Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Met de FB60-120N(H)-serie van 6-12 ton wil de heftruckconstructeur veel vermogen leveren zonder concessies te doen aan prestaties of precisie. Nog volgens Mitsubishi biedt het gamma de beste acceleratie in zijn klasse. Op alle modellen is een lagere hoofdbeschermer leverbaar, waardoor de truck in containers kan worden gebruikt en dus breed inzetbaar is. Er zijn ook modellen met enkele banden beschikbaar met een geringere breedte, waardoor de trucks ook kunnen worden gebruikt voor zware taken in krappe omgevingen.

De H-modellen beschikken met enkele montage over vierwielbesturing (4WS), wat ook in krappe ruimtes voor een hoge wendbaarheid moet zorgen. Bij 4WS draaien de aandrijfmotoren vooraan onafhankelijk van elkaar, wat de bestuurder een uitstekende grip en nauwkeurige bediening moet bieden. Door de dubbele aandrijfmotoren heeft de heftruck een minimale draaicirkel waardoor hij binnen zijn eigen oppervlakte kan draaien. Bovendien zou het soepele sturen de levensduur van de banden verlengen en de ‘terugslag’ voorkomen wanneer de truck met volledige stuuruitslag begint met rijden. Het lastafhankelijke hydraulische systeem, ten slotte, zorgt ervoor dat het hanteren van uiteenlopende gewichten steeds hetzelfde aanvoelt.

Low Noise Lift – een innovatie die Mitsubishi Forklift Trucks bij zijn EDiA-series introduceerde – biedt volgens de fabrikant de stilste hydraulische pomp op de markt aan met slechts 65dB, wat ongeveer het geluidsniveau van een normaal gesprek is. Dat zorgt ervoor dat bestuurders minder snel vermoeid raken door overmatig lawaai, zoals dat voorkomt bij vergelijkbare heftrucks in deze klasse.

De ruime en open cabine biedt is op rubbers gemonteerd om trillingen te minimaliseren.

Voor de bediening zijn er verschillende keuzes, zoals dubbele joysticks voor gelijktijdig heffen en neigen. De gevoelige ‘fingertip’ bediening zorgt dan weer voor een natuurlijke respons (mede dankzij de veerbelasting) en een precieze bediening, zelfs bij het dragen van handschoenen.

Wat ergonomie betreft, is er voorzien in een volledig verstelbare rijpositie. Voor optimaal zicht rondom is er zelfs een achteruitrijcamera die voor extra zicht zorgt. De cilinders, slangen en kettingen op de free-lift mast zijn zo geplaatst, dat de bestuurder beter zicht heeft op de lading en de vorkpunten.

De zitting van de stoel is relatief laag vergeleken met andere, vergelijkbare heftrucks met verbrandingsmotor. Daardoor kan een bestuurder eenvoudiger in- en uitstappen en zou het bovendien vertrouwder aanvoelen als men is overgestapt van een verbrandings- naar een elektrische heftruck.

Ten slotte houdt het ontwerp rekening met eenvoudig onderhoud. Het 96 volts energiepakket bestaat uit twee afzonderlijke batterijen. Die zijn vrij toegankelijk en kunnen snel worden vervangen. Elke batterij kan eenvoudig worden gewisseld met een hef- of (elektro)pallettruck.

Foto: Mitsubishi Forklift Trucks

Recente nieuwsberichten

CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks.

Kilometerheffing leverde afgelopen werkingsjaar 838,41 miljoen euro op

De kilometerheffing voor vrachtwagens in ons land heeft in haar zevende werkingsjaar (van 1 april 2022 tot en met 31 maart 2023) 838,41 miljoen euro tol gegenereerd. Dat is 2% meer dan de 822,4 miljoen euro in het werkingsjaar daarvoor, zo blijkt uit de cijfers van Viapass, de interregionale entiteit die namens de drie gewesten de kilometerheffing voor vrachtwagens coördineert en controleert.

De Ando Group neemt IT-bedrijven Amista en Blents over

De Belgische ICT-spelers Amista en Blents maken voortaan deel uit van de Ando Group, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation. Door deze uitbreiding telt de Ando Group in totaal zo’n 250 medewerkers. Tot de groep behoren ook bedrijven als Anrova Solutions, RecoMatics, V-Chain, Zeibur en Domani Business Solutions.

Hoe evolueert ons geluk in 2023?

Sinds 2017 brengt het UGent-NN Nationaal Geluksonderzoek het geluksniveau van de bevolking in kaart. In een nieuwe studie gaan de onderzoekers een stapje verder en willen ze het geluk in onze samenleving opvolgen door gedurende een periode van zes maanden geïnteresseerde deelnemers maandelijks via een online vragenlijst te bevragen.

Bottobo Robotics integreert etaLINK 1000 oplaadsysteem van Wiferion

De Europese leverancier van autonome mobiele robots, Bottobo Robotics, zal zijn AMR’s voortaan standaard uitrusten met de inductieve oplaadtechnologie van Wiferion. Tegen het einde van 2025 zal die leverancier van energieoplossingen duizenden van zijn nieuwe etaLINK 1000 oplaadsystemen hebben geleverd aan het snelgroeiende roboticabedrijf in Turkije.

Atlas Copco Power Tools Distribution in Hoeselt breidt logistieke activiteiten verder uit

Atlas Copco, wereldwijde producent van onder andere mobiele compressoren en vacuümpompen, zal vanaf juni 2023 de logistieke activiteiten in Hoeselt (Power Tools Distribution Hoeselt, kortweg PTD) uitbreiden met een extra gamma vacuümproducten gekend onder het merk Leybold.

A&E Gütermann digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Naaigarenfabrikant A&E Gütermann digitaliseert de inventarisatieprocessen in zijn magazijn voor eindproducten in de hoofdvestiging te Gutach im Breisgau (Duitsland). Daartoe implementeert de fabrikant het warehouse execution systeem (WES) ZetesMedea.

Met veel waste ben je er geweest

(Advertorial) Minimaliseren derving belangrijker dan ooit Binnen voorraadbeheer zijn er 2 pertinente vragen: “wanneer bestellen we?” en “hoeveel bestellen we?”. Deze twee vragen staan centraal in het uitdenken van de juiste voorraadstrategie.

Vanas Engineering gaat samenwerking aan met Scallog

Systeemintegrator Vanas Engineering, met kantoren in België en Nederland, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met Scallog, een groeiend Frans bedrijf in logistieke robotica. De samenwerking is erop gericht het ‘Goods to Person’-aanbod te versnellen in de Benelux, voor zowel Vanas als Scallog een strategische markt.

Soditra Logistic breidt activiteiten voor L’Oréal uit met Savoye

Logistiek dienstverlener Soditra Logistic breidt zijn bestaande magazijn in Nijvel uit om alle werkzaamheden voor L’Oréal te centraliseren. In aanvulling op de bestaande gerobotiseerde pickingzone voor de ‘medium’ en ‘slow movers’ en het palletmagazijn, bouwt systeemintegrator Savoye een nieuw ‘zone-to-zone’ pickingsysteem, bestaande uit complete doorrolstellingen, een doosafsluiter, weegmachines, conveyors en een WaCS voor de aansturing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.