Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Uit het onderzoek blijkt ook dat consumenten verwachten dat ze naar verhouding steeds meer online zullen aankopen in plaats van in de winkel. Belgische consumenten kochten een jaar geleden gemiddeld 33% van hun producten online, nu is dat 40% en ze schatten dat dat in de toekomst 44% zal zijn. Aan de respondenten die verwachten meer online te kopen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Het gemak (54%), verbeterde bestelprocessen (41%) en betere leveringsprocessen (34%) komen daarbij als de belangrijkste redenen naar voren.

Ook de respondenten die denken minder online te gaan kopen, werd gevraagd waarom ze dat verwachten. Uit hun antwoorden blijkt dat een lager beschikbaar inkomen (43%) en het eerst kunnen zien van het product vooraleer het te kopen (29%) belangrijke redenen zijn. Verder vindt 29% van die respondenten het handiger om in de winkel aankopen te doen en vindt 25% leveringen niet ecologisch. 

Wat de artikelen betreft die de Belgische consumenten online kopen, scoren kleding en schoenen het hoogst (75%), gevolgd door gezondheids- en schoonheidsproducten (41%) en elektronische apparatuur (34%). Films/muziek (10%) en muziekinstrumenten (5%) worden dan weer het minst online gekocht.

Het volledige onderzoeksrapport kunt u hier raadplegen.

Recente nieuwsberichten

Nieuwe serie midden- tot hoog-niveau orderverzamelaars bij Mitsubishi

De VELiA EX-serie van Mitsubishi Forklift Trucks omvat een heavy-duty 48volt-model dat een capaciteit van 1250 kg biedt. Bij het ontwerp van de orderverzamelaars werd veel aandacht besteed aan gebruikersgemak. Zo werd de bestuurderscabine van deze serie ontworpen om orderverzamelaars continu te laten verzamelen, zelfs tijdens langste diensten.

Hong Kong opent eerste onbemand automatisch warehouse

Hong Kong Science and Technology Parks Corporation (HKSTP) en RV Automation Technology Company Limited (RV Automation), een partnerbedrijf van HKSTP, openen in het Hong Kong Science Park het ‘RobEx Centre’, het eerste volledig geautomatiseerde en onbemande warehouse van Hong Kong.

Euro Pool System tipt politie bij diefstal verskratten

Euro Pool System, logistiek dienstverlener voor herbruikbare standaardverpakkingen voor verse en verpakte levensmiddelen, werkt al geruime tijd samen met verzekeraars om diefstal van verskratten (die o.a. voor groenten en fruit worden gebruikt) tegen te gaan.

Delaware neemt Aztalan over

IT-dienstverlener Delaware heeft een akkoord bereikt voor de overname van het Gentse Aztalan. Al vijf jaar legt Aztalan zich toe op consultancy, de implementatie en de ontwikkeling van business management oplossingen voor kmo’s, in het bijzonder voor professionele dienstverleners.

LEVV’s als efficiënt alternatief voor bestelwagens in de stad

Lichte elektrische vrachtvoertuigen, kortweg LEVV’s, kunnen een duurzame oplossing betekenen voor stadsdistributie, zo blijkt uit recent Nederlands onderzoek. Een LEVV is een fiets, bromvoertuig of compact voertuig met elektrische ondersteuning of aandrijving, ontworpen voor de distributie van goederen in de openbare ruimte met beperkte snelheid.

Nieuwe regional director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Kees van den Houten aangesteld als regional director Benelux. Kees Van den Houten (56) trad in augustus 2017 in dienst bij Infor als senior account executive. Voor zijn komst naar Infor was hij sales director digital finance & supply chain solutions bij Oracle, waar hij ruim 20 jaar werkzaam was in diverse consulting-, sales- en sales management-rollen.

Phoenix Contact breidt automatisch kleingoedmagazijn uit met Witron

Phoenix Contact, een wereldspeler op het gebied van elektrotechniek, elektronica en automatisering, gaat het automatische kleingoedmagazijn (AKL) bij zijn hoofdvestiging in het Duitse Blomberg opnieuw uitbreiden. De uitbouw van de logistieke capaciteit werd vooral noodzakelijk doordat het aantal kleine opdrachten blijft groeien en klanten steeds kortere levertijden willen.

Coca-Cola European Partners investeert 13,7 miljoen euro in Antwerpen

Coca-Cola European Partners, wereldwijd de grootste bottelaar van de producten van The Coca-Cola Company, gaat 13,7 miljoen euro investeren in zijn Antwerpse productie- en distributievestiging. Die financiële injectie wordt aangewend voor de uitbreiding van het automatische hoogbouwmagazijn, waar de dranken zijn opgeslagen en op distributie wachten.

Microlistics brengt zijn WMS naar de Europese markt

Met zijn komst naar een belangrijke handelsregio als Europa wil de Australische WMS-leverancier Microlistics, die zich in januari 2018 bij de WiseTech Global group aansloot, het wereldwijde bereik van WiseTech uitbreiden. Microlistics is al actief in thuisland Australië, de regio Azië/Pacific, Noord-Amerika en het Midden-Oosten en zal nu ook in Europa ondersteuning bieden vanuit regionale kantoren in het Nederlandse Ede en Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk.

Groep Volga-Dnepr en CargoLogicAir sluiten akkoord met Liege Airport

De Groep Volga-Dnepr (VDG) en zijn partner, de Britse luchtvrachtmaatschappij CargoLogicAir (CLA), hebben een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten met Liege Airport. Met dat akkoord willen ze in Luik een regionaal centrum oprichten om hun plaats op de Europese markt te versterken en hun vrachtvolume te vergroten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.