Mitsubishi Forklift Trucks stelt nieuwe zware elektrische heftrucks voor

Mitsubishi Forklift Trucks heeft een nieuwe, stille elektrische heftruck met een hefcapaciteit van 12 ton gelanceerd. Daarmee wordt het assortiment elektrische heftrucks van Mitsubishi Forklift Trucks naar eigen zeggen compleet. Klanten kunnen nu kiezen uit hefcapaciteiten van 1,4 tot 12 ton.

Met de FB60-120N(H)-serie van 6-12 ton wil de heftruckconstructeur veel vermogen leveren zonder concessies te doen aan prestaties of precisie. Nog volgens Mitsubishi biedt het gamma de beste acceleratie in zijn klasse. Op alle modellen is een lagere hoofdbeschermer leverbaar, waardoor de truck in containers kan worden gebruikt en dus breed inzetbaar is. Er zijn ook modellen met enkele banden beschikbaar met een geringere breedte, waardoor de trucks ook kunnen worden gebruikt voor zware taken in krappe omgevingen.

De H-modellen beschikken met enkele montage over vierwielbesturing (4WS), wat ook in krappe ruimtes voor een hoge wendbaarheid moet zorgen. Bij 4WS draaien de aandrijfmotoren vooraan onafhankelijk van elkaar, wat de bestuurder een uitstekende grip en nauwkeurige bediening moet bieden. Door de dubbele aandrijfmotoren heeft de heftruck een minimale draaicirkel waardoor hij binnen zijn eigen oppervlakte kan draaien. Bovendien zou het soepele sturen de levensduur van de banden verlengen en de ‘terugslag’ voorkomen wanneer de truck met volledige stuuruitslag begint met rijden. Het lastafhankelijke hydraulische systeem, ten slotte, zorgt ervoor dat het hanteren van uiteenlopende gewichten steeds hetzelfde aanvoelt.

Low Noise Lift – een innovatie die Mitsubishi Forklift Trucks bij zijn EDiA-series introduceerde – biedt volgens de fabrikant de stilste hydraulische pomp op de markt aan met slechts 65dB, wat ongeveer het geluidsniveau van een normaal gesprek is. Dat zorgt ervoor dat bestuurders minder snel vermoeid raken door overmatig lawaai, zoals dat voorkomt bij vergelijkbare heftrucks in deze klasse.

De ruime en open cabine biedt is op rubbers gemonteerd om trillingen te minimaliseren.

Voor de bediening zijn er verschillende keuzes, zoals dubbele joysticks voor gelijktijdig heffen en neigen. De gevoelige ‘fingertip’ bediening zorgt dan weer voor een natuurlijke respons (mede dankzij de veerbelasting) en een precieze bediening, zelfs bij het dragen van handschoenen.

Wat ergonomie betreft, is er voorzien in een volledig verstelbare rijpositie. Voor optimaal zicht rondom is er zelfs een achteruitrijcamera die voor extra zicht zorgt. De cilinders, slangen en kettingen op de free-lift mast zijn zo geplaatst, dat de bestuurder beter zicht heeft op de lading en de vorkpunten.

De zitting van de stoel is relatief laag vergeleken met andere, vergelijkbare heftrucks met verbrandingsmotor. Daardoor kan een bestuurder eenvoudiger in- en uitstappen en zou het bovendien vertrouwder aanvoelen als men is overgestapt van een verbrandings- naar een elektrische heftruck.

Ten slotte houdt het ontwerp rekening met eenvoudig onderhoud. Het 96 volts energiepakket bestaat uit twee afzonderlijke batterijen. Die zijn vrij toegankelijk en kunnen snel worden vervangen. Elke batterij kan eenvoudig worden gewisseld met een hef- of (elektro)pallettruck.

Foto: Mitsubishi Forklift Trucks

Recente nieuwsberichten

Exotec opent nieuwe hub voor productie Skypath-transportbandsystemen

Exotec, wereldwijde leverancier van robotoplossingen voor magazijnen, heeft een nieuwe productieruimte geopend in Croix, Frankrijk. Door die uitbreiding kan Exotec de productie van zijn Skypath-transportbandsystemen opvoeren naar een gemiddelde van dertig modules per dag. Skypath is een modulair, plug-and-play geautomatiseerd transportbandsysteem dat bestaat uit rechte, gebogen en hellende bouwstenen.

Savoye automatiseert magazijn in Saoedi-Arabië voor iHerb en CJ Logistics

iHerb is een wereldwijde e-commerce retailer op het gebied van gezondheids- en welzijnsproducten, met hoofdzetel in Californië (VS). Voor het Midden-Oosten bevindt de uitvalsbasis van iHerb zich in Saoedi-Arabië. Om de distributie van zijn producten in die regio verder te verbeteren, doet iHerb een beroep op Savoye voor de automatisering van zijn e-commerce Global Distribution Center (GDC) in Riyad. Voor de ontwikkelaar en aanbieder van intralogistieke software en magazijnsystemen betreft deze opdracht de eerste in zijn soort in de regio.

