Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de CFO survey van PwC België.

PwC België lanceerde de CFO Survey Series om de impact van de Covid-19 pandemie op de Belgische bedrijven te meten. De regelmatige surveys polsen naar de effecten van de huidige crisis op het gebied van financiën, bedrijfsactiviteiten, het personeel, supply chains en meer.

Een drijvende kracht voor nieuwe groei
De meeste respondenten (79%) verwachten dat de Belgische economische groei zal afnemen, waarbij bijna de helft (43%) gelooft dat de economie sterk zal krimpen. Covid-19 zal onvermijdelijk een economische impact hebben op elke sector, maar het zal ze met een andere intensiteit treffen. CFO’s voorspellen een daling van hun inkomsten tot 10% in de komende zes maanden, volgens 43% van de respondenten. Dat ligt beduidend lager dan de recente voorspellingsmodellen van de Nationale Bank van België, die uitgaat van een krimp van het bbp met -16% voor het tweede kwartaal van 2020. Van de bevraagde CFO’s schat 40% de impact van de Covid-19-uitbraak op hun algemene financiële prestaties hoog in, terwijl de rest meer vertrouwen heeft, en slechts een gematigd of laag effect signaleert.
 
Didier Vandenhaute, partner in Treasury Consulting bij PwC België over de bevindingen van het onderzoek: “Bepaalde sectoren zijn meer gevoelig voor een L-vormig scenario; met een drastische impact op onze economie en een langdurige recessie in het verschiet. De transportsector zal er bijvoorbeeld misschien zelfs nooit meer hetzelfde uitzien met permanente verschuivingen in de persoonlijke en zakelijke reisgewoonten. In de komende maanden zullen meer en meer bedrijven uit verschillende kwetsbare sectoren onvermijdelijk geconfronteerd worden met een faillissement. Toch hebben ook veel bedrijven naar de markt geluisterd en zijn ze hun hele bedrijfsmodel gaan herschrijven, waardoor Covid-19 ook een belangrijke motor voor nieuwe groei is geworden. In die zin heeft deze crisis de ogen geopend van bedrijven die nu sneller geneigd zijn hun financiële veerkracht aan te scherpen, beslissingen die tot voor kort werden bevroren.”
 
Een lange en moeizame weg
Nu de lockdownmaatregelen worden versoepeld, krijgt de economie een broodnodige impuls. Toch worden de meeste landen geconfronteerd met een U-vormig uitgangsscenario – met een forse shock en een aantal kwartalen van zeer lage economische activiteit voordat we terugkeren naar het vorige bbp-niveau – in plaats van de oorspronkelijke V-vormige verwachting, met een sneller en vollediger herstel als gevolg. Dat blijkt ook uit de CFO survey. 62% van de bevraagde CFO’s verwachten dat de negatieve bedrijfsimpact van de Covid-19-crisis voelbaar zal blijven gedurende een periode van een tot twee jaar. Toch zegt 83% van de CFO’s dat hun bedrijf mogelijk een vertraging van meer dan een jaar zal kunnen opvangen alvorens het te moeten sluiten.
 
“Wat het scenario ook is, een inkrimping van de groei is onvermijdelijk. Een veel belangrijkere indicator voor de beoordeling van de economische vooruitzichten is het werkloosheidspercentage. Een recente studie van Strategy& toonde aan dat zelfs in het V-scenario een hoge werkloosheidsgraad een doorslaggevender negatief effect zal hebben op de consumentenvraag en dus op de algemene economische vooruitzichten”, legt Didier Vandenhaute uit.
 
Ondanks de lange en moeizame weg in het verschiet, zijn de meeste CFO’s over het algemeen wel opvallend optimistisch dat er een herstel in zicht is. De meeste respondenten (81%) hebben er ‘veel vertrouwen’ in dat hun bedrijf over de financiële middelen beschikt om te blijven opereren. Als zich een tweede uitbraak van het Covid-19 virus zou voordoen, daalt dit aantal wel tot 55%.
 
Belgische staatssteun meer gericht op kmo’s
Op de korte termijn zullen de meeste grotere bedrijven de toegang tot financiële middelen in hun bedrijfsmodel hebben ingebouwd, om hen te beschermen tegen een volgende potentiële crisisgolf. Van de bevraagde CFO’s zegt slechts 43% gebruik te hebben gemaakt van overheidsstimuli om hun bedrijf te ondersteunen. In de toekomst zijn de meeste bedrijven van plan aanvullende maatregelen te implementeren om financieel veerkrachtiger te worden met de meerderheid die verwijst naar kostenoptimalisering (opex en capex) als eerste stap vooruit.
“We mogen niet vergeten dat niet alle bedrijven, met name de kleine en middelgrote ondernemingen, zo goed voorbereid zullen zijn. Dat toont aan dat bedrijfsgrootte wel degelijk een rol speelt, waardoor kleinere bedrijven in deze situatie veel kwetsbaarder zijn voor de financiële gevolgen van Covid-19. Het veelbesproken garantiestelsel voor staatsleningen van 50 miljard euro, waarbij kwalificerende leningen die door banken worden verstrekt, door de Belgische staat worden gegarandeerd, is hiervoor typerend. Hoewel die regeling het potentieel heeft om de liquiditeit op korte termijn te verzekeren, vormen de vrij ingewikkelde toepasbaarheid en bijkomende kosten ervan een hindernis die door veel grote bedrijven wordt onderschreven”, legt Didier Vandenhaute uit.

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.