Migros bouwt schaalbaar omnichannel magazijn met Witron

Momenteel wordt een van de grootste distributiecentra van Zwitserland gebouwd in Neuendorf, enkele minuten ten zuiden van Bazel. Het Zwitserse Migros-Verteilbetrieb Neuendorf AG werkt samen met Witron aan de uitbreiding en modernisering van een magazijn voor diepvriesproducten, de automatisering van een handmatig non-food distributiecentrum en een omnichannel magazijnconcept waar interactie tussen winkelverkoop en e-commerce kan plaatsvinden. Het gaat om een lopende operatie op in totaal drie bouwplaatsen.

Het distributiecentrum biedt onderdak aan 100.000 verschillende artikelen. Op piekdagen worden 500.000 dozen verzonden op ca. 9.300 pallets. Er zijn 250.000 pallet-opslaglocaties, 136.000 tray-opslaglocaties en 240.000 bakken-opslaglocaties. Het totale project wordt voor 2021 gerealiseerd. 
 
Het non-food assortiment wordt op verschillende verdiepingen opgeslagen in het meer dan 490.000m² grote distributiecentrum. Tot nu toe pickte Migros de goederen handmatig, maar het is de bedoeling bijna honderd procent automatisch of halfautomatisch te picken. Daarom worden de logistieke processen uitgebreid met het nieuwe AIO-systeem van Witron, een OPM-systeem en een CPS-systeem. Bovendien worden de online processen nog verder geautomatiseerd om aan de groeiende vraag voor e-commerce te voldoen.
 
Het AIO-systeem staat voor All in One Order Fulfillment en is volgens Witron de volgende generatie van het picken van losse items. Migros-Verteilbetrieb is de eerste klant die het systeem gaat gebruiken. De All-in-One oplossing verzorgt winkelbevoorrading, bestellingen bij winkels (click + collect) en e-commerce, tot aan de voordeur van de klant. Het is daardoor niet meer nodig om verschillende systemen te synchroniseren of multi-voorraden bij te houden. Het online bedrijf heeft toegang tot dezelfde voorraad, maar die wordt op aparte pickingstations verwerkt. Processen die normaal gesproken in twee aparte sectoren van een traditioneel magazijn worden verwerkt, zijn nu gedekt door één geïntegreerd logistiek magazijnsysteem.
 
In het naastgelegen diepvriesgedeelte wordt een bestaand Schäfer-systeem vervangen door Witrons OPM-systeem om de huidige groei aan te kunnen.
Het magazijn voor diepvriesproducten werkt volautomatisch – 24/7. Tegelijkertijd worden de werkzaamheden in het diepvriesgedeelte uitgebreid met het assortiment van de discount-winkelketen Denner, waarvoor op rolcontainers moet worden gepickt. Omdat het huidige systeem het volume niet meer aankan, besloot Migros tien nieuwe COM-machines van Witron aan te schaffen. 
 
Met de OPM is het mogelijk meer dan 95% van het productaanbod van een supermarkt volautomatisch te picken, op een manier die gunstig is voor de winkels – zonder personeel. Het hart van het systeem is het laadapparaat COM (Case Order Machine). Met een systeemprestatie van meer dan 500 picks per uur kan het dozen op ladingdragers picken, met zorg voor het product en winkelvriendelijk. 
 
Foto: WITRON – Witron AIO: bezorging bij winkels en online bestellingen vanuit één distributiecentrum

Recente nieuwsberichten

Kardex Mlog breidt volautomatisch hoogbouwmagazijn van Würth uit

In vijf maanden tijd heeft Kardex Mlog het volautomatische hoogbouwmagazijn in het Duitse distributiecentrum Noord van Adolf Würth uitgebreid van drie naar zeven gangen. Het project, met een investeringsvolume van 7,1 miljoen euro, heeft ca.

Burger Logistic Services tekent langdurige huurovereenkomst met Prologis

Expediteur Burger Logistic Services, onderdeel van Royal Burger Group, heeft besloten om Prologis Park Eemhaven DC3 in Rotterdam te huren. De faciliteit is strategisch gelegen, aan Distripark Waalhaven/Eemhaven in de Rotterdamse haven. Met een directe aansluiting op Europa's grootste containerterminal en toegang tot de rest van Europa via wegen, spoor- en binnenvaartverbindingen, kan Burger Logistic Services haar dienstverlening zo verder optimaliseren.

Garvis lanceert Demand Sensing voor life science supply chains

Life science organisaties hebben te kampen met een zeer gefragmenteerde vraag in een extreem volatiele omgeving, waar de regelgeving continu wijzigt. In zulke omgevingen is het belangrijk om in een vroeg stadium inzicht te krijgen in de veranderde vraag, de issues te identificeren en op een gepaste manier te reageren, rekening houdend met de mogelijkheden en beperkingen.

Scotch & Soda realiseert wereldwijde omnichanneltransformatie met Manhattan Associates

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda heeft besloten om Manhattan Active Allocation en Manhattan Active Warehouse Management te implementeren. Die keuze maakt deel uit van de strategie om de omnichanneltransformatie, zowel in de winkel als online, wereldwijd te bevorderen.

Pizza Hut maakt orderpicking 30% efficiënter met ZetesMedea Voice

ZetesMedea Voice orderpicking werd geïmplementeerd in het Israëlische distributiecentrum van Pizza Hut. Vroeger gebeurde de orderpicking van droge en ingevroren producten van de bekende restaurantketen er via een handmatig papieren proces.

SC Innovations nu donderdag 31 maart!

Het lijkt ons weinig waarschijnlijk, maar mocht het u toch ontgaan zijn, aanstaande donderdag 31 maart vindt in Antwerp Expo de jaarlijkse editie van Supply Chain Innovations plaats. Samen met honderden andere professionals kunt u er zich onderdompelen in de wereld van de supply chain.

TheValueChain neemt Canguru over

Sinds 24 maart 2022 maakt IT-consultancybureau Canguru deel uit van TheValueChain. Daarmee bundelen beide SAP-implementatiepartners hun krachten. TheValueChain, onderdeel van de Gumption-groep, telt meer dan 260 consultants. Met de overname van Canguru haalde de SAP Gold partner 85 extra collega’s in huis.

Unilin boost klantenservice met Shippeo

Unilin Group ontwikkelt, produceert en vermarkt laminaatvloeren, samengesteld parket, luxe vinyltegels, panelen op houtbasis, sierpanelen, industriële vloeren, wand- en daksystemen en isolatieplaten. Het Belgische bedrijf is de eigenaar van 15 merken, waarvan Quickstep wellicht het bekendste is bij het grote publiek.

SSI Schäfer vangt transformatie in meubelsector op met Flat Pack Picking oplossing

De coronapandemie heeft de e-commerce voor de meubelsector in korte tijd veranderd. Consumenten hebben ingezien dat ze zelfs vrij grote meubelstukken gemakkelijk online kunnen bestellen. Traditionele leveranciers moeten op die ontwikkeling inspelen en geschikte multichannel pickingstrategieën implementeren die ook kunnen voldoen aan de vraag naar ‘on-time delivery’ gekoppeld aan e-commerce behoeftes als ‘same-day/next-day delivery’.

Contargo lanceert Frankfurt-Antwerpen-shuttle

Contargo Industriepark Frankfurt-Höchst breidt zijn spoordiensten uit. Vanaf 4 april 2022 biedt het bedrijf een nieuwe spoorverbinding voor containervervoer aan tussen Frankfurt en Antwerpen. De Frankfurt-Antwerpen-shuttle start met een vast schema en rijdt één keer per week op en neer.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.