Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Material handling op maat van de klant

Still gaat voor tweeledige productstrategie

“Sneller, hoger en complexer”, dat was de voorbije jaren de leuze van veel material handling leveranciers. Still komt nu (gedeeltelijk) op zijn stappen terug. Tijdens een – opnieuw live – persconferentie in Hamburg kondigde de leverancier zijn koerswijziging en innovaties aan. Onder het motto ‘Making Intralogistics Smart. Together’ moeten zij de heftruckproducent helpen optimaal op de snel veranderende markt van vandaag in te spelen.

De woelige economische tijden dwingen ook de intralogistieke sector ertoe zich aan het ‘nieuwe normaal’ aan te passen. Het antwoord van Still: een nieuwe merkoriëntatie, een uitgebreider productfolio en oplossingen die nog beter op de specifieke behoeften van de klant afgestemd zijn. Tijdens verschillende ‘deep dives’ lichtte Still de belangrijkste focusgebieden toe.

20221222102946685_foto1-picture-4-rxe-10-16c.jpg
De Xcellence Line zal zich focussen op meer intensieve en gespecialiseerde taken. In die reeks zullen we veel van de bestaande geavanceerde producten van Still herkennen. De spil van deze lijn wordt de toekomstige RXE-serie, de volgende generatie elektrische heftrucks van Still.

​Xcellence Line versus Classic Line

Opvallend is dat Still naast zijn ‘high-end producten’ ook een productlijn met basisproducten gaat aanbieden. “Het is niet omdat iets mogelijk is, dat het ook altijd zinvol is”, stelt Frank Müller, senior vice president brand manager. “Al jaren zijn we in een race verwikkeld waarbij het vooral gaat om technisch steeds betere oplossingen, maar in deze uitdagende tijden zien we de behoeften verschuiven. Uiteraard zijn er nog steeds individuele truckoplossingen nodig voor veeleisende taken, maar daarnaast zijn er heel wat – vooral kleinere en middelgrote – bedrijven die op zoek zijn naar slimme maar minder complexe truckoplossingen om eenvoudige toepassingen efficiënt aan te kunnen pakken.”

Bij de nieuwe Classic Line komt de focus op de kernfuncties te liggen. Denken we maar aan een 48 V-basisheftruck, zonder het volledige aanbod aan uitrustingsvarianten. Het gaat hier dus om kant-en-klare instapmodellen die – niet onbelangrijk in deze tijden – snel leverbaar zijn en een aantrekkelijke prijszetting hebben. Op het vlak van kwaliteit, veiligheid en service sluit Still evenwel geen compromissen. “Met de Classic Line willen we Still ook laten doordringen bij doelgroepen en markten waar we tot nu toe een eerder bescheiden rol speelden. Die markten vertegenwoordigen een groot deel van het huidige potentieel”, voegt Frank Müller toe. “Ook veel kleine en middelgrote e-commercebedrijven hebben baat bij zulke rechttoe rechtaan toestellen.”

Op de officiële release van de eerste Classic Line heftruck is het nog even wachten. Wel kunnen we alvast verklappen dat alle producten uit de Classic Line te herkennen zullen zijn aan de C in hun aanduiding. Gaandeweg zal het assortiment worden uitgebreid tot een compleet productportfolio.

De Xcellence Line daarentegen, focust zich op meer intensieve en gespecialiseerde taken. In die reeks zullen we veel van de bestaande geavanceerde producten van Still herkennen. De spil van deze lijn wordt de toekomstige RXE-serie, de volgende generatie elektrische heftrucks van Still. Momenteel zit die nieuwe reeks in de studiefase. Op termijn moet ze de bestaande RX-serie in alle gewichtsklassen vervangen. Vooral op het vlak van energie-efficiëntie en duurzaamheid zal deze serie nog een stap verder gaan. Zo zal het mogelijk zijn de DIN EN 16796-cyclus met de nieuwe RXE 10-16C zo uit te voeren dat het energieverbruik tot zeventien procent lager ligt dan bij zijn voorganger, ondanks het hogere eigen gewicht. Ook het aanbod toestellen voor magazijnopslag zal binnen de Xcellence Line worden uitgebreid.
“Maar laat ons duidelijk zijn: het is niet zo dat een bedrijf of voor de Xcellence of voor de Classic Line moet kiezen”, zegt Frank Müller. “Veel bedrijven hebben zowel complexe als eenvoudige processen in huis. Het is perfect denkbaar dat je voor de eenvoudige processen voor de Classic Line kiest en voor de meer gesofisticeerde naar Xcellence -producten grijpt.”

