Nasleep van Covid-19 twee jaar lang voelbaar volgens survey PwC

Bijna de helft (43%) van de CFO’s van grote ondernemingen in België verwachten dat hun inkomsten in de komende zes maanden tot 10% zullen dalen en dat de negatieve bedrijfsimpact de komende één à twee jaar voelbaar zal zijn. Hoewel de Belgische regering maatregelen heeft getroffen om die gevolgen op te vangen, heeft slechts 43% van de CFO’s er gebruik van gemaakt. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de CFO survey van PwC België.

PwC België lanceerde de CFO Survey Series om de impact van de Covid-19 pandemie op de Belgische bedrijven te meten. De regelmatige surveys polsen naar de effecten van de huidige crisis op het gebied van financiën, bedrijfsactiviteiten, het personeel, supply chains en meer.

Een drijvende kracht voor nieuwe groei
De meeste respondenten (79%) verwachten dat de Belgische economische groei zal afnemen, waarbij bijna de helft (43%) gelooft dat de economie sterk zal krimpen. Covid-19 zal onvermijdelijk een economische impact hebben op elke sector, maar het zal ze met een andere intensiteit treffen. CFO’s voorspellen een daling van hun inkomsten tot 10% in de komende zes maanden, volgens 43% van de respondenten. Dat ligt beduidend lager dan de recente voorspellingsmodellen van de Nationale Bank van België, die uitgaat van een krimp van het bbp met -16% voor het tweede kwartaal van 2020. Van de bevraagde CFO’s schat 40% de impact van de Covid-19-uitbraak op hun algemene financiële prestaties hoog in, terwijl de rest meer vertrouwen heeft, en slechts een gematigd of laag effect signaleert.
 
Didier Vandenhaute, partner in Treasury Consulting bij PwC België over de bevindingen van het onderzoek: “Bepaalde sectoren zijn meer gevoelig voor een L-vormig scenario; met een drastische impact op onze economie en een langdurige recessie in het verschiet. De transportsector zal er bijvoorbeeld misschien zelfs nooit meer hetzelfde uitzien met permanente verschuivingen in de persoonlijke en zakelijke reisgewoonten. In de komende maanden zullen meer en meer bedrijven uit verschillende kwetsbare sectoren onvermijdelijk geconfronteerd worden met een faillissement. Toch hebben ook veel bedrijven naar de markt geluisterd en zijn ze hun hele bedrijfsmodel gaan herschrijven, waardoor Covid-19 ook een belangrijke motor voor nieuwe groei is geworden. In die zin heeft deze crisis de ogen geopend van bedrijven die nu sneller geneigd zijn hun financiële veerkracht aan te scherpen, beslissingen die tot voor kort werden bevroren.”
 
Een lange en moeizame weg
Nu de lockdownmaatregelen worden versoepeld, krijgt de economie een broodnodige impuls. Toch worden de meeste landen geconfronteerd met een U-vormig uitgangsscenario – met een forse shock en een aantal kwartalen van zeer lage economische activiteit voordat we terugkeren naar het vorige bbp-niveau – in plaats van de oorspronkelijke V-vormige verwachting, met een sneller en vollediger herstel als gevolg. Dat blijkt ook uit de CFO survey. 62% van de bevraagde CFO’s verwachten dat de negatieve bedrijfsimpact van de Covid-19-crisis voelbaar zal blijven gedurende een periode van een tot twee jaar. Toch zegt 83% van de CFO’s dat hun bedrijf mogelijk een vertraging van meer dan een jaar zal kunnen opvangen alvorens het te moeten sluiten.
 
“Wat het scenario ook is, een inkrimping van de groei is onvermijdelijk. Een veel belangrijkere indicator voor de beoordeling van de economische vooruitzichten is het werkloosheidspercentage. Een recente studie van Strategy& toonde aan dat zelfs in het V-scenario een hoge werkloosheidsgraad een doorslaggevender negatief effect zal hebben op de consumentenvraag en dus op de algemene economische vooruitzichten”, legt Didier Vandenhaute uit.
 
Ondanks de lange en moeizame weg in het verschiet, zijn de meeste CFO’s over het algemeen wel opvallend optimistisch dat er een herstel in zicht is. De meeste respondenten (81%) hebben er ‘veel vertrouwen’ in dat hun bedrijf over de financiële middelen beschikt om te blijven opereren. Als zich een tweede uitbraak van het Covid-19 virus zou voordoen, daalt dit aantal wel tot 55%.
 
