Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de CFO survey van PwC België.

PwC België lanceerde de CFO Survey Series om de impact van de Covid-19 pandemie op de Belgische bedrijven te meten. De regelmatige surveys polsen naar de effecten van de huidige crisis op het gebied van financiën, bedrijfsactiviteiten, het personeel, supply chains en meer.

Een drijvende kracht voor nieuwe groei
De meeste respondenten (79%) verwachten dat de Belgische economische groei zal afnemen, waarbij bijna de helft (43%) gelooft dat de economie sterk zal krimpen. Covid-19 zal onvermijdelijk een economische impact hebben op elke sector, maar het zal ze met een andere intensiteit treffen. CFO’s voorspellen een daling van hun inkomsten tot 10% in de komende zes maanden, volgens 43% van de respondenten. Dat ligt beduidend lager dan de recente voorspellingsmodellen van de Nationale Bank van België, die uitgaat van een krimp van het bbp met -16% voor het tweede kwartaal van 2020. Van de bevraagde CFO’s schat 40% de impact van de Covid-19-uitbraak op hun algemene financiële prestaties hoog in, terwijl de rest meer vertrouwen heeft, en slechts een gematigd of laag effect signaleert.
 
Didier Vandenhaute, partner in Treasury Consulting bij PwC België over de bevindingen van het onderzoek: “Bepaalde sectoren zijn meer gevoelig voor een L-vormig scenario; met een drastische impact op onze economie en een langdurige recessie in het verschiet. De transportsector zal er bijvoorbeeld misschien zelfs nooit meer hetzelfde uitzien met permanente verschuivingen in de persoonlijke en zakelijke reisgewoonten. In de komende maanden zullen meer en meer bedrijven uit verschillende kwetsbare sectoren onvermijdelijk geconfronteerd worden met een faillissement. Toch hebben ook veel bedrijven naar de markt geluisterd en zijn ze hun hele bedrijfsmodel gaan herschrijven, waardoor Covid-19 ook een belangrijke motor voor nieuwe groei is geworden. In die zin heeft deze crisis de ogen geopend van bedrijven die nu sneller geneigd zijn hun financiële veerkracht aan te scherpen, beslissingen die tot voor kort werden bevroren.”
 
Een lange en moeizame weg
Nu de lockdownmaatregelen worden versoepeld, krijgt de economie een broodnodige impuls. Toch worden de meeste landen geconfronteerd met een U-vormig uitgangsscenario – met een forse shock en een aantal kwartalen van zeer lage economische activiteit voordat we terugkeren naar het vorige bbp-niveau – in plaats van de oorspronkelijke V-vormige verwachting, met een sneller en vollediger herstel als gevolg. Dat blijkt ook uit de CFO survey. 62% van de bevraagde CFO’s verwachten dat de negatieve bedrijfsimpact van de Covid-19-crisis voelbaar zal blijven gedurende een periode van een tot twee jaar. Toch zegt 83% van de CFO’s dat hun bedrijf mogelijk een vertraging van meer dan een jaar zal kunnen opvangen alvorens het te moeten sluiten.
 
“Wat het scenario ook is, een inkrimping van de groei is onvermijdelijk. Een veel belangrijkere indicator voor de beoordeling van de economische vooruitzichten is het werkloosheidspercentage. Een recente studie van Strategy& toonde aan dat zelfs in het V-scenario een hoge werkloosheidsgraad een doorslaggevender negatief effect zal hebben op de consumentenvraag en dus op de algemene economische vooruitzichten”, legt Didier Vandenhaute uit.
 
Ondanks de lange en moeizame weg in het verschiet, zijn de meeste CFO’s over het algemeen wel opvallend optimistisch dat er een herstel in zicht is. De meeste respondenten (81%) hebben er ‘veel vertrouwen’ in dat hun bedrijf over de financiële middelen beschikt om te blijven opereren. Als zich een tweede uitbraak van het Covid-19 virus zou voordoen, daalt dit aantal wel tot 55%.
 
Belgische staatssteun meer gericht op kmo’s
Op de korte termijn zullen de meeste grotere bedrijven de toegang tot financiële middelen in hun bedrijfsmodel hebben ingebouwd, om hen te beschermen tegen een volgende potentiële crisisgolf. Van de bevraagde CFO’s zegt slechts 43% gebruik te hebben gemaakt van overheidsstimuli om hun bedrijf te ondersteunen. In de toekomst zijn de meeste bedrijven van plan aanvullende maatregelen te implementeren om financieel veerkrachtiger te worden met de meerderheid die verwijst naar kostenoptimalisering (opex en capex) als eerste stap vooruit.
“We mogen niet vergeten dat niet alle bedrijven, met name de kleine en middelgrote ondernemingen, zo goed voorbereid zullen zijn. Dat toont aan dat bedrijfsgrootte wel degelijk een rol speelt, waardoor kleinere bedrijven in deze situatie veel kwetsbaarder zijn voor de financiële gevolgen van Covid-19. Het veelbesproken garantiestelsel voor staatsleningen van 50 miljard euro, waarbij kwalificerende leningen die door banken worden verstrekt, door de Belgische staat worden gegarandeerd, is hiervoor typerend. Hoewel die regeling het potentieel heeft om de liquiditeit op korte termijn te verzekeren, vormen de vrij ingewikkelde toepasbaarheid en bijkomende kosten ervan een hindernis die door veel grote bedrijven wordt onderschreven”, legt Didier Vandenhaute uit.

