Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial)Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Logistieke organisaties gebruiken WMS- of TMS-achtige tools, die elk voldoen aan specifieke vereisten voor bepaalde werkzaamheden of processen (magazijn, transport, aansturen van picking, enz.). Het niveau van deze WMS- en TMS-tools bij bedrijven weerspiegelt hun wens om het orderverzamelen te optimaliseren en om zendingen accuraat te volgen totdat ze de eindklant bereiken.

Deze digitalisering van de supply chain brengt niet alleen nieuwe kansen met zich mee, maar ook nieuwe eisen. Managers zijn ook op zoek zijn naar:
- Betere afstemming en communicatie als het gaat om besluitvorming
- Meer functies en mogelijkheden, maar met minder softwareapplicaties
- Eenvoudiger beheer van de software tools
- Relevante KPI’s die toegankelijk en gecentraliseerd zijn

Dit was voor Savoye de reden om ODATiO modulair op te bouwen, waarbij een WMS en een TMS in dezelfde applicatie zijn geïntegreerd. ODATiO biedt een uitgebreider overzicht op de activiteiten en een betere toegankelijkheid tot alle functies. Het maakt een einde aan situaties met allerlei verschillende informatiesystemen en het optimaliseert het beheer en de controle van de eigen supply chain processen.
 
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN MODULAIRE OPLOSSING?

1. Meer flexibiliteit en schaalbaarheid
Het grote probleem met niet-modulaire oplossingen is dat de beschikbare functies voor gebruikers gelimiteerd zijn tot de beperkte toepassing van de applicatie. In deze situatie moet u, zodra er een nieuwe eis ontstaat door bijvoorbeeld de wens om bepaalde processen te optimaliseren of vanwege de bedrijfsgroei, contact opnemen met een nieuwe leverancier, een nieuwe applicatie uitrollen en extra modules toevoegen. Dit soort projecten dwingen de gebruiker om - behalve het aanschaffen van extra tools - interfaces te ontwikkelen tussen de verschillende systemen.

Door dit soort beperkingen is de modulaire oplossing een betere optie voor bedrijven die toekomstgericht denken en meer mogelijkheden achter de hand willen hebben. Boven alles is een modulaire WMS / TMS-oplossing een tool die zich kan aanpassen aan uw situatie en waarbij u met één pakket de applicatie naar wens inregelt. Deze schaalbare applicatie is zinvoller, omdat deze langer het bedrijf kan ondersteunen. Het groeit als het ware met u mee.

2. Uitgebreider overzicht op de activiteiten en een sneller reactievermogen 
Het analyseren van gegevens is vandaag de dag cruciaal voor een performante logistieke en het gebruik van verschillende tools maakt het lastiger om alle activiteiten goed te volgen. Om uitgebreid overzicht te houden moeten er koppelingen gemaakt worden tussen verschillende softwaretools en/of verschillende rapportagetools. Het resultaat is vaak een handmatige klus om gegevens bijeen te plakken om het gewenste overzicht te verkrijgen. Deze lastige en arbeidsintensieve activiteit is contraproductief in een tijd waarin data de sleutel zijn tot het verbeteren van de bedrijfsprestaties.

Een modulair softwareprogramma zoals ODATiO combineert alle data uit het magazijn en het transport binnen dezelfde applicatie. De informatie kan dus via één rapportagetool worden bekeken.

Vanuit dit concept biedt ODATiO een volledig instelbaar dashboard, waarmee u alle informatie voor analyse en actie op een enkel scherm kunt weergeven. Dit dashboard bestaat uit widgets en relevante KPI's en biedt u alle tools om snel te kunnen beslissen. De gebruiker kan het zelf afstemmen op zijn eigen werkgebied en verder biedt de oplossing een realtime analyse van de knelpunten. Men kan op risico's anticiperen en tijdig actie ondernemen voor een nog betere dienstverlening.

3. Eenvoudiger beheer en tijdsbesparing
Meerdere softwaretools betekent meer training voor gebruikers, meer rechtenbeheer en nog meer instellingen. Met één enkele, modulaire oplossing heeft u toegang tot uw applicatie via slechts één interface, terwijl u voorheen met verschillende softwareprogramma's voor elke functie koppelingen moest maken. Naast deze gecentraliseerde toegang worden ook de implementatie, hosting, rechtenbeheer en configuratie eenvoudiger. Tenslotte wordt het ondersteunen en trainen van gebruikers simpeler dankzij één enkel ergonomisch ontwerp voor alle taken in de supply chain.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over ODATiO: https://www.savoye.com/nl/ressource/odatio-2/?preview=true

Recente nieuwsberichten

AG Solution treedt toe tot Siemens Xcelerator

AG Solution, integrator van automatiseringssystemen en oplossingen voor o.m. procescontrole, gegevensbeheer en MES/MOM, is de nieuwste Belgische servicepartner van het digitale businessplatform Siemens Xcelerator.