Belgische staatssteun meer gericht op kmo’s
Op de korte termijn zullen de meeste grotere bedrijven de toegang tot financiële middelen in hun bedrijfsmodel hebben ingebouwd, om hen te beschermen tegen een volgende potentiële crisisgolf. Van de bevraagde CFO’s zegt slechts 43% gebruik te hebben gemaakt van overheidsstimuli om hun bedrijf te ondersteunen. In de toekomst zijn de meeste bedrijven van plan aanvullende maatregelen te implementeren om financieel veerkrachtiger te worden met de meerderheid die verwijst naar kostenoptimalisering (opex en capex) als eerste stap vooruit.
“We mogen niet vergeten dat niet alle bedrijven, met name de kleine en middelgrote ondernemingen, zo goed voorbereid zullen zijn. Dat toont aan dat bedrijfsgrootte wel degelijk een rol speelt, waardoor kleinere bedrijven in deze situatie veel kwetsbaarder zijn voor de financiële gevolgen van Covid-19. Het veelbesproken garantiestelsel voor staatsleningen van 50 miljard euro, waarbij kwalificerende leningen die door banken worden verstrekt, door de Belgische staat worden gegarandeerd, is hiervoor typerend. Hoewel die regeling het potentieel heeft om de liquiditeit op korte termijn te verzekeren, vormen de vrij ingewikkelde toepasbaarheid en bijkomende kosten ervan een hindernis die door veel grote bedrijven wordt onderschreven”, legt Didier Vandenhaute uit.

Recente nieuwsberichten

WDP breidt vastgoedportefeuille in Roemenië uit

Logistiek vastgoedbedrijf WDP verwerft in Roemenië een portefeuille bestaande uit 136.374m² verhuurbare oppervlakte aan bestaande activa en een ruim perceel voor toekomstige ontwikkeling met een potentieel van meer dan 300.000m² GLA (gross leasable area, in het Nederlands: bruto verhuurbare oppervlakte) in Groot Boekarest, Constanta en Targu Mures. Het gaat om een investering van ongeveer 110 miljoen euro. De portefeuille bestaat uit drie ‘Class A warehouses’ en ‘light industrial’ panden, die aan diverse huurders zijn verhuurd. De verkoper is een joint venture tussen Globalworth en Global Vision, toonaangevende vastgoedinvesteerders in Centraal- en Oost-Europa.

Kuehne+Nagel integreert robots van Libiao in logistieke hub in Châtres

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel heeft zijn multi-client warehouse in Châtres – ten zuidwesten van Parijs – uitgerust met een nieuw gerobotiseerd ordersorteersysteem van het Chinese bedrijf Libiao Robotics, bestaande uit collaboratieve autonome mobiele robots (AMR’s). De technologie is ontworpen om de productiviteit te verhogen, grote volumes te kunnen verwerken tijdens piekperiodes en collaboratieve technologieën te ontwikkelen om human resources te ondersteunen en het aantal repetitieve manuele taken te verminderen. Kuehne+Nagel is naar eigen zeggen de eerste 3PL-dienstverlener in Frankrijk die het sorteren van orders op een dergelijke manier automatiseert. De logistieke hub in Châtres is het eerste magazijn van Kuehne+Nagel wereldwijd dat met deze technologie is uitgerust.

Bayer implementeert wereldwijd OMP Demand Planning

Bayer, een wereldspeler op het gebied van biotechnologie en farmaceutica, heeft de wereldwijde uitrol van Unison Planning, de software van OMP, met succes afgerond. Door demand planning op deze manier te implementeren, kan het bedrijf zijn supply chain beter beheren met behulp van AI-gestuurde forecasting-mogelijkheden die nu door meer dan 250 planners van Bayer over de hele wereld worden gebruikt.

SICK en Endress+Hauser sluiten partnership voor procesautomatisering

De Duitse leverancier van sensoroplossingen SICK en de Zwitserse specialist in meetoplossingen Endress+Hauser hebben een strategisch partnership gesloten op het vlak van procesautomatisering.

