulke omgevingen zijn flexibele oplossingen, die snelle SKU-switches en de ordervariabiliteit aankunnen, welkom.

Impact op warehouse management
Wanneer je geautomatiseerde oplossingen in je magazijn wil introduceren, mag je niet over één nacht ijs gaan. Aangezien er geen ‘one-size-fits-all’ antwoord bestaat, moet je op zoek gaan naar de oplossing die het best aansluit bij je activiteiten, je bedrijf én je specifieke magazijn.

Een ‘real-life’ voorbeeld in de whitepaper illustreert dat op een duidelijke manier. Zo implementeerde een bedrijf dezelfde automatiseringsoplossing in verschillende magazijnen. Alleen moest een van de sites naast grote orders ook ‘next-day’ leveringen voor eindklanten verwerken. Daar kon de aangekochte oplossing geen treffend antwoord op bieden. Uiteindelijk moest de manier van werken fundamenteel worden aangepast om met de beperking van de automatisering te kunnen omgaan.

Een goede voorbereiding is in elk geval cruciaal. De whitepaper schuift vijf vragen naar voren die bedrijven zich moeten snellen voordat ze een magazijnautomatiseringsproject aanvatten.

1.Vult de oplossing je huidige en toekomstige noden in?
Een grondige voorafgaande analyse van de data is noodzakelijk om te zorgen dat je de juiste keuzes maakt en om te vermijden dat je vroeg of laat tegen de beperkingen van je oplossing aanloopt.

2. Kan de oplossing vlot in je magazijnecosysteem worden geïntegreerd?
Om de voordelen van warehouserobotica optimaal te benutten, moet je ze vlot in je magazijnoperaties kunnen integreren. Dat wordt nog belangrijker wanneer je al andere automatiseringsoplossingen in huis hebt. Het WCS vervult op dat vlak een spilfunctie. Het systeem kan de verschillende automatiseringsoplossingen orkestreren zodat geen automatiseringseilanden ontstaan. Daarnaast moet je nadenken over waar je de beslissingslogica voor alle processen wil neerleggen. Handig is wanneer het WMS zowel de manuele als de geautomatiseerde processen harmoniseert. Die flexibele setup laat ook toe vlot naar meerdere sites uit te breiden.

3. Is de oplossing flexibel en schaalbaar?
Het is aan te raden te beginnen met de kleinschalige automatisering van een specifiek magazijngebied. Identificeer daarbij de zone waar de grootste voordelen te rapen vallen. Vervolgens kun je gradueel opschalen naargelang de behoeften en opportuniteiten. Het is in elk geval noodzakelijk dat je evalueert of de gekozen oplossing voldoende aanpasbaar, schaalbaar en mobiel is. Magazijnvereisten kunnen in de loop van de tijd immers evolueren.

Bestudeer ook alternatieve kostenmodellen. Voor occasionele pieken, zoals Black Friday, kan het interessant zijn robots of AGV’s te huren. Bovendien kun je dankzij Robots-as-a-Service (RaaS) met verschillende oplossingen experimenteren, zodat je kunt nagaan wat voor jouw omgeving het beste werkt.

4. Is je team klaar om de verandering te omarmen?
Een succesvolle implementatie van magazijnoptimalisering hangt voor een groot stuk van de goodwill van je medewerkers af. Besef dat zij gemengde gevoelens kunnen hebben tegenover technologische innovaties. Probeer de veranderingen dan ook vanuit hun standpunt te bekijken. Om de acceptatie te verhogen, kun je benadrukken dat robots hun werklast kunnen verlagen en hun job veiliger maken.

5. Heb je de kennis in huis om de beste beslissing te nemen?
Het gebrek aan kennis over magazijnautomatisering en de implementatie ervan is een belangrijke bottleneck bij de adoptie van geautomatiseerde systemen. Uit een studie van McKinsey blijkt dat dit vooral bij retail & consumer goods een probleem is (25%). Daarna volgen de sectoren food & beverage (20%), logistics & fulfilment (14%) en automotive (13%). Bedrijven uit de sector life sciences, healthcare en farmaceutica hebben daar minder problemen mee (4%).

Een advies- en/of implementatiepartner kan bedrijven wegwijs maken in het snel ontwikkelende landschap van magazijnautomatisering en -robotica en helpen evalueren welke oplossing het best aansluit bij de specifieke behoefte en doelstellingen.

shutterstock_732731692.2

Verwacht wordt dat binnenkort ook humanoïde robots de markt zullen betreden. Precedence Research voorspelt tussen 2025 en 2028 alvast een gestage groei van die innovatie in fabrieksomgevingen.

