Moeheid en kennistekort leidt tot vertragingen in digitale transformatie

Hoewel maar liefst 8 op 10 van de Belgische en Nederlandse bedrijven digitale transformatie als een top drie prioriteit zien, gelooft bijna de helft van die bedrijven dat de vooruitgang vertraging oploopt vanwege ‘digitale transformatiemoeheid’. Dat blijkt uit onderzoek door Avanade onder senior executives van Belgische en Nederlandse organisaties.

 De wereldwijde studie onder 1.150 beslissers toont aan dat digitale transformatiemoeheid het resultaat is van vier barrières die zich voordoen in het transformatieproces, met name:
- het aannemen en opleiden van geschikt personeel met de juiste kennis en vaardigheden voor het transformatieproces (50%);
- het investeren in nieuwe technologieën en innovaties zonder die te integreren in de huidige systemen (45%);
- het moderniseren van de huidige systemen en processen (41%)
- een te gefragmenteerde bedrijfscultuur die geen ingrijpende veranderingen aanvaardt (30%).

Nederlandse en Belgische bedrijven scoren op wereldniveau beter als het aankomt op toegang tot de juiste tools (technologieën die de integratie ondersteunen) die nodig zijn voor de digitale transformatie. Slechts 17% van de ondervraagde senior executives vindt dit een barrière, tegenover 28% wereldwijd.

Ondanks de ‘digitale transformatiemoeheid’ geeft ruim de helft (51%) van de organisaties in België en Nederland aan dat ze hun kritieke systemen al gemoderniseerd of vervangen hebben. Wereldwijd ligt dat gemiddelde een stuk lager (40%). Het onderzoek toont aan dat de belangrijkste reden om essentiële systemen te vervangen, het verhogen van de verwachte groei is (gemiddeld 13%) en het vergroten van het te verwachten marktaandeel (gemiddeld 10%). Daarnaast zijn het verminderen van de kosten (gemiddeld 9%), het vergroten van de productiviteit (gemiddeld 10%) en het verhogen van de ‘agility’ (met gemiddeld 10%) belangrijke drijfveren voor het digitaliseren van kritieke systemen.

Als het gaat om de transitie naar de cloud lopen Belgische en Nederlandse bedrijven achter. Wereldwijd heeft gemiddeld 79% van de bedrijven zijn activiteiten naar de cloud verplaatst om nieuwe intelligente technologie beter te integreren binnen de organisatie. In België en Nederland ligt dit gemiddelde slechts op 70%.

Recente nieuwsberichten

DB Schenker introduceert nieuwe tijdsgebonden levering voor landtransport

Voortaan kunnen klanten binnen het groupageproduct ‘DB Schenker system premium’ kiezen voor Premium 10. Het betreft een extra leveringsoptie waarbij bedrijven gebruik maken van een tijdsgebonden service met gegarandeerde levering van hun zending uiterlijk om 10.00 uur ’s ochtends.

Manhattan Associates komt met updates voor TMS-oplossing

Manhattans cloudgebaseerde TMS 2018 bevat diverse verbeteringen. Zo is Manhattan een samenwerking aangegaan met FreightRover, een digitale vrachtmarktplaats, om vervoerders de mogelijkheid te bieden de juiste capaciteiten te vinden voor hun specifieke behoeften.

Peter Sarasyn wordt hoofd Organization & Performance Management bij BDO

Peter Sarasyn vervoegde BDO Advisory in september 2017 als partner. In zijn nieuwe functie volgt hij Johan De Cooman op en krijgt hij de leiding over een Belgisch team van experts op het vlak van strategie, (digitale) transformatie en performance analytics.

Intelligente robot neemt de schappen over in e-commerce

Magazino is een jong bedrijf uit München dat technologie voor autonoom rijden combineert met robotica. Het resultaat heet Toru, een zelfrijdende logistieke robot. Magazino levert met de Toru een oplossing voor de goederenverwerking, die de efficiëntie in de logistiek kan verhogen.

Transport op Duitsland wordt onbetaalbaar

Duitsland heeft besloten de tol voor vrachtwagens vanaf 1 januari 2019 met 20 tot zelfs 60% te verhogen. Volgens TLN (Transport en Logistiek Nederland) wordt vervoer op Duitsland daardoor onbetaalbaar.

GLS Belgium breidt netwerk uit met 170 Cubee pakjesautomaten

De Cubee pakjesautomaten maken voortaan deel uit van het GLS ParcelShop-netwerk in België. Dat moet particuliere klanten en bedrijven die slechts af en toe pakketten verzenden of ontvangen, een grotere flexibiliteit bieden. In totaal kunnen ontvangers en verzenders in België op 600 locaties gebruik maken van de diensten van GLS, via de Cubee pakjesautomaten meestal zelfs 24 uur per dag en 7 dagen in de week.

Beschikbare transportcapaciteit weer aan het dalen

De vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en Capgemini Consulting, die de dynamiek van het Europees transport en goederenvervoer beoordeelt, onthult dat de beschikbare capaciteit sinds maart opnieuw aan het zakken is.

Airbnb voor magazijnen, nu ook in België

Vastgoedgroep Montea lanceert als eerste in ons land een Airbnb voor de logistieke sector. Bedrijven die opslagruimte op overschot hebben, kunnen die voortaan via het online platform Stockspots aanbieden aan bedrijven die er nood aan hebben.

Manhattan Associates en Transporeon in Gartners Magic Quadrant voor TMS

Manhattan Associates is door Gartner benoemd tot visionair in het Magic Quadrant voor transport management systemen (TMS). Een eervolle vermelding is opnieuw weggelegd voor Transporeon. Het Magic Quadrant van Gartner vergelijkt leveranciers op basis van de volledigheid van hun visie en hun uitvoerend vermogen.

C.H. Robinson lanceert Trans-Euraziatische spoorvrachtdienst

De nieuwe vrachtlijn van C.H. Robinson verbindt acht afgifteterminals in China met acht bestemmingen in Europa en vormt zo een aanvulling op de lucht- en zeevrachtdiensten van het 3PL-bedrijf om Europa en Azië te verbinden. Elke vrachttrein heeft zo’n 18 tot 20 dagen nodig voor de reis tussen de terminals in Zhengzhou, Zushou, Wuhan, Yiwu, Xiamen, Shenzen, Guangzhou en Chongqing in China, naar de steden Melaszewicze, Hamburg, Duisburg, Milaan, Tilburg, Lyon en Parijs in Europa en Barking in het Verenigd Koninkrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.