Montea verwacht toenemende impact van China op Belgische logistieke sector

Het gros van de logistieke bedrijven in België onderschat nog altijd de impact van de Chinese economische sneltrein. Dat maakt vastgoedspecialist Montea op uit zijn nieuwe Logistieke Barometer. Daarin geeft maar liefst de helft van de bedrijfsleiders aan dat ze geen grote invloed van de Chinese markt op hun activiteiten verwachten. “Dat is opmerkelijk, want meer dan ooit zet China vandaag met rasse schreden koers naar West-Europa. De coronacrisis biedt op dat vlak extra ontwikkelingskansen waarop de logistieke sector volop moet inspelen. Want je zult zien, de Chinezen zullen straks ook bij ons komen aankloppen”, aldus Jo De Wolf, CEO van Montea (foto)

Sinds eind jaren ’90 heeft China zich razendsnel ontwikkeld tot de tweede grootste economie van de wereld, na de Verenigde Staten. En ook in ons land is die impact te zien. In de eerste negen maanden van vorig jaar voerden Chinezen voor maar liefst 12,4 miljard euro producten en diensten in. Dat is nog steeds vier keer minder dan onze grootste toeleverancier – Nederland – maar het Chinese aandeel heeft volgens experten wel alle potentieel om de komende decennia snel te groeien.
 
Toch zet slechts één op de twee logistieke spelers zich nu al schrap voor de impact van de Chinese markt op hun activiteiten, zo blijkt uit de Logistieke Barometer van Montea. Die barometer is een tweejaarlijkse bevraging bij de top van de logistieke sector, die zich voornamelijk focust op een aantal nieuwe trends in de markt en waarbij nu ook op China werd ingezoomd. Bijkomend opmerkelijk resultaat uit de barometer: precies 15% van de Belgische logistieke sector voelde een significante impact van China in 2019. En amper een kwart van de logistieke spelers verwacht ook in 2020 of 2021 een China-effect te voelen. Voor Montea gaat het om een onderschatting, al moet gezegd dat de bevraging weliswaar voor het uitbreken van de coronacrisis werd uitgevoerd.
 
Nog te veel logistieke bedrijven dreigen de trein te missen als ze zich niet voorbereiden op de impact die China op de logistieke sector zal teweegbrengen, luidt het bij Montea. Volgens de beursgenoteerde vastgoedspeler is het duidelijk dat internationale partnerships met Chinese bedrijven de komende decennia doorslaggevend zullen zijn. En dat zowel voor ontwikkelingen binnen onze eigen samenleving, als voor de Belgische en Europese bedrijfscultuur.
 
De bekendste methode waarmee China aan zijn nieuwe wereldhegemonie timmert, is via het zogeheten ‘Belt and Road Initiative’. De invoering van deze ‘Nieuwe Zijderoute’ ging in 2013 van start en is erop gericht de handel tussen China en inmiddels al meer dan 60 landen – hoofdzakelijk in Europa en Noord-Afrika – te vergroten door grote infrastructuurinvesteringen. Heel wat Europese landen hebben zich al geëngageerd en sinds vorig jaar heeft ook Italië zich als eerste G7-land bij het economische programma aangesloten. 
Bovendien wijst Jo De Wolf op de vergevorderde participatie van onze buurlanden in het ‘Belt and Road Initiative’. Maar ook in eigen land zijn er al een aantal voorbeelden van succesvolle samenwerkingen met Chinese toppers te vinden. Onder andere met een Chinese logistieke mastodont zoals Lingang in de haven van Zeebrugge en bij online gigant Alibaba op de luchthaven van Luik.
 
Volgens Montea zal de huidige coronacrisis nieuwe ontwikkelingskansen genereren voor de logistieke sector. Zo zullen bedrijven grotere, meer strategische voorraden moeten opbouwen in Europa, en dat voor zowel productie als levering. 
“We hebben met z’n allen ervaren hoe snel ons economisch systeem ontregeld wordt wanneer de toevoer van buiten Europa plots stilvalt”, zegt Jo De Wolf. “Deze crisis legt dan ook de kwetsbaarheid van onze supply chain bloot. Vertrouwde principes zoals ‘just in time’ en ‘single supplier’ moeten in de toekomst kritischer worden bekeken. Bedrijven zullen hun voorraden anders moeten bepalen. We zagen voor de crisis al een aantal bedrijven onderzoeken om een stuk geautomatiseerde productie terug naar Europa te halen. Corona zal die reflectie nu nog meer versnellen.”
Foto: Montea – David Plas

Recente nieuwsberichten

TVH stelt nieuwe vorkversteller van CAM attachments voor

TVH, aanbieder van onderdelen voor material handling-, landbouw-, bouw- en industriële offroad-machines, heeft de PK-TS-vorkversteller gelanceerd. Het voorzetapparaat is de nieuwste toevoeging aan het gamma van CAM attachments, een dochteronderneming van TVH die gespecialiseerd is in de productie van voorzetapparaten voor offroad-machines. De PK-TS is volgens de leverancier ontworpen voor precisie en veiligheid bij het verwerken van goederen en biedt functies die speciaal zijn afgestemd op bestuurders van material handling machines zoals heftrucks en verreikers.

Nieuwe managing director bij Kärcher

Op 1 januari 2025 wordt Bart Hullebroeck de nieuwe managing director bij Kärcher nv. Daarmee volgt hij Kees Wagtmans op.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024

Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.