MRP optimalisering en scheduler van Limis Planner tillen Berg Hortimotive naar hoger niveau

Berg Hortimotive heeft als doel bedrijven in de glastuinbouw wereldwijd te ontzorgen in het logistieke proces. Voor alle handelingen in de kas, tot en met het verzendklaar maken, levert het bedrijfsspecifieke oplossingen gaande van een buisrailwagen tot hightech oplossingen in de vorm van geautomatiseerde inductiesystemen.

De uitbreiding van het productgamma zorgde voor een flinke uitdaging op het vlak van planning. Berg Hortimotive heeft te maken met grote artikelbestanden en veel calculaties die in Exact Globe staan. De planning werd tot dan toe in Excel gedaan, maar Berg Hortimotive merkte dat dat veel te omslachtig was en nog te veel oneffenheden had. Aanvankelijk plande Berg Hortimotive alleen grof op afdelingsniveau en niet op mensen en machines. Met de groei en toename van orders moest meer in detail worden gepland op de combinatie van mensen en machines.
 
De oplossing werd gevonden bij de planningssoftware van Limis. Na een proof of concept van drie maanden kreeg Limis groen licht. Het volledige implementatietraject nam een jaar in beslag, maar na een paar maanden in het implementatieproces kon Berg Hortimotive het pakket wel al gebruiken.
Tijdens de implementatie bij Berg Hortimotive bracht Limis een nieuwe user interface op de markt, Limis Planner Start. Die interface is ook bij Berg Hortimotive geïntroduceerd. Het voordeel van de interface is dat kan worden gepland met behulp van tegeltjes op een dashboard zodat in een oogopslag zichtbaar is hoe de planning loopt en waar eventueel moet worden ingegrepen.
Zowel de mensen als de machines zijn verwerkt in de planlijsten die dagelijks worden gebruikt. Middels die to do-lijsten heeft de productie nu alle relevante en logistieke informatie bij de hand.
 
Een van de business drivers voor de toepassing van Limis Planner bij Berg Hortimotive is de Material Resource Planning (MRP) functionaliteit.
De MRP-functionaliteit gebruikt de MRP-gegevens uit Exact Globe en combineert deze met een druk op de knop met de actuele planningsgegevens. Daardoor hebben gebruikers altijd een actueel overzicht in tekorten of overschotten van koop- en/of maakdelen.
 
De stappen die Berg Automotive tot nu toe heeft gezet, hebben het bedrijf naar een hoger niveau getild. De besparingen in tijd en geld en het gemak waarmee de planning nu wordt uitgevoerd zijn uitermate waardevol. Ook voor de toekomst ziet Berg Hortimotive nog kansen en mogelijkheden op het gebied van mobile devices, wat voor nog meer flexibiliteit, inzicht en gemak op de werkvloer moet zorgen. Ook hoopt het bedrijf een interactieve website te creëren, waarbij de klant via een webshop artikelen kan bestellen en de actuele status van het order kan volgen.

Recente nieuwsberichten

TGW bouwt state-of-the-art logistiek centrum voor Puma

Sportmerk Puma heeft systeemintegrator TGW de opdracht gegeven een geautomatiseerd distributiecentrum te bouwen in de Beierse gemeente Geiselwind. Het intralogistieke systeem zou in de lente van 2021 voltooid moeten zijn. Bijna de volledige TGW-portfolio wordt in het project aangewend.

Start-up Deliverect krijgt financiering van 3 miljoen euro

Deliverect heeft een financiering van 3 miljoen euro ontvangen van Newion Investments en Smartfin. Deliverect is een SaaS-bedrijf dat online bezorgplatformen van derden, zoals Ubereats, Takeaway.com en Foodora, verbindt met de POS van restaurants.

Montea haalt voor 14,6 miljoen euro aan projecten binnen in Nederland

Montea heeft een distributiecentrum gekocht in het Nederlandse Oss, gelegen met aansluiting naar de snelwegen A50/A59. Het dc met een oppervlakte van ongeveer 16.500m² werd eind 2018 opgeleverd. Het pand is verhuurd aan Expeditie & Transportbedrijf Dollevoet.

PwC neemt Salesforce-specialist ABSI over

PwC en ABSI hebben een overeenkomst gesloten waarbij PwC 100% van de aandelen van ABSI zal verwerven. ABSI is een technologische systeemintegrator gericht op Salesforce. Het bedrijf stelt meer dan 100 medewerkers tewerk in zijn kantoren in België (Brussel) en Nederland (Nieuwegein).

CTS Group huurt extra magazijnruimte vlakbij Schiphol

Logistiek dienstverlener CTS Group huurt sinds vorige maand extra loodsruimte op Schiphol Logistics Park aan de Pudongweg in Rozenburg, vlak naast zijn bestaande pand in Nieuw-Vennep.Momenteel is CTS GROUP gehuisvest in Freight Terminal 207, een logistiek verzamelcentrum onder de rook van Schiphol.

Katoen Natie investeert fors in Nederland

Katoen Natie maakt 80 miljoen euro vrij om zijn value added logistics aanbod uit te breiden op de Chemelot site in Nederlands Limburg. Sinds 2013 bezit Katoen Natie al een aantal logistieke terminals in de regio. De sites van de logistieke groep in Nuth, Born, Geleen, Elsloo, Tüddern en Maasmechelen stellen momenteel 250 mensen tewerk.

Flanders Make en SMITZH bouwen samen kennis- en innovatienetwerk

De maakindustrie is een sterke motor van de economie in Vlaanderen en Nederland. De sector staat echter voor de grote uitdaging om zijn productie te digitaliseren en zo de wereldwijde concurrentie de baas te blijven. Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, ondersteunt bedrijven met onderzoek, diensten op maat en testinfrastructuur om concurrentieel te blijven dankzij de digitalisering van hun productie.

Rhenus Contract Logistics neemt AutoStore systeem in gebruik

Vanuit zijn nieuwe distributiecentrum in Tilburg bedient Rhenus Contract Logistics klanten die hoogwaardige producten aanbieden in diverse sectoren. In het duurzame 60.000m² grote magazijn heeft de logistiek dienstverlener recent het Autostore-systeem, powered by Swisslog, in gebruik genomen.

Zwitsers postcenter haalt nieuwe crossbelt sorters van Interroll in huis

De toenemende populariteit van e-commerce stelt veel postbedrijven voor nieuwe uitdagingen. Een belangrijke uitdaging bestaat erin het sterk groeiende aantal kleinere pakketten, met verschillende maten en gewichten, snel te verwerken en te sorteren.

Fusie DSV en Panalpina weldra een feit

De Zwitserse logistieke groep Panalpina is overstag gegaan voor het verhoogde overnamebod van in totaal 4,6 miljard Zwitserse frank (zo’n 4,1 miljard euro) van zijn Deense concurrent DSV. Daarmee komt een einde aan een overnamestrijd van ruim twee maanden tussen beide partijen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.