De energietransitie vraagt om nieuwe technologische oplossingen voor de decarbonisatie van de procesindustrie, iets waar de twee bedrijven naar streven door hun krachten te bundelen. Het strategische partnership is bedoeld om klanten betere ondersteuning te bieden en hen te begeleiden bij de duurzame transformatie van de procesindustrie.

Moderna Products verhoogt capaciteit met automatisch magazijn van Mecalux

Moderna Products produceert in zijn twee vestigingen in het West-Vlaamse Izegem en South Carolina (VS) duurzame spuitgegoten plastic producten voor huisdieren. Het familiebedrijf van de derde generatie biedt producten als manden, kattenbakken, reismanden, eet- en drinkkommen aan in meer dan 79 landen over de hele wereld. Omdat de onderneming van plan is de komende vijf jaar haar omzet in de sterk groeiende markt voor huisdieren te verdubbelen, heeft ze haar vestiging in Izegem uitgerust met een nieuw automatisch magazijn dat verbonden is met de productiehallen. Daarvoor deed Moderna Products een beroep op de intralogistieke groep Mecalux.

Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Vier keer meer bedrijven zetten generatieve AI in sinds 2023

Bedrijven omarmen generatieve AI in sneltempo, daarin aangemoedigd door een toename in investeringen en een rotsvast geloof in de waarde van deze technologie. Artificiële intelligentie heeft zich verspreid over alle sectoren en verschillende functies binnen organisaties, wat leidt tot een verschuiving in bedrijfsvoering en bedrijfsmodellen. Dat blijkt uit het nieuwste rapport van het Capgemini Research Institute, ‘Harnessing the value of generative AI 2nd edition: Use cases across sectors’. Het rapport toont aan dat de adoptiecurve van generatieve AI aanzienlijk is gestegen. Zo zou bijna een kwart van de bedrijven nu gen AI in enkele van hun vestigingen of functies integreren, terwijl dat in 2023 nog 6% was.

Fly Khiva kiest Liege Airport als Europese gateway

Luchtvaartmaatschappij Fly Khiva Group is van start gegaan met cargovluchten op Liege Airport. Fly Khiva Group werd opgericht in de stad Khiva, Oezbekistan, met de bedoeling passagiers-, vracht- en zakenluchtvaart te ontwikkelen en binnenlandse en internationale vluchten uit te voeren. Begin 2023 besloot het management van Fly Khiva Group een cargo luchtvaartmaatschappij op te richten, wat resulteerde in de ondertekening van een leaseovereenkomst voor een Boeing 767-300 BCF vrachtvliegtuig in december 2023 en de start van het certificeringsproces als luchtvaartmaatschappij. Na het verkrijgen van het Operator’s Certificate begon de Fly Khiva Group op 23 februari 2024 als luchtvaartmaatschappij te opereren. De luchtvaartmaatschappij breidde in de loop van het jaar haar routenetwerk uit met vluchten naar Europa, China, Zuidoost-Azië, het GOS, het Midden-Oosten en Afrika. De luchtvaartmaatschappij biedt diensten aan voor het organiseren van chartervrachtvluchten met Boeing 767-300F vrachtvliegtuigen onder eigen vlag.

Logidis migreert Generix WMS-oplossing naar SaaS

Logistiek dienstverlener Logidis heeft zijn Generix WMS-oplossing gemigreerd naar SaaS om zijn 230.000 orderregels per maand in zijn twee magazijnen op Mauritius te beheren.

Logidis, een bedrijf van de IBL Group gevestigd op Mauritius, biedt een scala aan diensten voor de opslag van gespecialiseerde producten en de distributie ervan over het hele eiland, om efficiënt te kunnen voldoen aan de logistieke behoeften van groothandelaren, fabrikanten en grootschalige distributiebedrijven. Met een opslagcapaciteit van 26.500m² en een vloot van 50 voertuigen beheert Logidis meer dan 10.000 referenties en bereidt het bijna 25.000 pakketten per maand voor.

Bryan Beutels nieuwe managing director bij Element Logic Benelux

Sinds 1 augustus 2024 leidt Bryan Beutels (foto) als managing director de Benelux-business unit van Element Logic. Voorafgaand aan zijn komst naar Element Logic bekleedde hij leidinggevende functies in de 3PL-industrie, waarvan meest recent bij logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.