MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

LGT kiest voor NaviTrans

LGT, gespecialiseerd in de logistieke verwerking en distributie van meubels in de Noordse landen, heeft voor NaviTrans gekozen als nieuw digitaal platform voor het beheer van al zijn transport- en magazijnverrichtingen. Met het nieuwe platform wil LGT de planning en de processen efficiënter maken.

Panalpina koopt het Nederlandse Interfresh Airfreight Handling

Interfresh, gevestigd op Schiphol, staat al ruim twintig jaar in voor de inklaring, import en export van bederfelijke goederen zoals groente, fruit, planten, bloemen, vlees en vis uit Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Met de overname van Interfresh zet Panalpina een nieuwe belangrijke stap in de uitbouw van zijn wereldwijde Perishables Network, na de overname van Air Connection uit Kenia eerder dit jaar.

Groep Heylen plant logistiek project in haven van Gent

De vastgoedinvesteerder uit Herentals tekende een overeenkomst met het Havenbedrijf Gent om in de haven van Gent terreinen te ontwikkelen voor logistieke activiteiten. Het is de eerste keer dat de logistieke speler uit de Kempen voet aan de grond zet in de Gentse haven.

Proximus verlengt contract met H.Essers tot 2026

Proximus heeft beslist de activiteiten van het Proximus Distribution Center in Courcelles te consolideren door zijn opslag- en distributieovereenkomst met H.Essers te verlengen tot minstens 2026. In het Belgische distributiecentrum, dat in 2011 werd opgericht, worden alle logistieke activiteiten van Proximus gecentraliseerd.

Segro koopt nieuw distributiecentrum NewLogic V in Tilburg

Het Britse vastgoedbedrijf Segro heeft het nieuwe distributiecentrum NewLogic V overgenomen van ontwikkelaar Dokvast uit Oisterwijk. Het distributiecentrum komt op bedrijventerrein Vossenberg-West II in de logistieke hotspot Tilburg. Het pand ligt strategisch tussen de distributiecentra NewLogic I en II, waar Nokia en Tesla in zijn gevestigd.

Onderzoek Progress duidt op sterke opmars van SaaS, databeveiliging, open analytics en datastandaarden

Progress heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn 2017 Data Connectivity Outlook-onderzoek. Voor dat onderzoek peilde Progress bij 1200 informatici binnen diverse rollen en variërende industrieën wereldwijd naar hun kijk op adoptietrends, prioriteiten en uitdagingen op het gebied van big data en analytics.

Transporeon Group wil team in Frankrijk met 40% uitbreiden

Voor eind 2017 wil Transporeon Frankrijk vijf nieuwe medewerkers aanwerven in commerciële en administratieve functies. Dat betekent een groei van 40% voor het personeelsbestand. Tegelijk verhuist de groep, actief in intelligente logistiek, zijn Franse kantoren naar La Défense, ten noordwesten van Parijs.

Vacature Sr. Adviseur Warehouse & Logistics Systems Engineering

(Senior) Adviseur Warehouse & Logistics Systems Engineering Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om het gehele proces te doorlopen van ontwerp tot aan de opstart van een Europees logistieke operatie. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

Hakka neemt EuroTransCon over

Hakka, een Antwerpse start-up voor containertransporteurs, wil met de overname van het rituitwisselingsplatform EuroTransCon verder investeren in de optimalisering van transportplanningen. EuroTransCon werd oorspronkelijk opgericht vanuit de noodzaak om een efficiënte rituitwisseling tussen collega’s te organiseren.

Corneel Geerts bestelt 20 beveiligde opleggers voor groei in wijntransport

Wijntransport is al jaren een corebusiness voor Corneel Geerts. Wekelijks zijn ongeveer 40 van de in totaal 120 trailers van het bedrijf onderweg met wijn. Terwijl vroeger vooral in Frankrijk wijn werd opgehaald, ervaart het transportbedrijf de laatste tijd een forse groei van de vraag in heel Zuid-Europa.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.