Modulair is het sleutelwoord voor prestaties in de logistiek

(Advertorial)Tegenwoordig is een uitstekend reactievermogen cruciaal voor bedrijven om concurrerend te blijven. Beslissingen moeten snel worden genomen om de fulfilment richting de klant te garanderen. Niet voor niets wordt de supply chain van begin tot eind steeds meer gedigitaliseerd.

Logistieke organisaties gebruiken WMS- of TMS-achtige tools, die elk voldoen aan specifieke vereisten voor bepaalde werkzaamheden of processen (magazijn, transport, aansturen van picking, enz.). Het niveau van deze WMS- en TMS-tools bij bedrijven weerspiegelt hun wens om het orderverzamelen te optimaliseren en om zendingen accuraat te volgen totdat ze de eindklant bereiken.

Deze digitalisering van de supply chain brengt niet alleen nieuwe kansen met zich mee, maar ook nieuwe eisen. Managers zijn ook op zoek zijn naar:
- Betere afstemming en communicatie als het gaat om besluitvorming
- Meer functies en mogelijkheden, maar met minder softwareapplicaties
- Eenvoudiger beheer van de software tools
- Relevante KPI’s die toegankelijk en gecentraliseerd zijn

Dit was voor Savoye de reden om ODATiO modulair op te bouwen, waarbij een WMS en een TMS in dezelfde applicatie zijn geïntegreerd. ODATiO biedt een uitgebreider overzicht op de activiteiten en een betere toegankelijkheid tot alle functies. Het maakt een einde aan situaties met allerlei verschillende informatiesystemen en het optimaliseert het beheer en de controle van de eigen supply chain processen.
 
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN EEN MODULAIRE OPLOSSING?

1. Meer flexibiliteit en schaalbaarheid
Het grote probleem met niet-modulaire oplossingen is dat de beschikbare functies voor gebruikers gelimiteerd zijn tot de beperkte toepassing van de applicatie. In deze situatie moet u, zodra er een nieuwe eis ontstaat door bijvoorbeeld de wens om bepaalde processen te optimaliseren of vanwege de bedrijfsgroei, contact opnemen met een nieuwe leverancier, een nieuwe applicatie uitrollen en extra modules toevoegen. Dit soort projecten dwingen de gebruiker om - behalve het aanschaffen van extra tools - interfaces te ontwikkelen tussen de verschillende systemen.

Door dit soort beperkingen is de modulaire oplossing een betere optie voor bedrijven die toekomstgericht denken en meer mogelijkheden achter de hand willen hebben. Boven alles is een modulaire WMS / TMS-oplossing een tool die zich kan aanpassen aan uw situatie en waarbij u met één pakket de applicatie naar wens inregelt. Deze schaalbare applicatie is zinvoller, omdat deze langer het bedrijf kan ondersteunen. Het groeit als het ware met u mee.

2. Uitgebreider overzicht op de activiteiten en een sneller reactievermogen 
Het analyseren van gegevens is vandaag de dag cruciaal voor een performante logistieke en het gebruik van verschillende tools maakt het lastiger om alle activiteiten goed te volgen. Om uitgebreid overzicht te houden moeten er koppelingen gemaakt worden tussen verschillende softwaretools en/of verschillende rapportagetools. Het resultaat is vaak een handmatige klus om gegevens bijeen te plakken om het gewenste overzicht te verkrijgen. Deze lastige en arbeidsintensieve activiteit is contraproductief in een tijd waarin data de sleutel zijn tot het verbeteren van de bedrijfsprestaties.

Een modulair softwareprogramma zoals ODATiO combineert alle data uit het magazijn en het transport binnen dezelfde applicatie. De informatie kan dus via één rapportagetool worden bekeken.

Vanuit dit concept biedt ODATiO een volledig instelbaar dashboard, waarmee u alle informatie voor analyse en actie op een enkel scherm kunt weergeven. Dit dashboard bestaat uit widgets en relevante KPI's en biedt u alle tools om snel te kunnen beslissen. De gebruiker kan het zelf afstemmen op zijn eigen werkgebied en verder biedt de oplossing een realtime analyse van de knelpunten. Men kan op risico's anticiperen en tijdig actie ondernemen voor een nog betere dienstverlening.

3. Eenvoudiger beheer en tijdsbesparing
Meerdere softwaretools betekent meer training voor gebruikers, meer rechtenbeheer en nog meer instellingen. Met één enkele, modulaire oplossing heeft u toegang tot uw applicatie via slechts één interface, terwijl u voorheen met verschillende softwareprogramma's voor elke functie koppelingen moest maken. Naast deze gecentraliseerde toegang worden ook de implementatie, hosting, rechtenbeheer en configuratie eenvoudiger. Tenslotte wordt het ondersteunen en trainen van gebruikers simpeler dankzij één enkel ergonomisch ontwerp voor alle taken in de supply chain.
 
SAVOYE ontwikkelt en integreert complete geautomatiseerde intralogistieke systemen en softwareoplossingen voor de supply chain. Zie meer op www.savoye.com.
Meer over ODATiO: https://www.savoye.com/nl/ressource/odatio-2/?preview=true

Recente nieuwsberichten

Transform your procurement strategy: Elevate with insight

(Advertorial) Are you driving sustainability and resilience as procurement, setting industry benchmarks? To what extent is your procurement organisation automated and integrated, working with real-time insights, to drive significant value and innovation? What about your supplier and contract management, and the role AI can fulfil to support you?🔍

Ontdek hoe AI nieuwe niveaus van efficiëntie en nauwkeurigheid in uw toeleveringsketen kan ontsluiten

Magazijnen worden slimmer, sneller en veerkrachtiger, en AI staat centraal in deze evolutie. Ons nieuwste rapport, “AI: het belangrijkste in uw magazijn”, onderzoekt hoe kunstmatige intelligentie elk aspect van magazijnbeheer transformeert.

