Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park. De nieuwe site wordt de eerste ontwikkeling van Amazon in België. Vorig jaar realiseerden Amazon en Montea al een vergelijkbaar project nabij Amsterdam.

Het gebouw voor Amazon omvat 5.764m² opslagruimte, 2.157m² kantoorruimte en 517m² mezzanine. Ook komt er een parkeergebouw met vijf verdiepingen van elk 8.000m². Aangezien de e-commercegigant ambieert de eigen operatie tegen 2040 volledig CO2-neutraal te maken, was energie-efficiëntie een topprioriteit bij het ontwerpen van het gebouw. Verwarming, ventilatie en koeling (HVAC) zullen door een digitaal gebouwenbeheersysteem (BMS) worden aangestuurd voor enerzijds een comfortabele werkomgeving en de verlaging van het energieverbruik anderzijds. Verder is het gebouw uitgerust met zonnepanelen en ledverlichting. Ook omvat het project meer dan 8.000m² groene zone en een waterafvoernetwerk om regenwater op te vangen en te hergebruiken. Het gebouw heeft als doel een ‘Excellent’-certificering BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) te behalen.

Amazon Logistics helpt onafhankelijke lokale koerierbedrijven bij het uitbouwen van hun activiteiten en wil zo zorgen voor meer capaciteit en flexibiliteit in het leveringsnetwerk van Amazon. Pakjes zullen naar het delivery station worden verstuurd vanuit de bestaande Europese fulfilment- en sorteercentra van Amazon. Ze worden er in voertuigen geladen en vervolgens aan de klanten bezorgd.
Amazon zal ongeveer 50 vaste jobs creëren in het leveringscentrum. Daarnaast zullen zo’n 200 bestuurders van zelfstandige koerierbedrijven er pakjes ophalen en aan Belgische Amazon-klanten bezorgen.

Sinds februari 2016 is Montea de exclusieve partner voor de ontwikkeling van de logistieke zone op Blue Gate Antwerp. Dit voormalige brownfieldterrein ligt vlak naast het Antwerpse stadscentrum en was vroeger de thuishaven van de petroleumindustrie. Montea ontwikkelt er vooral ‘next generation’-gebouwen die duurzaamheid combineren met een weinig milieubelastende stadsdistributie.
Met het project voor Amazon is fase 1 van Blue Gate volledig rond. Nu wil Montea zich richten op de verhuring van fase 2.
Foto: Montea – Site Amazon – artist impression

Recente nieuwsberichten

Van standaardtoepassingen tot installaties met Industrie 4.0-functionaliteit: het nieuwe DC-platform heeft voor elke uitdaging de passende oplossing

De kostenefficiënte realisatie van een systeem op maat met plug-and-playoplossingen is de uitdaging van vele systeemintegrators en machinebouwers. Het nieuwe DC-platform van Interroll is een krachtig technologieplatform waarmee dit uitstekend te realiseren is.

Thijs Goossens is nieuwe channel director Benelux bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudapplicaties, heeft Thijs Goossens aangesteld als channel director Benelux. De 42-jarige Goossens startte zijn carrière als partner accountmanager bij Microsoft en maakte na een paar jaar de overstap naar McAfee waar hij acht jaar lang werkzaam was, waarvan zes jaar als channel territory manager commercial market.

Ad Ultima Group en Pylades vormen samen Europese business softwarepartner met focus op Microsoft Dynamics 365 en PTC

De internationale investeringsmaatschappij Waterland brengt Ad Ultima Group en Pylades samen en neemt een meerderheidsparticipatie in de gecombineerde groep. De groep – actief in België, Nederland en Frankrijk – realiseert een omzet van 50 miljoen euro en telt meer dan 350 medewerkers.

Yusen Logistics sluit Transfreight Automotive Logistics Europe

Het Japanse Yusen Logistics heeft zijn Britse dochteronderneming Transfreight Automotive Logistics Europe, onder de noemer van ‘vrijwillige liquidatie’ gesloten. Volgens de Britse wetgeving mag een onderneming bij een vrijwillige liquidatie haar schulden betalen, maar haar operaties stopzetten.

Coolingdown na cabotage bedreigt Belgische transporteurs

Het Europees Parlement heeft een voorstel geformuleerd waarbij vervoerders na cabotage gedurende 60 uur geen nieuwe cabotage meer mogen ondernemen. Een ‘cooling off’ van vijf dagen, zoals de EU-ministers willen, is volgens de transportsector al helemaal dramatisch.

Wegvervoerders willen digitale samenwerking

Transporeon heeft in mei 2019 voor de tweede keer sinds 2018 een markt- en bedrijfsontwikkelingsenquête uitgevoerd bij meer dan 1.000 Europese wegvervoerders. De resultaten werden samengevat in het rapport ‘Capacity, Pricing & Technology: 2019 European Road Transportation Survey’.

Bakkersbedrijf Van der Meulen kiest voor Toyota truckvloot

Van der Meulen is een Fries bakkersbedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in melba toast, beschuit en roggebrood. Gezien de stijgende groei in export stapt het bedrijf over op een complete Toyota truckvloot. In totaal omvat de truckvloot 8 elektrische heftrucks en 12 verschillende magazijntrucks zoals elektrische stapelaars en elektrische pallettrucks.

Intris-klanten voortaan geïntegreerd met NxtPort-importdiensten

Met de nieuwe versie van TRIS zijn Intris-klanten voortaan naadloos geïntegreerd met drie import-API’s van NxtPort: Import Consignment, Next Mode of Transport en Green Lights. Een intensieve samenwerking tussen de technische teams van Intris en NxtPort heeft ertoe geleid dat de data van importzendingen kunnen worden hergebruikt voor de TRIS-gebruikers.

Walmart regelt personeelsplanning met JDA

De Amerikaanse retailgigant Walmart zet voortaan JDA Workforce Management in als basis voor zijn geavanceerde, voorspellende planningssysteem. Daardoor kunnen 1,1 miljoen winkelmedewerkers van 4,600 winkels wereldwijd de planning inzien, diensten aanpassen en open diensten invullen.

Arteveldehogeschool focust op supply chain management

Om ‘future proof’ studenten af te leveren, verschuift Arteveldehogeschool zijn focus binnen de afstudeerrichting Logistiek Management (onderdeel van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement) voortaan naar supply chain management. “Terwijl logistiek management voornamelijk gaat over de werking binnen een bedrijf, kijkt supply chain management naar de ketenintegratie en dus de volledige flow over de bedrijven heen”, zegt Sophia Pasbecq, programme manager Logistiek Management.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.