Webinar: Fabels en Feiten over WMS, WES en WCS

(Advertorial) Benieuwd naar de verschillen tussen WMS, WES en WCS?
In dit webinar ontrafelen we misverstanden en geven we heldere uitleg over hun rol in magazijnautomatisering.

Coles investeert in technologie van Witron voor nieuw DC

De Australische supermarktketen Coles heeft zijn tweede ‘Automated Distribution Centre’ (ADC) geopend in Kemps Creek, op zo’n veertig kilometer ten westen van Sidney. Systeemintegrator Witron leverde de technologie voor deze totale investering van 1 miljard Australische dollar in technologie en innovatie. Dit is de tweede van twee Witron-faciliteiten die Coles heeft geopend en maakt deel uit van de grootste kapitaalinvestering in de 110-jarige geschiedenis van het bedrijf.

Duitse retailer Rewe opent geavanceerd DC met automatisering van Swisslog

Afgelopen zomer werd het meest geavanceerde logistieke centrum van de Rewe Group tot nu toe geopend. De Duitse supermarktketen investeerde zowat 250 miljoen euro in het nieuwe gebouw. In de eerste fase biedt het logistieke centrum 49.500m² ruimte voor 20.000 artikelen uit het assortiment droge goederen. Op piekdagen kunnen tot 286.000 pakketten per dag het distributiecentrum via 53 outbound dockdeuren verlaten. Een van de redenen voor die hoge efficiëntie is dat 50% van de opslag- en pickprocessen in RE D 39 volledig geautomatiseerd verloopt. Voor de automatisering werkte Rewe nauw samen met technologiepartner Swisslog.

Kappahl Group automatiseert nieuw logistiek centrum met Fastpick van Vanderlande

De Scandinavische moderetailer Kappahl Group heeft Vanderlande gekozen om een nieuw logistiek centrum te automatiseren dat zal worden gevestigd in de buurt van Göteborg in Zweden. Beide bedrijven hebben een contract getekend voor de installatie van de Fastpick-oplossing van Vanderlande in het 34.000m² grote centrum, dat naar verwachting in juni 2026 in gebruik zal worden genomen.

Nieuw warehouse van Dachser in Waddinxveen is operationeel

Logistiek dienstverlener Dachser heeft in Waddinxveen, Nederland, een nieuw warehouse in gebruik genomen. Het gebouw, dat volledig op contractlogistiek is gericht, vergroot de opslagcapaciteit van Dachser met 6.900m² en biedt ruimte voor zo’n 10.000 pallets. Daarmee komt de totale opslagcapaciteit van Dachser in Waddinxveen op 55.000 palletplaatsen.

P&O Ferries vergroot vrachtcapaciteit op Noordzee met uitbreiding vloot

P&O Ferries breidt zijn vloot uit met het Longstone-schip, waarmee de vrachtcapaciteit op de routes tussen Tilbury nabij Londen en de P&O-hub in Zeebrugge significant toeneemt. Het ro-ro vrachtschip, gecharterd voor een langdurige periode, zal P&O Ferries in staat stellen meer vracht te vervoeren binnen zijn Noordzee-netwerk, waardoor klanten meer capaciteit en flexibiliteit krijgen. Eind 2025 zal P&O Ferries ook het zusterschip van de Longstone aan zijn vloot toevoegen.

Brady Corporation lijft Gravotech in

Gravotech, een internationale fabrikant en leverancier van graveer-, markeer- en traceerbaarheidsoplossingen voor personalisatie, identificatie en signalisatie, maakt voortaan integraal deel uit van Brady Corporation, een internationale fabrikant en aanbieder van totaaloplossingen voor het identificeren en beschermen van mensen, producten en plaatsen.

Element Logic benoemt Ankush Malhotra tot nieuwe Group CEO

Ankush Malhotra is voortaan de nieuwe Group CEO van technologie- en automatiseringsbedrijf Element Logic. Hij volgt daarmee Dag-Adler Blakseth op die het bedrijf bijna veertig jaar geleden mee oprichtte. Na dertig jaar aan het roer van het bedrijf trekt Dag-Adler Blakseth zich terug uit de dagelijkse leiding en treedt hij aan als voorzitter van de raad van bestuur.

DB Schenker maakt digitale verbinding met ruim 50 luchtvaartmaatschappijen

In aanloop naar het verwachte jaarlijkse hoogseizoen in de luchttransportsector, heeft DB Schenker Cargo.one als partner gekozen om een digitale verbinding te maken met tientallen luchtvaartmaatschappijen over de hele wereld. De samenwerking breidt het portfolio van de logistiek dienstverlener uit van oorspronkelijk negen, naar live toegang tot de capaciteit van meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen. Daardoor kan DB Schenker voortaan beter de geschikte capaciteit en passende tarieven bepalen voor ad-hoc zendingen van klanten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.