Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Foto: Milence

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Twee jaar geleden verbond Milence zich ertoe de overgang naar elektrisch wegtransport te versnellen met de uitrol van Europa’s eerste grootschalige publieke laadnetwerk. “Een netwerk dat betrouwbaar, toekomstbestendig, technologisch geavanceerd en toegankelijk is voor alle vrachtwagens, ongeacht het merk”, klonk het. De nu geopende laadhub op de vrachtwagenparkeerplaats van Ketenis heeft tien CCS-laders (Combined Charging System) die twintig laadplaatsen voeden met een vermogen tot 400kW per laadplaats. Milence ziet dit als een belangrijke mijlpaal omdat het zijn eerste laadhub in België en de grootste in Europa is. De opening van een tweede laadhub op vrachtwagenparking Goordijk, met vijf CCS-laders die tien plaatsen van stroom voorzien, staat gepland voor later dit jaar (2024). Milence plant voor beide laadhubs een snelle overgang naar Megawatt Charging System (MCS) zodra de technologie beschikbaar is.

Om de toegankelijkheid voor elke vrachtwagen op de markt te garanderen, sloot Milence overeenkomsten met verschillende grote e-Mobility Service Providers (eMSP’s) in Europa. Dat netwerk van partners zal verder worden uitgebreid.   

Milence ontwikkelde ook een gebruikersvriendelijke app, waarmee klanten eenvoudig een laadpunt kunnen vinden en de laadsessies kunnen betalen. Ook directe betaling via een betaalautomaat zal mogelijk zijn.

Het directe tarief van Milence is vastgesteld op €0,40 (€0,399) per kWh exclusief BTW en transactiekosten. Dat laadtarief geldt voor alle laadstations die Milence beheert en is te vinden in de Milence app en bij de laadhub.

De laadhub gelegen op de vrachtwagenparkeerplaats Ketenis moet samen met de toekomstige site in Goordijk bijdragen aan het groene corridor initiatief tussen de havens van Antwerpen en Brugge, die het gebruik van elektrische vrachtwagens mogelijk maakt. Die corridor maakt deel uit van een bredere inspanning van Port of Antwerp-Bruges om zichzelf wereldwijd te positioneren als een leider in duurzame havenactiviteiten. Met de toewijding om tegen 2050 CO2-neutraal te worden, produceert de haven voor de dagelijkse activiteiten al aanzienlijke hoeveelheden hernieuwbare energie met zonnepanelen en windturbines.

Recente nieuwsberichten

Kosten besparen door te investeren in veiligheidsaccessoires?

(Advertorial) Het bouwen van een nieuw magazijn brengt, naast de nodige stress, vaak grote investeringen met zich mee. Er wordt veel tijd en moeite gestopt in het ontwikkelen van de juiste inrichting, de optimale pick- and pack processen, routing, lay-out en nog veel meer. Als ‘finishing touch’ wordt het systeem gecompleteerd met verlichting, klimaatsysteem, eventuele sprinklers én enkele veiligheidsaccessoires. Die laatsten worden toegevoegd omdat je je mensen en kersverse investering wilt beschermen. Toch zien we vaak, dat magazijnmanagers hier op willen besparen. De uitgaven voor het nieuwe magazijn zijn immers al zo fors? In dit stuk willen we laten zien, dat de juiste veiligheidsaccessoires paradoxaal genoeg vooral helpen om kosten te besparen. Tevens laten we het keuren van de stellingen niet onbesproken.

Duitsland vergunt eerste proefvaarten met binnenschepen op afstandsbediening

HGK Shipping (onderdeel van Häfen und Güterverkehr Köln AG, het logistieke bedrijf binnen de groep openbare nutsbedrijven van de stad Keulen) mag het eerste op afstand bediende binnenvaartschip op het Duitse kanalennetwerk exploiteren tijdens een zes maanden durende testperiode. Nadat de duwbakcombinatie bestaande uit het vrachtschip ‘Niedersachsen 2’ en de ‘Hannover’ begin mei 2025 zonder problemen testoperaties had uitgevoerd op een deel van de nu goedgekeurde route, heeft de binnenvaartrederij nu groen licht gekregen van het Duitse General Directorate for Waterways and Shipping (GDWS) voor deze nieuwe fase.

Fortwenger automatiseert warehouses vol koek met Mecalux

Het Elzasser bedrijf Fortwenger, gespecialiseerd in de productie van peperkoek en koekjes, heeft zijn twee logistieke faciliteiten geautomatiseerd met vier Mecalux opslagoplossingen en het Easy WMS magazijnbeheersysteem. Door technologie in zijn activiteiten te integreren, kan de fabrikant nu ongeveer 2.000 unit loads per dag verwerken, zijn tien winkels bevoorraden en zijn online klanten efficiënter bedienen.