Trend 4: focus op duurzame supply chain operaties

Ruim negentig procent van de CO2-uitstoot van bedrijven is gelinkt met hun supply chain operaties. Die supply chain verduurzamen is dan ook cruciaal, zeker tegen het licht van de steeds strenger wordende regulering. Zo legt de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) organisaties nieuwe rapporteringsregels op vanaf het financiële jaar 2024. Dat houdt in dat bijna alle ondernemingen in de EU volgens specifieke standaarden zullen moeten rapporteren over hun milieugerelateerde KPI’s.

Naast ecologische duurzaamheid worden ook economische duurzaamheid (bv. om beter bestand te zijn tegen verstoringen) en sociale duurzaamheid (bv. om de schaarse medewerkers in huis te houden) steeds belangrijker.

Trenddrijvers
Uiteraard is de druk om tijdig aan alle milieudoelstellingen tegemoet te komen een belangrijke trenddrijver. Innovatieve technologieën kunnen helpen om de duurzaamheid van je organisatie in kaart te brengen. Zo ontwikkelde leverancier nShift een ‘emissie tracker tool’ om de CO2-uitstoot die gelinkt is met het transport in de supply chain te helpen meten. Daarbij zorgt de calculatiemethode ervoor dat de performantie van verschillende transporteurs met elkaar kan worden vergeleken en levert de tool inzichtelijke rapporten.

Op het vlak van economische duurzaamheid vormt het stijgende aantal cyberaanvallen een belangrijke drijver. Die aanvallen verstoren de operaties, veroorzaken reputatieschade en hebben vaak een grote financiële impact. Het is dan ook niet verwonderlijk dat supply chain professionals cyber security incidenten en datalekken als een geweldige bedreiging zien. Tegelijk is het voor bedrijven een grote uitdaging de nodige cyber security professionals te vinden om er mee om te kunnen gaan.

Zeker in magazijnomgevingen is een belangrijke drijver op sociaal vlak de productiviteit van de medewerkers. Enerzijds is het erg moeilijk om logistieke medewerkers te vinden, anderzijds zorgt de hoge druk op piekmomenten vaak voor een (tijdelijke) uitval van medewerkers. Ook heerst er in de magazijnomgeving vaak een gebrek aan engagement. Dat maakt dat het voor bedrijven cruciaal wordt om in te zetten op het welzijn van medewerkers.

Impact op warehouse management
De whitepaper haalt enkele mogelijkheden aan om specifiek in het magazijn de duurzaamheid op verschillende fronten te verbeteren.

Oog voor ‘compliance’
Zo kan de juiste software helpen om aan de steeds strengere regelgeving tegemoet te komen. Denk maar aan de sinecure om gevaarlijke goederen goed te managen. Een performant WMS kan op elk moment voor up-to-date instructies over labeling zorgen, zodat je zeker aan de meest recente regelgeving voldoet.

Duurzame werkschema’s
Naast een ergonomische werkplek dragen ook goed geplande werkschema’s bij tot tevreden medewerkers. Op basis van historische data en algoritmes kan de juiste software de toekomstige behoefte aan medewerkers helpen berekenen, zodat zij ruim op voorhand kunnen worden verwittigd wanneer ze worden verwacht.

Optimale verpakkingsgroottes
In het magazijn kan een goed verpakkingsmanagement bijdragen tot een lagere ecologische voetafdruk. Zo kan een WMS met geïntegreerde AI de meest geschikte doosgroottes berekenen, rekening houdend met de afmetingen, de materiaalkosten en de transportkosten. Verder bestaan er ook verpakkingsinstallaties die dozen op maat van de goederen vormen of afsnijden.

Software-as-a-Service
Wist je dat een SaaS-gebaseerd WMS je ecologische voetafdruk kan verlagen? Softwaregigant Microsoft stelt bijvoorbeeld dat zijn cloud platform 93 procent energie-efficiënter is en 98 procent minder CO2 uitstoot dan ‘on-premise’ oplossingen. Met een SaaS-oplossing schuif je ook alle verantwoordelijkheden op securityvlak naar de leverancier door. Dat beperkt meteen ook de nood aan eigen cyber security specialisten.

TC

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.