Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie

Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’. Dat blijkt uit onderzoek door Avanade onder senior executives van Belgische en Nederlandse organisaties.

 De wereldwijde studie onder 1.150 beslissers toont aan dat digitale transformatiemoeheid het resultaat is van vier barrières die zich voordoen in het transformatieproces, met name:
- het aannemen en opleiden van geschikt personeel met de juiste kennis en vaardigheden voor het transformatieproces (50%);
- het investeren in nieuwe technologieën en innovaties zonder die te integreren in de huidige systemen (45%);
- het moderniseren van de huidige systemen en processen (41%)
- een te gefragmenteerde bedrijfscultuur die geen ingrijpende veranderingen aanvaardt (30%).

Nederlandse en Belgische bedrijven scoren op wereldniveau beter als het aankomt op toegang tot de juiste tools (technologieën die de integratie ondersteunen) die nodig zijn voor de digitale transformatie. Slechts 17% van de ondervraagde senior executives vindt dit een barrière, tegenover 28% wereldwijd.

Ondanks de ‘digitale transformatiemoeheid’ geeft ruim de helft (51%) van de organisaties in België en Nederland aan dat ze hun kritieke systemen al gemoderniseerd of vervangen hebben. Wereldwijd ligt dat gemiddelde een stuk lager (40%). Het onderzoek toont aan dat de belangrijkste reden om essentiële systemen te vervangen, het verhogen van de verwachte groei is (gemiddeld 13%) en het vergroten van het te verwachten marktaandeel (gemiddeld 10%). Daarnaast zijn het verminderen van de kosten (gemiddeld 9%), het vergroten van de productiviteit (gemiddeld 10%) en het verhogen van de ‘agility’ (met gemiddeld 10%) belangrijke drijfveren voor het digitaliseren van kritieke systemen.

Als het gaat om de transitie naar de cloud lopen Belgische en Nederlandse bedrijven achter. Wereldwijd heeft gemiddeld 79% van de bedrijven zijn activiteiten naar de cloud verplaatst om nieuwe intelligente technologie beter te integreren binnen de organisatie. In België en Nederland ligt dit gemiddelde slechts op 70%.

Recente nieuwsberichten

Lage capaciteitsprijs leidt niet tot daling van recordprijsindex

In de vierendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon opnieuw de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. Deze recentste editie van de TMM onthult dat de minuscule capaciteitsstijging niet resulteert in een daling van de hoge recordprijsindex.

Infosessie 14 juni - 2018: het jaar van de digitale transformatie

(advertorial) In alle industriesectoren staat het op de agenda, al dan niet met een echt concreet uitgewerkt plan, maar 2018 wordt de definitieve doorbraak van de digitale transformatie. De winnaars van morgen zijn diegenen die vandaag de digitale roadmap uitwerken!

CTG neemt Soft Company over

CTG, een Amerikaanse leverancier van IT-oplossingen en -diensten, heeft Soft Company uit Parijs overgenomen en breidt daarmee zijn Europese aanwezigheid uit naar Frankrijk. Soft Company is een advies- en engineeringbedrijf met complementaire expertise in bedrijfs- en informatiesystemen.

Corneel Geerts Transportgroup wil TransMission in België overnemen

Corneel Geerts Transportgroup is onderhandelingen met TransMission Nederland gestart om de activiteiten van TransMission in België over te nemen. TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in Nederland en België.

Panasonic kondigt nieuwe versie aan van Toughbook CF-20 notebook met afneembare tablet

Sinds zijn introductie in 2015 is de Toughbook CF-20 nog steeds de enige 10,1-inch volledig robuuste notebook met afneembare tablet. Dankzij de zevende generatie IntelR CoreTM vProTM-processortechnologie levert de verbeterde Panasonic Toughbook CF-20 nu nog betere prestaties bij een lager energieverbruik.

Online shoppers kijken vaker naar buitenlandse retailers

Zeven van de tien Europese online shoppers koopt artikelen bij retailers over de grens. De belangrijkste redenen hiervoor zijn de betere prijzen en de beschikbaarheid van een specifiek merk of product. Dat blijkt uit ‘Europe Pulse of the Online Shopper’, het jaarlijkse onderzoek van UPS.

Schoeller Allibert pakt uit met nieuwe vouwbox voor automobielonderdelen

Met de Magnum Optimum 595 heeft Schoeller Allibert speciaal voor de automotive supply chain een nieuwe grote opvouwbare box ontwikkeld. Met de nieuwe box wil Schoeller Allibert klanten binnen de sector minder gewicht en een groter bruikbaar volume bieden.

Belgische IT-beslissers hebben veel vertrouwen in komend fiscaal jaar

Uit onderzoek van cloud- en netwerkaanbieder Interoute bij meer dan 800 IT-beslissers in acht Europese landen blijkt dat Belgische IT-professionals het meest optimistisch zijn wat de nabije toekomst betreft. Maar liefst 80% van de Belgische respondenten richt zich op het stimuleren van groeimarges, gevolgd door Zwitserland (67%), Frankrijk (65%) en Nederland (65%).

DistriMedia neemt activiteiten van Libridis over

Nu Libridis – het vroegere Sprintpack Logistics – uit Sint-Niklaas failliet is verklaard, heeft DistriMedia uit Tielt de belangrijkste klantencontracten per direct overgenomen. Hans Scherlippens behoudt de operationele leiding in Sint-Niklaas onder leiding van Frank de Wulf, directeur van DistriMedia.

Meer opslag nodig vanwege groeiende e-commerce

(advertorial) Ook in de wereld van kantoorproducten is de online uitdaging een feit. Een magazijn moet meegroeien met e-commerce, soms binnen de bestaande muren. Hoe los je dit op? Door elke m³ optimaal te benutten. Dit magazijn van 13 meter hoog kreeg een compacte 4-verdieps pickinginstallatie met geïntegreerde conveyortechniek.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.