Nachtbehandeling van containers op gemengde gevoelens onthaald
Positief nieuws voor de Belgische transportwereld, want na jarenlange vraag van de transportfederaties en maandenlang onderhandelen gaat containerbehandelaar PSA Antwerp op 3 juni van start met een proefproject van zes maanden voor de nachtbehandeling van trucks op zijn containerterminals (Europa Terminal en Noordzee Terminal). Ook Medrepair zal vanaf 3 juni, bij wijze van test, de openingsuren van het depot Medrepair 4 op rechteroever tijdelijk verruimen.
Terwijl Medrepair de nieuwe service in de testfase kosteloos maakt, zit aan de nachtopening van PSA een prijskaartje verbonden. En daar knelt het schoentje voor de transportfederaties TLV en Febetra. Voor de dienstverlening rekent PSA namelijk zowel overdag als ’s nachts een vergoeding van 2,34 euro per behandelde container aan. Hoewel de federaties toegeven dat het om een gering bedrag gaat, vinden ze het toch onaanvaardbaar. “De sector wordt opnieuw opgezadeld met extra kosten waarvoor ze niet verantwoordelijk is”, klinkt het. TLV en Febetra adviseren hun leden om de totale meerprijs van elk bezoek aan de PSA-terminals aan de opdrachtgevers door te rekenen, met inbegrip van o.a. de kosten gelinkt aan administratie en voorfinanciering.
Verder betreuren TLV en Febetra dat het gros van de depots ’s nachts dicht blijven, wat de opties van de nachtopening weer beperkt. Ze blijven dan ook ijveren voor ruimere openingsuren aan de volledige landzijde in de haven en het hinterland.