Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park. De nieuwe site wordt de eerste ontwikkeling van Amazon in België. Vorig jaar realiseerden Amazon en Montea al een vergelijkbaar project nabij Amsterdam.

Het gebouw voor Amazon omvat 5.764m² opslagruimte, 2.157m² kantoorruimte en 517m² mezzanine. Ook komt er een parkeergebouw met vijf verdiepingen van elk 8.000m². Aangezien de e-commercegigant ambieert de eigen operatie tegen 2040 volledig CO2-neutraal te maken, was energie-efficiëntie een topprioriteit bij het ontwerpen van het gebouw. Verwarming, ventilatie en koeling (HVAC) zullen door een digitaal gebouwenbeheersysteem (BMS) worden aangestuurd voor enerzijds een comfortabele werkomgeving en de verlaging van het energieverbruik anderzijds. Verder is het gebouw uitgerust met zonnepanelen en ledverlichting. Ook omvat het project meer dan 8.000m² groene zone en een waterafvoernetwerk om regenwater op te vangen en te hergebruiken. Het gebouw heeft als doel een ‘Excellent’-certificering BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) te behalen.

Amazon Logistics helpt onafhankelijke lokale koerierbedrijven bij het uitbouwen van hun activiteiten en wil zo zorgen voor meer capaciteit en flexibiliteit in het leveringsnetwerk van Amazon. Pakjes zullen naar het delivery station worden verstuurd vanuit de bestaande Europese fulfilment- en sorteercentra van Amazon. Ze worden er in voertuigen geladen en vervolgens aan de klanten bezorgd.
Amazon zal ongeveer 50 vaste jobs creëren in het leveringscentrum. Daarnaast zullen zo’n 200 bestuurders van zelfstandige koerierbedrijven er pakjes ophalen en aan Belgische Amazon-klanten bezorgen.

Sinds februari 2016 is Montea de exclusieve partner voor de ontwikkeling van de logistieke zone op Blue Gate Antwerp. Dit voormalige brownfieldterrein ligt vlak naast het Antwerpse stadscentrum en was vroeger de thuishaven van de petroleumindustrie. Montea ontwikkelt er vooral ‘next generation’-gebouwen die duurzaamheid combineren met een weinig milieubelastende stadsdistributie.
Met het project voor Amazon is fase 1 van Blue Gate volledig rond. Nu wil Montea zich richten op de verhuring van fase 2.
Foto: Montea – Site Amazon – artist impression

Recente nieuwsberichten

Flitsbezorgers, dark stores en welke uitdagingen zij moeten aangaan om te kunnen overleven

(advertorial) Een van de belangrijkste logistieke trends voor e-commercebedrijven zijn dark stores: voorraadpunten voor flitsbezorgers. Na een snelle opkomst, mede vanwege de coronapandemie, komen flitsbezorgers en dark stores de aankomende tijd voor een aantal uitdagingen te staan.

BD Logistics en Universiteit Antwerpen lanceren CO2-calculator voor minder CO2 in de stad

BD Logistics en Universiteit Antwerpen hebben hun nieuwe CO2-calculator gelanceerd. Deze tool laat de logistieke speler toe via een geijkte wetenschappelijke meetmethode de totale CO2-uitstoot van zijn ‘urban’ activiteiten weer te geven. Zo kan een klant berekenen welke besparing in CO2 hij via het urban concept realiseert en die vergelijken met de impact van last mile leveringen op de klassieke manier.

Retailketen SoLow wil groei realiseren met Slim4

De Nederlandse discountretailer SoLow verkoopt feestartikelen, knutselspullen en cadeaus. Dat doet de retailer online, maar vooral via fysieke winkels waarvan Nederland er momenteel al veertig telt. Om integraal de voorraad aan te sturen voor winkels, de webshop en het centrale distributiecentrum gaat SoLow de software van Slimstock inzetten.

Fietskoeriers leveren bouwmaterialen in centrum Antwerpen

Voortaan leveren fietskoerier niet alleen kleine pakketjes en maaltijden in de Antwerpse binnenstad, ook aannemers kunnen nu last-minute bestellingen van materiaal gratis per fiets op hun werven laten leveren. Die dienst wordt aangeboden door BMB Bouwmaterialen, onderdeel van de Europese BME (Building Materials Europe) groep, in samenwerking met Oovelo.

Jungheinrich opent nieuw ontwikkelingscentrum in Kroatië

Jungheinrich heeft in Zagreb (Kroatië) een nieuwe hub voor de ontwikkeling van software en hardware geopend. Met ‘Jungheinrich Business Services Croatia’ wil de leverancier van intralogistieke oplossingen zijn expertise op het gebied van digitalisering en automatisering verder uitbreiden om aan de groeiende vraag naar digitale producten te voldoen.

Apetito installeert transportsystemen van Kardex Mlog in vrieshuizen

Het Duitse Apetito, gespecialiseerd in maaltijdvoorziening, optimaliseert de materiaalstroom in twee vrieshuizen met behulp van Kardex Mlog. De uitbreiding in het logistieke centrum van Apetito in het Duitse Rheine omvat een nieuw transportsysteem, inclusief besturing en visualisering   Apetito en Kardex Mlog hebben al eerder projecten samen uitgevoerd.

Jungheinrich breidt productassortiment uit met LiftLiner systeem

Met het LiftLiner systeem kunnen trolleytreinen aan beide zijden worden geladen en gelost. Daarvoor zal Jungheinrich in de toekomst samenwerken met K.Hartwall, een Fins bedrijf dat is gespecialiseerd in ladingdragers en een jarenlange expertise heeft op het gebied van logistieke oplossingen.

Distrilog voegt 19e site aan portfolio toe

Op 1 februari 2022 nam Distrilog zijn intrek in de magazijnen van de voormalige Philips-site in Kontich. Het magazijn telt 40.000m² en 45 laadkades. Vanuit deze vestiging organiseert de logistiek dienstverlener de opslag en het transport voor onder andere een van zijn grote retailklanten.

Eurochoice trackt zeezendingen met Descartes MacroPoint

Eurochoice, distributeur van verse en diepgevroren Europese fijne voedingsmiddelen aan klanten in Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten, maakt gebruik van de cloudgebaseerde MacroPoint-oplossing van Descartes, aanbieder van software voor de supply chain en logistiek.

Vanderlande migreert applicaties naar OCI en verlaagt kosten voor Oracle Database back-ups met bijna 60%

Vanderlande, een toonaangevende leverancier van logistieke procesautomatisering in de magazijn-, luchthaven- en pakketsector, heeft gekozen voor Enterprise Database Service in Oracle Cloud Infrastructure (OCI) om veilig back-ups te maken van zijn missiekritische Oracle-databases.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.