202212221030342_foto2-still-ach-hb-2120x1080.jpeg
Vaak zijn bestaande magazijnstructuren te krap voor de klassieke automatiseringsoplossingen. Daar wil Still op inspelen met slimme brownfieldoplossingen. Zo kan een slimme scheiding van horizontale en verticale transporten met mobiele robots en AGV’s hier interessant zijn.

​Uitdagende automatisering in brownfieldmagazijnen

Daarnaast ziet Still een stijgende vraag naar automatiseringsoplossingen die snel implementeerbaar een schaalbaar zijn. Het spreekt voor zich dat het aanhoudende tekort aan arbeidskrachten daarmee te maken heeft. In de logistieke sector is dat tekort vaak nog nijpender dan in andere sectoren.
 
Slimme automatiseringsoplossingen kunnen helpen om minder last te hebben van die tekorten. “Tijdens een peiling onder onze klanten stelde maar liefst 55% dat tegen 2025 zo’n 60% van hun activiteiten geautomatiseerd zal zijn. Een kwart was er zelfs van overtuigd dat 80 à 100% van de activiteiten grotendeels geautomatiseerd zal zijn”, klinkt het bij Still. “Tegelijk zegt 57% dat er op het vlak van automatisering nog niets wezenlijks is gebeurd. Er is dus nog heel veel groeipotentieel.”

In een greenfield omgeving is het vaak relatief makkelijk om meteen voor automatisering te gaan. Uiteraard zullen greenfield toepassingen blijven bestaan, maar in het gros van de gevallen moet de automatisering in een brownfieldmagazijn worden ingebed. “Vaak zijn bestaande magazijnstructuren evenwel te krap voor de klassieke automatiseringsoplossingen”, aldus Still. “Daar willen we op inspelen met slimme brownfieldoplossingen. Denken we maar aan zelflerende industriële trucks die vlot kunnen omgaan met zulke omgevingen. Verder kan een slimme scheiding van horizontale en verticale transporten met mobiele robots en AGV’s (autonoom geleide voertuigen) interessant zijn om vlot in deze omgeving te kunnen werken. Intussen hebben we ook verschillende mobiele robots ontwikkeld, afhankelijk van of ze in een greenfield of brownfield omgeving moeten worden ingezet.”

​Verdere evolutie in aandrijftechnologie

Daarnaast wil Still zich blijven focussen op de verdere optimalisering van zijn aandrijftechnologieën. Het mag duidelijk zijn dat volledig elektrische oplossingen steeds meer ingang vinden. Intussen zetten elektrische heftrucks in de hogere gewichtsklassen, bijvoorbeeld de RX 60 van Still, (minstens) gelijkwaardige prestaties neer als verbrandingstrucks.

Wat de elektrische aandrijving betreft, bouwt Still uiteraard verder op de lithium-iontechnologie. Die heeft het grote voordeel dat, bijvoorbeeld met on-board laders, een continue inzetbaarheid van trucks mogelijk wordt zonder batterijwissel. Maar vaak zullen veel toestellen tegelijk worden geladen, bijvoorbeeld bij het wisselen van de shift. Dat kan leiden tot hoge – en dure – stroompieken. Daarom focust Still op een intelligent beheer van li-iontrucks. Zo zijn de nieuwe intelligente laders ontworpen om de belasting gelijkmatiger te verdelen en zo piekbelastingen te verminderen.

De opmars van li-iontrucks neemt niet weg dat de goedkopere en beproefde loodzuurtechnologie in heel wat omgevingen een belangrijke rol zal blijven spelen. Zeker als er als er in slechts één shift wordt gewerkt en als er al een laadlokaal aanwezig is, blijft dat interessant. Still verwacht dan ook dat de verschillendeel elektrische technologieën naast elkaar zullen blijven bestaan. “Hoewel intussen al meer dan 90% van onze trucks elektrisch rijdt, zijn we niet van plan onze verbrandingstrucks af te schrijven. In onze contreien slinkt hun aandeel gestaag, maar in andere regio’s – Afrika en Azië, bijvoorbeeld – wordt nog steeds vaak naar verbrandingstrucks gegrepen. Die zijn immers heel makkelijk te gebruiken en te onderhouden.”

