Millennials versnellen wijzigingen in b2b-inkoop

De opkomst van millennials op de werkvloer stelt de traditionele regels binnen b2b-inkoop op de proef. Dat blijkt uit de derde editie van de Europe Industrial Buying Dynamics studie van UPS. Niet alleen wenst de jonge generatie technisch georiënteerde klanten snelle leveringen, ook vinden ze aanvullende diensten en ondersteuning achteraf steeds belangrijker. Tegelijk maakt de persoonlijke manier van zakendoen steeds meer plaats voor online interacties.

Dit jaar bestaat 38% van de respondenten uit millennials, wat 10% meer is dan tijdens vorige editie. Deze generatie prefereert eigen onderzoek via social media boven contact opnemen met vertegenwoordigers. Millennials zijn eveneens geneigd om factoren als duurzaamheid en service achteraf meer in overweging te nemen dan traditionele elementen als kwaliteit en prijs.

Millennials verkiezen daarnaast vaker om rechtstreeks aan te kopen bij fabrikanten. Ook neemt de voorkeur voor online marktplaatsen sterk toe. De afgelopen twee jaar zagen Europese distributeurs hun aankoopaandeel met 17% dalen naar 29%, terwijl het aandeel van fabrikanten en online marktplaatsen met respectievelijk 5 en 19% groeide. Ook internationale inkoop is sterk in opmars. Millennials zeggen bijna de helft van hun producten internationaal te bestellen, wat veel meer is dan oudere generaties. Ze zijn ook bereid om meer te betalen voor een snelle service over de grenzen heen. Zo’n 26% verwacht orders binnen 2 dagen te ontvangen, terwijl 81% aangeeft bestellingen soms nog dezelfde dag te willen.

De aandacht voor service groeit binnen alle generaties inkopers en productgroepen. Millennials gaan nog een stap verder. Maar liefst 87% van hen geeft aan bereid te zijn in de komende 3 tot 5 jaar van leverancier te veranderen als dat hun bedrijf betere service na de aankoop oplevert.

Ondanks hun groeiende invloed zijn millennials weliswaar nog beperkter in wat en hoeveel ze kunnen kopen dan de meer ervaren generaties. De komende jaren zal hun invloed ongetwijfeld groter worden. Het is dan ook tijd voor bedrijven om de koper van de toekomst nog beter te leren kennen om op hun wensen te kunnen inspelen.

Meer over de resultaten van deze studie leest u in de volgende editie van Value Chain Management.

Recente nieuwsberichten

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.