Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie

Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’. Dat blijkt uit onderzoek door Avanade onder senior executives van Belgische en Nederlandse organisaties.

 De wereldwijde studie onder 1.150 beslissers toont aan dat digitale transformatiemoeheid het resultaat is van vier barrières die zich voordoen in het transformatieproces, met name:
- het aannemen en opleiden van geschikt personeel met de juiste kennis en vaardigheden voor het transformatieproces (50%);
- het investeren in nieuwe technologieën en innovaties zonder die te integreren in de huidige systemen (45%);
- het moderniseren van de huidige systemen en processen (41%)
- een te gefragmenteerde bedrijfscultuur die geen ingrijpende veranderingen aanvaardt (30%).

Nederlandse en Belgische bedrijven scoren op wereldniveau beter als het aankomt op toegang tot de juiste tools (technologieën die de integratie ondersteunen) die nodig zijn voor de digitale transformatie. Slechts 17% van de ondervraagde senior executives vindt dit een barrière, tegenover 28% wereldwijd.

Ondanks de ‘digitale transformatiemoeheid’ geeft ruim de helft (51%) van de organisaties in België en Nederland aan dat ze hun kritieke systemen al gemoderniseerd of vervangen hebben. Wereldwijd ligt dat gemiddelde een stuk lager (40%). Het onderzoek toont aan dat de belangrijkste reden om essentiële systemen te vervangen, het verhogen van de verwachte groei is (gemiddeld 13%) en het vergroten van het te verwachten marktaandeel (gemiddeld 10%). Daarnaast zijn het verminderen van de kosten (gemiddeld 9%), het vergroten van de productiviteit (gemiddeld 10%) en het verhogen van de ‘agility’ (met gemiddeld 10%) belangrijke drijfveren voor het digitaliseren van kritieke systemen.

Als het gaat om de transitie naar de cloud lopen Belgische en Nederlandse bedrijven achter. Wereldwijd heeft gemiddeld 79% van de bedrijven zijn activiteiten naar de cloud verplaatst om nieuwe intelligente technologie beter te integreren binnen de organisatie. In België en Nederland ligt dit gemiddelde slechts op 70%.

Recente nieuwsberichten

Bouw Logistic Services mechaniseert magazijn met Costo

Bouw Logistic Services, actief op het vlak van wijnlogistiek, levert al decennia aan groothandels, retailers, slijters en de horeca en sinds vorig jaar, dankzij het werk voor e-tailer E-Luscious (o.a. wijnvoordeel.nl), ook direct aan de consument.

Nieuw dc voor Lidl ontvangt als eerste in België BREEAM ‘Excellent’

Eén jaar na de eerstesteenlegging huldigt Lidl het nieuwe distributiecentrum in Marche-en-Famenne in. Het distributiecentrum wordt op 1 april in gebruik worden genomen en kadert binnen de uitbreidingsstrategie van Lidl in België en Luxemburg.

Toyota Industries Corporation kondigt overname Vanderlande aan

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft een overeenkomst getekend voor de overname van Vanderlande, wereldwijd aanbieder van logistieke automatiseringsprocessen in luchthavens en de ‘parcel’ markt, maar ook leverancier van magazijnen via NPM Capital, de huidige eigenaar van het bedrijf.

Infor brengt nieuwe versie van Infor Enterprise Asset Management

Met de recentste versie van zijn assetmanagementsysteem wil Infor bedrijven in alle sectoren, in het bijzonder vervoersbedrijven, nieuwe branchespecifieke functionaliteit bieden, inclusief nieuwe mogelijkheden op het gebied van mobiliteit.

Distrilog kiest voor go-virtual ‘Solutio ERM’

Om zijn groeiproces te ondersteunen heeft logistiek dienstverlener Distrilog Group gekozen voor Solutio ERM. Die oplossing ondersteunt als verlengde aan het warehouse management systeem verschillende bedrijfsprocessen, zoals automatische personeelsplanning, operationele tijdregistratie, real-time operationele opvolging en productiviteitsrapportage.

Wonderful Brands kiest Solventure en Arkieva voor S&OP

Wonderful Brands maakt deel uit van de Wonderful Company, een holding van consumentengoederen met merken als Pistachios & Almonds, POM Wonderful en Fiji Water. Om zijn groeiende activiteiten in de EMEA markt te ondersteunen, ging Wonderful Brands op zoek naar een geïntegreerd softwareplatform voor Demand Planning, Budgettering, Supply Planning en S&OP rapportering ter vervanging van zijn bestaande, arbeidsintensieve proces met spreadsheets.

Corneel Geerts Transportgroup vreest transportinfarct in West-Europa

Marc Geerts, CEO van Corneel Geerts Transportgroup, reageert fel op de controleacties die onlangs bij drie Belgische transportbedrijven plaatsvonden. “Het lijkt alsof alle Belgische transporteurs fraudeurs zijn, terwijl we onder zeer grote druk staan van concurrenten uit Oost-Europa”, zo meent hij.

Tegelgroep Nederland en Galvano kiezen voor Astro WMS

Beide bedrijven maken deel uit van Saint-Gobain Distribution Benelux. Groothandel en importeur van wand- en vloertegels Tegelgroep Nederland  (TGN) opereert met een distributienetwerk in Nederland en België. Galvano Groothandel is een landelijk opererende leverancier van badkamers met een uitgebreid assortiment sanitair, tegels en verwarming.

Storopack introduceert AIRmove² luchtkussensysteem

De AIRmove² produceert luchtkussens die producten in verzenddozen optimaal moeten beschermen. De diverse soorten luchtkussens zijn met name geschikt voor wikkelen, bufferen, en fixeren en om lege ruimtes in verzenddozen op te vullen. De luchtkussens worden direct op de inpakplaats vervaardigd, waardoor gebruikers opslagkosten besparen ten opzichte van klassieke beschermende verpakkingen.

KLG Europe verlengt samenwerking met Quintiq voor groupage in Europa

KLG Europe is een in Nederland gevestigde 3PL-leverancier die distributiezendingen verzorgt naar meer dan zestig landen. Het bedrijf biedt het volledige scala aan logistieke diensten, met een focus op groupagediensten in Europa en is met name sterk op het vlak van groupage tussen Nederland en Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.