MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

Groep Heylen ontwikkelt dc in Weert

Investeerder Groep Heylen plant de realisatie van een distributiecentrum op bedrijventerrein Kampershoek 2.0, aan de A2 in Weert. Van de 187.000m² grote kavel (ruim 37 voetbalvelden) is 110.000m² voor het distributiecentrum bestemd. Dat dc wordt opgedeeld in units van 8.500 tot 15.000m².

Biertrein haalt 5000 vrachtwagens per jaar van de weg

Een samenwerkingsverband rond duurzame mobiliteit tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans riep de ‘biertrein’ in het leven. De trein vervangt het dagelijkse vrachtwagentransport van Jupiler tussen de AB InBev brouwerij in Jupille (Luik) en het depot van Delhaize in Ninove.

Nieuwe Raad van Bestuur voor Speerpuntcluster logistiek

De nieuwe Raad van Bestuur van het VIL werd op 16 juni tijdens de Algemene Vergadering verkozen. De RvB is samengesteld uit maximaal vijf logistieke dienstverleners, maximaal vijf verladers of retailers en maximaal vijf strategische partners.

Partner Logistics overgenomen door Lineage

Het Noord-Amerikaanse Lineage Logistics is een grote, wereldwijde logistieke speler op het vlak van temperatuurgecontroleerde warehouses. Partner Logistics, met hoofdkwartier in Bergen op Zoom, is op zijn beurt een belangrijke Europese aanbieder van geautomatiseerde koudeopslag.

Eindhoven krijgt XXL multifunctioneel logistiek gebouw

Het pand van 88.000m² en 3.000 m² kantoorruimte komt er op het bedrijventerrein Westfields, ten noordwesten van de stad. De komst van pakketvervoerder DPD op Westfields en de realisatie van de Brainport Industries Campus (BIC) moet de aantrekkingskracht van het terrein en het nieuwe gebouw versterken.

P&O Ferrymasters en Erontrans lanceren spoordienst naar Polen

P&O Ferrymasters en de Poolse logistieke onderneming Erontrans leggen samen een intermodale spoorwegdienst in die via Europoort Rotterdam het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en centraal Polen met elkaar in verbinding stelt. De dienstverlening biedt vier treinen per week in beide richtingen tussen Europoort-Rotterdam en de CLIP-terminal in Swarzedz-Poznan.

DSV breidt uit met 83.000m² warehouse in Venlo

Onlangs kocht DSV 140.000m² grond naast zijn bestaande site in het Nederlandse Venlo. Op die plot plant de logistiek dienstverlener 83.000m² extra warehouse. Dat brengt de totale oppervlakte voor logistieke operaties van DSV in Venlo op 210.000m², de DSV Road cross-docking terminal 2 km verderop buiten beschouwing gelaten.

‘Syn-Ergie’ voor duurzaam transport op as West-Vlaanderen - Limburg'

POM West-Vlaanderen en LIOF slaan, in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, de handen in elkaar voor het project Syn-Ergie. Dat project wil een bijdrage leveren aan een ecologisch en economisch duurzamer goederentransport in de grensregio Vlaanderen-Nederland, meer bepaald tussen de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg.

Ocean View van DHL biedt real-time zicht op zeevracht

DHL Global Forwarding, de lucht- en zeevrachttak van Deutsche Post DHL Group, biedt met Ocean View een online platform dat verladers moet helpen bij de tracking van hun overzeese zendingen, zodat ze hun supply chain beter kunnen beheren. Ocean View consolideert informatie van het Transportation Management System van DHL, van de rederij en van het schip zelf om een real-time zicht te krijgen op de locatie van de vracht.

12Return opent datacenter voor de VS

Het Nederlandse 12Return heeft een Amerikaans datacenter geopend in de IBM Cloud. Die stap betekent de eerste fase in de uitbreidingsplannen van 12Return naar Noord-Amerika. De oplossing van 12Return is een alles-in-één platform voor het beheer van teruggestuurde producten en reverse logistics, met name voor merken en retailbedrijven die geconfronteerd worden met retourzendingen van consumenten en business klanten na online aankopen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.