MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

Vermijd het Bullwhip-effect: schat je voorraadbeheer accuraat in met Optimact

(Advertorial) Al gehoord van het Bullwhip-effect? Het start wanneer er een schaarste aan goederen ontstaat en bedrijven in paniek meer goederen bestellen dan ze eigenlijk nodig hebben. Denk maar aan het hamsteren van wc-papier maar dan op bedrijfsniveau.

PwC België en Alteryx gaan samen digitale transformatie stimuleren

PwC België en Alteryx willen vanaf dit jaar (2023) gezamenlijk inzetten op data analytics om vaart te zetten achter de digitale transformatie van hun klanten. Daarbij wordt het selfservice-systeem van het Alteryx Analytics Automation Platform, met drag-and-drop bouwblokken voor procesautomatisering, gecombineerd met PwC’s ervaring in digitale transformatie en sectorkennis.

Dynamische & flexibele oplossingen bij Dematic in hal 10, stand C41

(Advertorial) Dematic maakt dit jaar zijn debuut op de LogiMAT 2023 in Stuttgart van 25 tot 27 april: Voor de eerste keer presenteren wij onze oplossingen voor een volledig geautomatiseerde supply chain samen met KION Group zusjes Linde Material Handling, STILL en Baoli.

Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial) Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering.

Panasonic lanceert afvalvrije internationale transportservice voor farmaceutische industrie

Panasonic Connect Europe heeft een circulair transportsysteem voor temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen gelanceerd dat continenten met elkaar verbindt. Met behulp van de vacuümgeïsoleerde doos Vixell en in samenwerking met farmaceutisch transportbedrijf Nissin Corporation, zal de service in eerste instantie routes aanbieden tussen de EU, de VS en Japan.

Mercadona realiseert zevende DC voor diepvriesproducten met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona voorziet klanten in Spanje en Portugal zowel via fysieke winkels als via online verkoop van goederen. Eind december 2022 tekende Mercadona opnieuw een contract met logistiek partner Witron voor het ontwerpen en implementeren van een nieuw distributiecentrum voor diepvriesproducten in Parc Sagunt (Valencia, Spanje).

Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift.

Datalogic introduceert Memor 11-serie mobiele computers

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de Memor 11-serie van mobiele computers gelanceerd. Met deze toevoeging aan de bestaande Memor-serie levert Datalogic verbeterde, robuuste PDA’s voor toepassing in de detailhandel, opslag, transport en logistiek en productie.

Cambrex opent temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteit in België

Cambrex is een wereldwijde organisatie die onderaannemingsdiensten levert voor de ontwikkeling en productie (CDMO) van geneesmiddelensubstanties, farmaceutische producten en levenscyclusanalyse voor geneesmiddelen. Q1 Scientific, de afdeling van Cambrex die instaat voor opslag bij gecontroleerde temperaturen, heeft een nieuwe cGMP-vestiging van 1.850m² geopend in Villers-le-Bouillet, vlak bij Luik en op ongeveer 90km van Brussel   De nieuwe vestiging is voorzien van temperatuurcontrole en monitoring en biedt 35.000 opslagruimtes voor alle belangrijke klimaatzones van ICH, inclusief langdurige, tussentijdse en versnelde stabiliteitsproeven, bij 2-8 C, 25 C/60% RV en 40 C/75% RV.

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.