Recente nieuwsberichten

Datalogic lanceert PowerScanTM 9600 DPX-serie voor DPM-traceerbaarheid

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, lanceert de PowerScanTM 9600 DPX-serie. Het betreft een industriële handscanner ontworpen voor ‘direct part marking’ (DPM)-toepassingen. De nieuwe serie robuuste scanners biedt verschillende functies en oplossingen voor bedrijven die te maken hebben met uitdagingen op het gebied van traceerbaarheid en leent zich onder meer voor toepassingen in de auto-industrie, de lucht- en ruimtevaart, elektronica, de bandensector en de gezondheidszorg.

Brown Thomas Arnotts verlaagt kosten en verbetert klantervaring met ZetesAthena

Brown Thomas Arnotts, een van de grootste luxeretailers van Ierland, versnelt zijn omnichannelgroei met de ZetesAthena In-Store Management Solution. De oplossing verbetert winkelactiviteiten en ‘click & collect’ diensten door winkelpersoneel te voorzien van intuïtieve software en realtime gegevens. Gevolgen van de implementatie zijn een betere klantervaring en een beter bedrijfsresultaat.

Simac Phi Data en BlooLoc bundelen krachten voor warehouse-efficiëntie

Simac Phi Data, gespecialiseerd in Smart Edge, is een strategisch partnership aangegaan met zijn Belgische sectorgenoot BlooLoc met als doel magazijnen efficiënter te helpen beheren. Met zijn yooBeeEYE-oplossing geeft BlooLoc logistiek verantwoordelijken een visueel overzicht van wat zich waar in een magazijn bevindt. De oplossing vormt volgens de partners een goede aanvulling op de logistieke oplossingen van Simac Phi Data voor voorraadbeheer en warehousing.

Ophaalautomaten bij Ikea Amsterdam maken extern magazijn overbodig

Dankzij een innovatieve oplossing voor ‘Click & Collect’ bestellingen kan Ikea Amsterdam afscheid nemen van zijn externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde Amsterdamse vestiging zijn namelijk ‘Pick-Up’ kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen afhalen. De automaten, met een hoogte van 8 meter en een doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. Ikea Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Güde bestelt automatisch miniloadmagazijn bij Jungheinrich

Güde GmbH laat Jungheinrich, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, een volautomatisch kleingoedmagazijn bouwen voor zijn productie-eenheid in Sauerland (Duitsland). De fabrikant van veerringen, gebogen draadonderdelen en schroef- en asborgingen wil zo zijn capaciteit uitbreiden en zijn processen stroomlijnen om op de voortdurende groei te kunnen reageren en zich op de toekomst voor te bereiden. Voorheen maakte het bedrijf alleen gebruik van handgestuurde hef- en magazijntrucks en rekinstallaties.

Dachser breidt opslagcapaciteit in Nederland uit

Logistiek dienstverlener Dachser gaat wederom een nieuw warehouse voor contractlogistiek in Waddinxveen in gebruik nemen. De bouw van het pand is in volle gang en wordt naar verwachting in juni 2024 opgeleverd. Het warehouse wordt gebouwd op het Distripark Doelwijk aan de A12, waar Dachser momenteel al met vier panden aanwezig is. Het nieuwe warehouse biedt ruimte voor 10.000 pallets, waardoor de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen komt.

Petit Forestier verkleint CO2-uitstoot met TMS van Generix Group

Petit Forestier is een Frans familiebedrijf, opgericht in 1907, dat gespecialiseerd is in koeltransport. Om zijn CO2-uitstoot te helpen verminderen en de prestaties van zijn transportactiviteiten te verbeteren doet het bedrijf een beroep op de TMS-oplossing van Generix Group.

E-bike met aanhangwagens als alternatief voor bestelwagen

De Franse start-up Pelican heeft met de lancering van zijn Pelican Train de elektrische cargofiets naar een volgend niveau getild. De Pelican Train is een e-bike voor goederen, die een of twee geëlektrificeerde aanhangers achter zich aan kan trekken en in staat is tot 500 kilogram aan vracht schoon en geruisloos te vervoeren. Ideaal voor het transport van goederen in dichtbevolkte stedelijke gebieden en op fabrieks- en bedrijventerreinen.

Jungheinrich voorziet nieuwe trucks standaard van telemetrie

Jungheinrich rust alle nieuw bestelde trucks die in zijn Europese fabrieken worden geproduceerd voortaan standaard uit met telemetrie-eenheden. De trucks zijn dus af fabriek volledig ‘netwerkbaar’ en klaar voor intelligente integratie in het magazijn. Met behulp van het vlootmanagementsysteem Jungheinrich FMS kunnen klanten die gegevens gebruiken om hun vloot optimaal in te zetten. Om het Jungheinrich vlootmanagementsysteem te kunnen gebruiken is de Starter Kit beschikbaar. De Starter Kit heeft vijf kernfuncties: voorraadbeheer, locatiebeheer, gebruikersbeheer, draaiuren en de After Sales afdeling Call4Service.

Datalogic investeert in Oversonic Robotics

Medio 2023 berichtten we al over het partnership dat Datalogic – aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering – en Datasensing – een bedrijf uit de Datalogic Group dat gespecialiseerd is in o.a. sensoren en visuele systemen – sloten met Oversonic Robotics. Nu laat Datalogic weten dat het een minderheidsbelang in Oversonic Robotics heeft verworven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.