Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial)Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Logistieke organisaties gebruiken WMS- of TMS-achtige tools, die elk voldoen aan specifieke vereisten voor bepaalde werkzaamheden of processen (magazijn, transport, aansturen van picking, enz.). Het niveau van deze WMS- en TMS-tools bij bedrijven weerspiegelt hun wens om het orderverzamelen te optimaliseren en om zendingen accuraat te volgen totdat ze de eindklant bereiken.

Deze digitalisering van de supply chain brengt niet alleen nieuwe kansen met zich mee, maar ook nieuwe eisen. Managers zijn ook op zoek zijn naar:
- Betere afstemming en communicatie als het gaat om besluitvorming
- Meer functies en mogelijkheden, maar met minder softwareapplicaties
- Eenvoudiger beheer van de software tools
- Relevante KPI’s die toegankelijk en gecentraliseerd zijn

Dit was voor Savoye de reden om ODATiO modulair op te bouwen, waarbij een WMS en een TMS in dezelfde applicatie zijn geïntegreerd. ODATiO biedt een uitgebreider overzicht op de activiteiten en een betere toegankelijkheid tot alle functies. Het maakt een einde aan situaties met allerlei verschillende informatiesystemen en het optimaliseert het beheer en de controle van de eigen supply chain processen.
 
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN MODULAIRE OPLOSSING?

1. Meer flexibiliteit en schaalbaarheid
Het grote probleem met niet-modulaire oplossingen is dat de beschikbare functies voor gebruikers gelimiteerd zijn tot de beperkte toepassing van de applicatie. In deze situatie moet u, zodra er een nieuwe eis ontstaat door bijvoorbeeld de wens om bepaalde processen te optimaliseren of vanwege de bedrijfsgroei, contact opnemen met een nieuwe leverancier, een nieuwe applicatie uitrollen en extra modules toevoegen. Dit soort projecten dwingen de gebruiker om - behalve het aanschaffen van extra tools - interfaces te ontwikkelen tussen de verschillende systemen.

Door dit soort beperkingen is de modulaire oplossing een betere optie voor bedrijven die toekomstgericht denken en meer mogelijkheden achter de hand willen hebben. Boven alles is een modulaire WMS / TMS-oplossing een tool die zich kan aanpassen aan uw situatie en waarbij u met één pakket de applicatie naar wens inregelt. Deze schaalbare applicatie is zinvoller, omdat deze langer het bedrijf kan ondersteunen. Het groeit als het ware met u mee.

2. Uitgebreider overzicht op de activiteiten en een sneller reactievermogen 
Het analyseren van gegevens is vandaag de dag cruciaal voor een performante logistieke en het gebruik van verschillende tools maakt het lastiger om alle activiteiten goed te volgen. Om uitgebreid overzicht te houden moeten er koppelingen gemaakt worden tussen verschillende softwaretools en/of verschillende rapportagetools. Het resultaat is vaak een handmatige klus om gegevens bijeen te plakken om het gewenste overzicht te verkrijgen. Deze lastige en arbeidsintensieve activiteit is contraproductief in een tijd waarin data de sleutel zijn tot het verbeteren van de bedrijfsprestaties.

Een modulair softwareprogramma zoals ODATiO combineert alle data uit het magazijn en het transport binnen dezelfde applicatie. De informatie kan dus via één rapportagetool worden bekeken.

Vanuit dit concept biedt ODATiO een volledig instelbaar dashboard, waarmee u alle informatie voor analyse en actie op een enkel scherm kunt weergeven. Dit dashboard bestaat uit widgets en relevante KPI's en biedt u alle tools om snel te kunnen beslissen. De gebruiker kan het zelf afstemmen op zijn eigen werkgebied en verder biedt de oplossing een realtime analyse van de knelpunten. Men kan op risico's anticiperen en tijdig actie ondernemen voor een nog betere dienstverlening.

3. Eenvoudiger beheer en tijdsbesparing
Meerdere softwaretools betekent meer training voor gebruikers, meer rechtenbeheer en nog meer instellingen. Met één enkele, modulaire oplossing heeft u toegang tot uw applicatie via slechts één interface, terwijl u voorheen met verschillende softwareprogramma's voor elke functie koppelingen moest maken. Naast deze gecentraliseerde toegang worden ook de implementatie, hosting, rechtenbeheer en configuratie eenvoudiger. Tenslotte wordt het ondersteunen en trainen van gebruikers simpeler dankzij één enkel ergonomisch ontwerp voor alle taken in de supply chain.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over ODATiO: https://www.savoye.com/nl/ressource/odatio-2/?preview=true

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.