Mitsubishi breidt gamma elektrische trucks uit met de EDiA EM
Deze serie elektrische 48-volt-trucks, met een laadvermogen van 1,4 tot 2,0 ton, werkt intuïtief omdat de trucks ontworpen zijn voor prestaties; de prestaties van de heftruck zijn afgestemd op de individuele bestuurder.
De software van EDiA EM controleert en analyseert gegevens uit het dagelijks gebruik, waardoor de parameters van de truck automatisch worden afgestemd op handelingen die veilig en productief zijn. Voor de bestuurders houdt dat in dat ze altijd hetzelfde, voorspelbare gedrag kunnen verwachten, ongeacht het gewicht van de lading.
Elk model is voorzien van het Mitsubishi Sensitive Drive System (SDS). Dat systeem start en stopt bewegingen automatisch, verhoogt de wendbaarheid en past de prestaties van de truck aan de snelheid van de voetbewegingen van de bestuurder aan. Verder beschikt EDiA EM standaard over het Intelligent Cornering System. Doordat ICS de stuurhoek detecteert, reageert het automatisch door de snelheid al vroeg in het manoeuvre te verlagen.
De >100º-stuuras en dubbele aandrijvingsmotoren maken de EDiA EM erg wendbaar. Zo kan soepel worden gedraaid op de plek, zonder het aanvankelijke ‘opduwen’ van de band waardoor banden snel kunnen slijten.
Bij het ontwerpen van de EDiA EM stond veiligheid voorop. Een goed zicht was dan ook een van de prioriteiten. Zo zorgt het ontwerp met het lage contragewicht voor een goed zicht naar achteren, terwijl het zicht naar voren onbelemmerd is dankzij het smalle, extra lage dashboardprofiel en het kleine stuurwiel. Verder is het zicht door de drievoudige masten verbeterd door een nieuw ontwerp van de mast. De mast omsluit de direct aangesloten slangen, wat het zicht voor de bestuurders verbreedt.
Het driewielmodel van de EDiA EM kan worden gespecificeerd met 360-graden-besturing, gekend van de Mitsubishi-reachtrucks. Daarmee kan de bestuurder de richtingen soepel en zonder te stoppen omkeren. Dat moet niet alleen kortere omkeertijden en een hogere productiviteit in krappe ruimtes opleveren, maar zorgt ook voor vermindering van de centrifugale kracht die wordt uitgeoefend op een lading, waardoor wankele lasten zouden kunnen vallen.
Tot slot is de EDiA EM voorzien van geavanceerde bochtenregeling die de truck in bochten stabiliseert en het Passive Sway Control-systeem dat het slingeren van hogere lasten vermindert.