Moet mijn magazijn geautomatiseerd worden?

Nu de pandemie een verschuiving heeft veroorzaakt van de winkelstraat naar online, investeren bedrijven, die in deze uitdagende marktomstandigheden willen blijven draaien, en masse in magazijnautomatisering. Andrey Kazachkov, Hoofd van de magazijnautomatisering van First Line Software, een vooraanstaande leverancier van software op maat, laat weten welke vragen u moet stellen alvorens de knoop door te hakken.

De voordelen van een manueel magazijn met WMS-integratie

  • De mensen kunnen zich flexibeler opstellen in dynamische situaties, mits ze uiterst bekwaam zijn.
  • Mensen kunnen een andere taak toebedeeld krijgen en zich meer aanpassen en elkaar vervangen bij gewijzigde processen.
  • Volledige automatisering vereist standaardisatie; de configuratie van een magazijn met menselijke middelen kan dynamisch worden gewijzigd (van pallet naar kartonopslag, naar unitopslag, met het voordeel om pakketten en opslagcontainers in grootte aan te passen).
  • Het bedrijf bespaart momenteel op materiële kosten.
  • De algehele schaalbaarheid naar boven of naar beneden is eenvoudiger.

2021102114836944_1.jpg

Voordelen van een volledig geautomatiseerd magazijn

  • Verbeterde prestaties, nauwkeurigheid en snelheid zonder menselijke fouten.
  • Een kleinere magazijnvoetafdruk wordt bereikt bij een hogere productiviteit (het gebied kan bijvoorbeeld met maar liefst 80% worden verkleind, wat belangrijk kan zijn bij gebrek aan ruimte of bij hoge grondprijzen). Automatische palletmagazijnen zijn beschikbaar door middel van silobouw of als een vrijstaand systeem binnen een gebouw en ze kunnen tot 50 meter hoog worden gebouwd.
  • Minder mensen = eenvoudiger en goedkoper personeelsbeheer.
  • Minder mensen = minder contact met de apparatuur, minder verwondingen en ziektes - vooral tijdens een pandemie.
  • Eenvoudigere implementatie van speciale voorwaarden zoals: zuurstofvrije opslag, diepvriezers, ultraschone omgevingen, etc.

2021102114956194_2.jpg

Enkele uitdagingen van automatisering

  • De selectie van leveranciers en planning staat centraal.  De meest geschikte leverancier is iemand die zowel de software als de hardware kan leveren (transportbanden, robots, kranen, enz.).
  • Het uitwerken van een realistische projecttijdlijn, rekening houdend met een grote verscheidenheid aan leveranciers.
  • Integratie als een apart aandachtsgebied: WMS en de infrastructuur van uw bestaande systeem. 
Andere gebieden van actieve probleemoplossing zijn de lancering van de implementatie en uw "go-live" -tijdlijn die gecoördineerde acties vereist tussen softwareteams (WMS), hardwareteams en teams van verwante apparatuur.  Als de automatisering eenmaal op gang is, is er onderhoud aan apparatuur nodig, waaronder aanpassingen en reparaties.  Er bestaan echter controlesystemen als softwareplatforms die deze taken eenvoudiger maken of zelf automatiseren. Dit geldt bijvoorbeeld voor de visualisatiemodule, een product van Viastore voor het visualiseren van de status van magazijnapparatuur.

Trends van de globale markt voor magazijnautomatisering

Het meest recente marktonderzoek van LogisticsIQ™ is gebaseerd op een analyse van 400+ bedrijven met meer dan 100 uitgebreide interviews  Ze concludeerden dat de globale markt voor magazijnautomatisering meer dan verdubbeld zal zijn, van $13 miljard in 2018 tot $27 miljard in 2025, wat een cumulatief jaarlijks groeipercentage (CAGR) is van 11,7% tussen 2019 en 2025. 
Hoewel geautomatiseerde magazijnsystemen verschillende uitdagingen in het magazijnbeheer kunnen oplossen, toont onderzoek aan dat 80% van de huidige magazijnen nog steeds manueel wordt bediend met weinig tot geen ondersteunende automatisering. Slechts 5% van de bestaande magazijnen is volledig geautomatiseerd, en uitgebreide updates van slimme technologieën zijn nodig om bedrijven concurrerend te houden. 
De realiteit is dat zelfs volledig geautomatiseerde magazijnen met sterk gemechaniseerde omgevingen nog steeds mensen met sleutelfuncties in dienst hebben. Niettegenstaande alle geavanceerde technologieën verdoen werknemers nog steeds hun tijd met het laden en lossen van vrachtwagens, het manoeuvreren van containers met pakketten, het handmatig sorteren van items met afwijkende afmetingen en het onderhouden van de hardware.

20211021141956170_3.jpg

Het automatiseringsniveau bepalen dat u nodig heeft

Er is geen eenvoudig antwoord op de vraag: "Moet mijn magazijn geautomatiseerd worden?". Maar het is niet onmogelijk als u de juiste vragen stelt om te bepalen welk automatiseringsniveau u nodig heeft.  Het begint allemaal met de altijd moeilijke taak om binnen uw bedrijf te kijken hoe u uw bedrijfsprocessen kunt definiëren.  Daarna zal het kiezen van een ervaren partner in magazijnbeheerssystemen, zoals First Line Software, zijn vruchten afwerpen door prioriteit te geven aan de taken die moeten worden opgelost.  Dit gebeurt met een analyse van uw huidige situatie op basis van de voor- en nadelen van een WMS in combinatie met mensen of een volledig automatische oplossing.
 
Een uitgebreide front-end zakelijke introspectie en partnerselectie helpen bij het bepalen van de optimale configuratie van uw ruimte en de benodigde apparatuur om deze te laten werken.  De correct gekozen balans stelt u in staat om maximale efficiëntie te halen uit het team van medewerkers en tegelijkertijd de vruchten te plukken van het door u gekozen automatiseringsniveau.

Over First Line Software - First Line Software biedt een breed assortiment aan diensten voor het ontwikkelen, testen, implementeren en onderhouden van op maat gemaakte en gespecialiseerde softwareoplossingen voor de Europese en wereldmarkt. FLS heeft een gecertificeerde afdeling voor het ontwikkelen van oplossingen en een gecertificieerde implementatie-afdeling. Sinds 2003 onderhoudt FLS een strategisch partnerschap met Viastore - een toonaangevende internationale leverancier van oplossingen op het gebied van intralogistiek bij magazijnen. Samen hebben ze meer dan 30 WMS-projecten voltooid in Europa en de VS.

Hoe een WMS/MES/ERP-puzzel samen te stellen om de productie-efficiëntie te verhogen.
 
Neem deel aan onze paneldiscussie met experts uit de sector om u inzichten en productieve tips voor uw organisatie te krijgen.
 
Evenement: ‘WMS+MES+ERP = Vind de balans om de productie-efficiëntie te verhogen’
Datum: donderdag 18 november
Tijd: 15:00 uur

Klik hier voor de evenementensite

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.