​In-house brandstofcelproductie

Ook is Still van plan de brandstofceltechnologie verder te exploiteren. Nog steeds is die technologie een pak duurder dan andere technologieën, maar de huidige (energie)crisissen verhogen wel het toekomstpotentieel. Daarom wil Still na bijna twintig jaar ervaring in diverse brandstofcelprojecten – waaronder een vloot van meer dan honderd voertuigen voor Carrefour in Frankrijk – nu een stap verder gaan. “Volgend jaar starten we met de ontwikkeling van een eigen 24V-brandstofcel op de site in Hamburg, in samenwerking met een plaatselijke waterstofspecialist. Die biedt voldoende vermogen voor één shift”, zegt Dyrk Draenkow, international product manager bij Kion ITS EMEA. “Daardoor worden we de eerste OEM (original equipment manufacturer) op de Europese markt met een eigen brandstofcelproductie. Tegen het derde kwartaal van volgend jaar moet de batterij klaar zijn voor massaproductie. Zo kunnen geïnteresseerden in de toekomst niet enkel hun industriële truck met de technologie bij Still krijgen, maar ook de brandstofcel en de bijhorende service. Zo willen we gaandeweg kunnen opschalen als de technologie doorbreekt.”

Op naar de circulaire vorkheftruck

Duurzaam werken wordt voor steeds meer bedrijven belangrijk. Daar heeft de aanscherping van de wettelijke eisen natuurlijk veel mee te maken. Toeleveranciers worden ook steeds vaker bij de duurzaamheidsstrategie van hun klanten betrokken. Aansluitend daarop worden geregeld ook substantiële bewijzen voor een duurzame aanpak, zoals een positieve EcoVadis-ranking, gevraagd.
 
Op die trend wil Still proactief inspelen met een consistente circulariteitsstrategie. Daarbij wordt gestreefd naar enerzijds het vermijden van afval en anderzijds het recycleren van alle grondstoffen. Als onderdeel van die strategie startte Still een half jaar geleden een conceptstudie met het oog op de eerste circulaire heftruck. De toekomstige RXE moet volgens de heftruckproducent de eerste elektrische vorkheftruck in zijn soort worden die is ontwikkeld op basis van een circulaire aanpak, van het ontwerp over de productie en de inzet in de supply chain, tot de uiteindelijke inzet bij de klant. De CO2-besparingen die de studie na een half jaar blootlegt, zien er alvast veelbelovend uit. Zo zou er een CO2-reductie van 15% kunnen worden gerealiseerd in de supply chain, 50% in de productie en 25% tijdens het gebruik van de truck.

Service over verschillende merken heen

Last but not least wil Still zijn serviceactiviteiten ook slimmer aanpakken. Zo mikt de Still After Sales Service op maximale beschikbaarheid, zo kort mogelijke uitval- en onderhoudstijden, snel beschikbare servicetechnici en deskundig advies bij aanpassingen achteraf. Om klanten ook in woelige tijden de nodige flexibiliteit te bieden, heeft Still in Europa intussen een huurvloot van meer dan 32.000 voertuigen.

“Daarnaast verwachten klanten steeds vaker dat wij hun adviseren en ondersteunen bij hun asset management”, vertelt Bern Wildemann, head of International Key Account Fleet Solutions. “Een slimme service betekent ook dat we verder moeten denken dan ons eigen merk. Zeker grotere bedrijven werken vaak met gemengde vloten en willen graag merkonafhankelijke ondersteuning. Daarom bieden we zowel consultancy als technologie. Met slimme vlootanalysetools willen we bedrijven bijvoorbeeld tonen toen ze hun vloot zo efficiënt mogelijk kunnen exploiteren. We bieden intussen ook een merkonafhankelijke software aan waarin we vlot verschillende merken kunnen integreren. Aan de verdere ontwikkeling van die zaken werken we momenteel hard.”

Inloggen/registreren

Om deze content te lezen, moet u zich inloggen.

Log in of registeer nu via onderstaande knop en krijg toegang tot deze inhoud.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.