Swisslog mechaniseert nieuw Home Shop Center van Albert Heijn

Begin december 2023 gaat het nieuwe, gemechaniseerde Home Shop Center (HSC) van Albert Heijn in het Nederlandse Barendrecht van start. Het project, dat tot stand kwam in samenwerking met Swisslog, heeft geleid tot de automatisering van het magazijn met behulp van een Autostore-systeem. In het HSC rollen de producten in bakken automatisch over een geautomatiseerd netwerk van rails om bij elkaar te komen in de blauwe boodschappenkratten waarin klanten van Albert Heijn hun boodschappen thuisbezorgd krijgen. Het nieuwe Home Shop Center zal wekelijks 45.000 bestellingen verzorgen.

Dematic voltooit zijn grootste AMR-project bij Radial in Nederland

Radial Europe, een e-commerce fulfilment-bedrijf van BTC en dochteronderneming van Bpostgroup, heeft zijn logistieke centrum in het Nederlandse Groningen uitgerust met 299 autonome mobiele robots van Dematic. De AMR’s worden er ingezet om pallets en bakken te verplaatsen naar overslagstations en verzamelstations. Voor Dematic, dat intelligente automatiseringsoplossingen ontwerpt, installeert en ondersteunt, vertegenwoordigt dit project de grootste AMR-opdracht tot nu toe wereldwijd.

Jungheinrich lanceert nieuwe elektrische vorkheftruck EFG 435

Jungheinrich, leverancier van intralogistieke oplossingen, introduceert de elektrische vorkheftruck EFG 435. De heftruck, die volgens Jungheinrich efficiëntie, precisie en veelzijdigheid combineert, kan in diverse industrieën worden ingezet. Dankzij de krachtige elektromotor en geavanceerde technologieën kan de EFG 435 lasten tot 3,5 ton veilig heffen en vervoeren. De snelle acceleratie en soepele bediening moeten zorgen voor een efficiëntere materiaalbehandeling en bijgevolg een verhoogde productiviteit in magazijnen.

Langeafstandsvluchten met drones boven de Noordzee

Het aantal economisch interessante toepassingen van drones in onze samenleving neemt razendsnel toe. Daarom gingen de nationale luchtverkeersautoriteit Skeyes en POM West-Vlaanderen een samenwerkingsverband aan. Met hun partnership willen ze de weg vrijmaken voor dronevluchten over lange afstand boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens van Oostende en Kortrijk-Wevelgem.

Arvato neemt B2B business voor Rituals Cosmetics in Duitsland op zich

Logistiek dienstverlener Arvato verzorgt al vele jaren de logistiek voor de e-commerce business van lifestyle- en cosmeticamerk Rituals in tal van landen. Voor het eerst breiden beide partners hun samenwerking nu ook uit naar de B2B-business. Daarbij neemt Arvato voortaan ook de logistiek over voor de winkelactiviteiten van het lifestylemerk in Duitsland. De Rituals-winkels zullen centraal worden bevoorraad vanuit de vestiging in Düren (Noordrijn-Westfalen), die beschikt over in totaal 110.000m² logistieke ruimte.

Still produceert eigen brandstofcelsystemen voor magazijntrucks

Still is al verschillende jaren betrokken bij diverse projecten en initiatieven voor de uitbreiding van waterstoftechnologie. Daarbij deed de aanbieder van intralogistieke oplossingen ervaring en expertise op in de productie en het gebruik van brandstofcelsystemen. Sinds november 2023 rollen bij Still in Hamburg de eerste eigen 24-volt brandstofcelsystemen van de productielijn. Met de opening van die productielijn is Still de eerste OEM-fabrikant in Europa die een eigen brandstofcelsysteem aanbiedt.

IFacto Group transformeert naar Oxygen Group

IFacto Group verschijnt voortaan met een nieuwe en versterkte propositie onder de naam Oxygen Group ten tonele. Onder die nieuwe naam wil de groep een referentie zijn in de implementatie van Microsoft Business Applications en doen ze al hun stakeholders de belofte ‘zuurstof’ te zullen bieden.

Buck Consultants peilt naar toekomstige ontwikkeling van vrachttarieven

De Europese vrachttarieven voor weg- en pakketvervoer zullen de komende zes maanden met 8% stijgen. De mondiale zeevrachttarieven zijn stabiel op laag niveau, maar de luchtvrachttarieven zullen verder dalen met nog eens 5%. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de nieuwste Transport Monitor van supply chain- en logistiek adviesbureau Buck Consultants International (BCI). Voor de tiende keer op rij gaf een panel van verladers en producenten zijn verwachtingen over de ontwikkeling van de vrachttarieven voor de komende zes maanden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.