MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich en Ziegler gaan samenwerken voor nationaal transport

Vanaf deze maand verzorgt Ziegler het transport voor heftruckfabrikant Jungheinrich binnen België en Luxemburg. De samenwerking omvat het transport van nieuwe, tweedehands- en huurtrucks. Doorslaggevend bij de selectie van de nieuwe transporteur waren de flexibiliteit en de service die Ziegler kon bieden.

TGW creëert sterk geautomatiseerd distributiecentrum voor UpFresh

Leverancier van material handling oplossingen TGW bouwt momenteel een hoogperformant fulfillment center voor de Belgische grocery specialist UpFresh in de havenstad Oostende. De oplevering is gepland voor november 2023. De automatisering moet het bedrijf meer flexibiliteit bieden, de operationele kosten verlagen en zijjn ambitieuze groeidoelstellingen helpen halen.

Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR) krijgen nieuw gezamenlijk hoofdkantoor

Binnenkort starten Universal Robots en Mobile Industrial Robots met de bouw van hun gezamenlijke ultramoderne hoofdkantoor in het Deense Odense. Het gebouw zal plaats bieden aan maximaal 600 medewerkers en wordt 's werelds grootste hub voor cobots en autonome mobiele robots (AMR) met een oppervlakte van zo’n 20.000m².

Liquiditeit van het bedrijf verhogen en voorraadkosten verlagen door middel van beter voorraadbeheer.

Een geoptimaliseerde voorraad leidt tot minder kapitaalsbenutting en een hogere liquiditeit. Door gericht voorraadbeheer kunnen overbodige huur-, exploitatie-, onderhouds- en personeelskosten worden bespaard.

Ducona Holland kiest Dematic voor nieuwe automatiseringsoplossing

Op zijn site in het Nederlandse Aalten produceert Ducona gestandaardiseerde en op maat gemaakte PET-verpakkingen. Om de opslagcapaciteit en efficiëntie te verhogen, leverde Dematic er een automatiseringsoplossing, gebaseerd op Autonomous Mobile Robots (AMR’s) en een 2D-shuttlesysteem.

Toyota Industries Corporation neemt Viastore over

Sinds de acquisitie van Vanderlande Industries, vijf jaar geleden, biedt Toyota Industries al uitgebreide oplossingen om de logistieke processen van zijn klanten te automatiseren. Dat gebeurt vooral via de dochteronderneming in Nederland. Met de acquisitie van de Duitse integrator van logistieke systemen wil Toyota nu zijn Logistics Solutions Business versterken.

Peripass kondigt technologische samenwerking met Nedap Security aan

Peripass biedt verschillende yard management oplossingen voor logistiek, retail en productie. Daarmee wordt de kloof tussen magazijn en transportactiviteiten overbrugd. De integratie van Peripass en Nedap Security moet zorgen voor realtime visibiliteit, een vlottere communicatie met vrachtwagenchauffeurs en een grotere veiligheid op logistieke sites.

Kardex Mlog breidt volautomatisch hoogbouwmagazijn van Würth uit

In vijf maanden tijd heeft Kardex Mlog het volautomatische hoogbouwmagazijn in het Duitse distributiecentrum Noord van Adolf Würth uitgebreid van drie naar zeven gangen. Het project, met een investeringsvolume van 7,1 miljoen euro, heeft ca.

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Garvis lanceert Demand Sensing voor life science supply chains

Life science organisaties hebben te kampen met een zeer gefragmenteerde vraag in een extreem volatiele omgeving, waar de regelgeving continu wijzigt. In zulke omgevingen is het belangrijk om in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de veranderde vraag, de issues te identificeren en op een gepaste manier te reageren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.