Vita Zahnfabrik pickt tandprotheses met Lydia Voice

Tot het erg gespecialiseerde portfolio van Vita Zahnfabrik behoren tandheelkundige producten zoals protheses, bruggen en implantaten. Om aan de strenge eisen van zijn klanten – tandtechnici en tandartsen wereldwijd – te voldoen, volgt het Duitse familiebedrijf uit Bad Säckingen een rigoureuze ‘zero-error’ strategie. Zo moeten verschillende kwaliteitscontroles tijdens de orderverwerking helpen het risico op een foutieve levering van de kleine, complexe producten te minimaliseren. Om zijn strategie te ondersteunen, maakt Vita Zahnfabrik gebruik van Lydia Voice, de pick-by-voice oplossing van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Linde lanceert Xi-heftrucks officieel op Belgische markt

Linde-verdeler Motrac heeft de nieuwe Linde Xi-heftrucks officieel aan het Belgische publiek voorgesteld. In de komende weken worden de eerste exemplaren van deze elektrische heftrucks met hefvermogens tot 2 ton aan klanten in ons land geleverd.

DroneLand stelt autonome drone-hub op wielen voor

DroneLand, die als aanbieder van professionele drone-oplossingen op DronePort in Sint-Truiden is gevestigd, heeft de Pick-Hub voorgesteld. Het betreft een mobiele oplossing waarmee drones snel en automatisch kunnen worden ingezet op om het even welke locatie. Deze innovatie is de eerste in zijn soort in België en moet nieuwe mogelijkheden openen voor bedrijven, hulpdiensten, landbouwers en andere organisaties.van EPG (Ehrhardt Partner Group).

Quicktron introduceert M5F-robot in Nederland

Het Chinese bedrijf Quicktron Robotics, ontwikkelaar van intelligente magazijnoplossingen en mobiele robotica (AMR’s), heeft zijn nieuwe M5F-containershuttle voor de Nederlandse markt gelanceerd. De M5F bin-mover robot versterkt de Quickbin+ oplossing van de robotbouwer en is geschikt voor een breed scala aan sectoren en toepassingen, gaande van 3PL, retail en e-commerce tot gezondheidszorg, food & beverage en productie.

EEVE onderscheidt zich op VPS-nauwkeurigheid

Het Belgische technologiebedrijf EEVE, bij menig tuinbezitter gekend van de Willow maairobot, is erin geslaagd een ‘visual positioning system’ (VPS) te ontwikkelen dat minstens 36 procent betere prestaties zou neerzetten dan het VPS van techgigant Google. Na vijf jaar ontwikkeling door een team van slechts twintig mensen en met meer dan zeven miljoen euro aan investeringen, werd het nieuwe VPS recent gelanceerd. Het systeem is niet alleen geschikt voor autonome positionering, maar bijvoorbeeld ook voor zelfrijdende innovaties zoals Tesla FSD.

INTERSPORT optimaliseert supply chain met TGW Logistics

(Advertorial) Met een ultramodern logistiek centrum in Wels zet INTERSPORT Oostenrijk een nieuwe standaard in sportretail. Het bedrijf tilt zijn supply chain naar een hoger niveru en streeft naar maximale efficiëntie. De grootste investering in de geschiedenis van het bedrijf staat symbool voor compromisloze prestaties, state-of-the-art automatiseringstechnologieën en een doorgedreven centralisatie. Op 40.000 m2 komen innovatieve IT-systemen, intelligente robotica en artificiële intelligentie samen in een krachtige en toekomstgerichte oplossing. Het resultaat: razendsnelle processen, volledige transparantie en duidelijke zakelijke voordelen.

Lidl investeert 122 miljoen euro in logistieke site in Herentals

Met het bereiken van het hoogste punt heeft supermarktketen Lidl de ruwbouwfase van zijn nieuwe distributiecentrum in Herentals zo goed als voltooid. Lidl investeert in totaal 122 miljoen euro in het project van 43.000 vierkante meter – vergelijkbaar met vijf voetbalvelden – langs de E313. Het complex is het zesde distributiecentrum van Lidl in ons land en komt er op de voormalige Henrad-site, waar vroeger radiatoren van de band rolden. Het distributiecentrum moet niet alleen erg duurzaam worden, maar ook meteen het meest toekomstgerichte logistieke knooppunt van de supermarktketen in België.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.