Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Foto: Milence

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Twee jaar geleden verbond Milence zich ertoe de overgang naar elektrisch wegtransport te versnellen met de uitrol van Europa’s eerste grootschalige publieke laadnetwerk. “Een netwerk dat betrouwbaar, toekomstbestendig, technologisch geavanceerd en toegankelijk is voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk”, klonk het. De nu geopende laadhub op de vrachtwagenparkeerplaats van Ketenis heeft tien CCS-laders (Combined Charging System) die twintig laadplaatsen voeden met een vermogen tot 400kW per laadplaats. Milence ziet dit als een belangrijke mijlpaal omdat het zijn eerste laadhub in België en de grootste in Europa is. De opening van een tweede laadhub op vrachtwagenparking Goordijk, met vijf CCS-laders die tien plaatsen van stroom voorzien, staat gepland voor later dit jaar (2024). Milence plant voor beide laadhubs een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS) zodra de technologie beschikbaar is.

Om de toegankelijkheid voor elke vrachtwagen op de markt te garanderen, sloot Milence overeenkomsten met verschillende grote e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Dat netwerk van partners zal verder worden uitgebreid.   

Milence ontwikkelde ook een gebruikersvriendelijke app, waarmee klanten eenvoudig een laadpunt kunnen vinden en de laadsessies kunnen betalen. Ook directe betaling via een betaalautomaat zal mogelijk zijn.

Het directe tarief van Milence is vastgesteld op €0,40 (€0,399) per kWh exclusief BTW en transactiekosten. Dat laadtarief geldt voor alle laadstations die Milence beheert en is te vinden in de Milence app en bij de laadhub.

De laadhub gelegen op de vrachtwagenparkeerplaats Ketenis moet samen met de toekomstige site in Goordijk bijdragen aan het groene corridor initiatief tussen de havens van Antwerpen en Brugge, die het gebruik van elektrische vrachtwagens mogelijk maakt. Die corridor maakt deel uit van een bredere inspanning van Port of Antwerp-Bruges om zichzelf wereldwijd te positioneren als een leider in duurzame havenactiviteiten. Met de toewijding om tegen 2050 CO2-neutraal te worden, produceert de haven voor de dagelijkse activiteiten al aanzienlijke hoeveelheden hernieuwbare energie met zonnepanelen en windturbines.

Recente nieuwsberichten

PLUS optimaliseert belevering met TMS van Manhattan Associates

De Nederlandse supermarktketen Plus heeft de cloudgebaseerde transportmanagementoplossing van Manhattan geselecteerd om zijn  leveringsprocessen te stroomlijnen. De TMS-oplossing, die het transport en de logistieke behoeften van de supermarkten in heel Nederland moet beheren, is inmiddels in een aantal distributiecentra geïmplementeerd.

Jan De Bock nieuwe managing director van Delaware Belux

Sinds 1 januari 2022 is Jan De Bock managing director van Delaware Belux. Hij nam de fakkel over van Patrick Andersen die van 2016 tot 2021 de functie van managing director had. Voor hem werd die rol ingevuld door Luc Van Aelbroeck (2003-2008) en Jan Delaere (2009-2015).

SiB Solutions breidt uit naar de Benelux

SiB Solutions, een Zweeds logistiek technologiebedrijf dat intelligente video- en AI-diensten aanbiedt, vergroot zijn aanwezigheid in Europa door voet aan de grond te zetten in de Benelux. Daartoe breidt SiB Solutions zijn team uit met twee logistieke professionals: Milou Brüll is voortaan senior sales manager, Donald Houben bekleedt de functie van head of sales Europe.

H.Essers groeit in Nederland door overname Verheul Transport

De Belgische logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Nederlandse Verheul Transport over. Dat familiebedrijf uit Twello (Gelderland) werd in 1963 opgericht door Arie Verheul. Waar hij ooit begon met het vervoer van straatstenen en aardappelen, is het familiebedrijf vandaag gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen, prefab beton en sierbestrating.

Crown voorziet Wave Work Assist Vehicle van V-Force lithium-ion technologie

Intralogistieke onderneming Crown heeft zijn Wave Work Assist Vehicle uitgerust met de V-Force lithium-ion batterijtechnologie. Klanten kunnen de WAV 60-serie van Crown vanaf nu in twee verschillende lithium-ion uitvoeringen bestellen: Voor gebruikelijke, alledaagse toepassingen biedt Crown de compacte V-Force lithium-ion batterij (24 volt, 105 ampère-uur) met een ingebouwde 50 ampère lader.

D’Ieteren zet Zetes in voor toekomstbestendige distributie

D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, Seat, Škoda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van België. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf.

Audax implementeert WMS met Consafe Logistics

Bijna dagelijks levert het Nederlandse Audax tijdschriften, boeken en kantoorartikelen aan ruim 150 eigen winkelpunten, 470 franchisewinkels en in totaal 5.500 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De historische groei van Audax Logistiek heeft geresulteerd in verschillende logistieke IT-systemen met veel maatwerk.

Jungheinrich opent tweede fabriek voor tweedehands heftrucks

Jungheinrich opent zijn tweede fabriek voor de revisie van tweedehands heftrucks in Ploiești (Roemenië). In de nieuwe vestiging van ongeveer 5.000m² zullen de elektrische meeloop handpallettrucks van het type EJE en elektrische heftrucks van het type EFG gereviseerd worden voor de Europese markt.

GreyOrange introduceert assisted picking m.b.v. Ranger Assist robot

GreyOrange, leverancier van oplossingen voor het moderniseren van fulfilment-operaties, gaat zijn GreyMatter AI-software optimaliseren door assisted picking bij orderverwerking mogelijk te maken met behulp van de nieuwe Ranger Assist-robot.

Slavenburg & Huyser zet Yellowstar in voor transitie naar 4PL

De Rotterdamse cargadoor en expediteur Slavenburg & Huyser ontwikkelt zich stapsgewijs tot een 4PL logistiek dienstverlener. Aan de basis daarvan staat een grote digitaliseringsslag. Met nieuwe software maakt het bedrijf elk wereldwijd traject vanaf het inkooporder van goederen tot aan de aflevering in real time zichtbaar voor de klant en zijn leveranciers, zodat waar nodig, direct kan worden bijgestuurd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.