AI helpt postbedrijven tijdens recordpiekperiode

Nu het aantal pakketten tijdens het piekseizoen nieuwe hoogten bereikt, wenden postbedrijven zich steeds vaker tot AI om het hoofd te bieden aan de toenemende druk op nauwkeurigheid, personeelsbezetting en operationele kosten. Daarbij maken ze bij het sorteren gebruik van AI-gebaseerde softwaresuites zoals Minerva van Lockheed Martin.

Realtime simulatietool moet beladingsgraad optimaliseren

Twaalf transportbedrijven gaan met het distributienetwerk Netwerk Benelux (NBX) onderzoek doen naar hun optimale beladingsgraad. Het doel is om gezamenlijke capaciteit (transport-, magazijn- en personele capaciteit) zo efficiënt en duurzaam mogelijk te laten verlopen door middel van een dynamische planning. Technische Universiteit Eindhoven biedt daarbij ondersteuning met een realtime simulatietool waarbij capaciteitsbeheerfunctionaliteit beter wordt geïntegreerd en andere tools, zoals planningssoftware, chauffeursapplicaties en transportation management systemen (TMS), beter worden benut.

CLog 3.0: COOP en Witron starten derde bouwfase

De Noorse supermarktketen COOP Norge SA werkt al meer dan tien jaar samen met systeemintegrator Witron. Die samenwerking uit zich in het full-range logistieke centrum nabij de luchthaven Gardermoen in Oslo. De faciliteit heeft een oppervlakte van 84.000 vierkante meter en levert momenteel aan 1.200 winkels meer dan 13.000 verschillende droge, verse en diepvriesproducten. Centraal staat het OPM-systeem van Witron, met 42 COM-machines die in alle temperatuurzones worden ingezet.

Bijna 70% van expediteurs en douaneagenten vindt technologie essentieel voor groei

Descartes Systems Group, wereldwijd leverancier van on-demand SaaS-oplossingen voor logistiek-intensieve bedrijven in commerce, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn Global Forwarder/Broker Benchmark Study bij meer dan 400 bedrijven. Daaruit blijkt dat de sector te maken krijgt met een combinatie van onzekerheid en technologische opportuniteiten. Zo horen de wereldwijde instabiliteit (60%), wijzigende tarieven (42%) en de prijsdruk (61%) bij de grootste uitdagingen die expediteurs en douaneagenten in de komende vijf jaar verwachten.

Montea verwerft voormalige Euro Shoe-site in Beringen

De Belgische beursgenoteerde vastgoedgroep Montea breidt zijn aanwezigheid in het Limburgse Beringen uit met de acquisitie van de voormalige Euro Shoe-site. De strategische locatie langs de E313 en de E314 zorgt niet alleen voor een goede verbinding met Antwerpen, Luik en Brussel over de weg, maar biedt ook rechtstreekse toegang tot het Albertkanaal, wat bijdraagt aan de multimodale ontsluiting van de site.

Zes op de tien magazijnen gebruiken AI

Gebaseerd op een enquête bij ruim 2.000 logistieke leiders blijkt dat automatisering en AI snel terrein winnen. De gemiddelde terugverdientijd ligt tussen twee en drie jaar, terwijl de vraag naar hoogopgeleide magazijnmedewerkers verder blijft stijgen. De enquête kadert binnen een onderzoek van Mecalux, ontwikkelaar van geautomatiseerde opslagoplossingen, WMS en opslagsystemen, en het MIT Intelligent Logistics Systems (ILS) Lab van het Center for Transportation and Logistics.

TGW Logistics investeert 50 miljoen euro extra in hoofdkantoor

TGW Logistics, leverancier van intralogistieke oplossingen, investeert nog eens 50 miljoen euro in de uitbreiding van zijn productiecapaciteit op het hoofdkantoor in Marchtrenk (Oostenrijk). Concreet zal tegen de tweede helft van 2028 een vijf verdiepingen tellend gebouw 14.000 vierkante meter extra bruikbare ruimte opleveren. Het bedrijf streeft ernaar zijn omzet tegen 2030 te verdubbelen tot meer dan twee miljard euro. “De investering in ons hoofdkantoor in Marchtrenk vormt daarvoor de infrastructurele basis”, aldus CEO Henry Puhl.

‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ moet logistiek in Nederland helpen verbeteren

Hoe ga je als logistiek bedrijf om met files, personeelstekort en de druk om te moeten verduurzamen? Hoe zorg je voor vollere wagens, betere routes, minder CO2-uitstoot en betere marges? Omdat die vragen leven in de sector, zette het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het programma ‘Meten en Verbeteren CO2-emissies’ op. Het programma begeleidt bedrijven individueel om grip te krijgen op hun logistieke processen, wat hen moet helpen klaarstomen voor de toekomst. Sinds de opstart eind september 2025 nemen al meer dan dertig bedrijven aan het programma deel.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.