Manter International vervangt ERP-software met Thinkwise
Manter International uit het Nederlandse Emmen is een fabrikant van weeg- en verpakkingsmachines voor verse aardappelen, groentes en fruitsoorten en levert wereldwijd aan meer dan vijftig landen.
Bij de oprichting van Manter in 1995 ging de onderneming van start met een eigen maatwerk ERP-oplossing die door één persoon werd ontwikkeld en onderhouden. “Dat vormde een risico voor de continuïteit van de software”, weet directeur en eigenaar Peter Lenferink. “Alle kennis was ondergebracht bij die ene persoon. Ook waren er geen mogelijkheden voor technologische en functionele doorontwikkeling. Wij wilden bijvoorbeeld de routinewerkzaamheden, zoals de orderinvoer, automatiseren en gezien de internationale ontwikkeling kwam ook de wens om via het web te kunnen werken naar voren. Om de groei van Manter door te zetten, hadden wij behoefte aan bedrijfssoftware die onze bedrijfsprocessen 100% ondersteunt en voldoet aan de hedendaagse technologische mogelijkheden.” Een overstap naar nieuwe bedrijfssoftware lag voor de hand.
De keuze viel op Thinkwise. Nog tijdens de acquisitiefase moderniseerde Thinkwise de bestaande bedrijfssoftware onder een nieuwe database en maakte ze direct beschikbaar voor Windows, web, tablets en smartphone. In het vervolgtraject vertaalde Thinkwise de functionaliteit één op één naar de nieuwe omgeving.
Manter ondervond meteen de hogere flexibiliteit van de nieuwe software (TAWIN, Thinkwise Application Without any Interesting Name). “De moderne GUI is erg gebruikersvriendelijk en de performance is sterk verbeterd. Er wordt sneller en efficiënter gewerkt en er worden aanwijsbaar minder fouten gemaakt”, zo luidt het. “Managementinformatie is altijd up to date. We hebben nu overal en altijd direct inzicht in de status van de orders, de actuele voorraad en de bestellingen. Dat heeft ervoor gezorgd dat de kwaliteit van onze leveringen verbeterd is.”
In de toekomst wil Manter de service naar zijn klanten verder verbeteren en TAWIN optimaliseren en uitbreiden. Zo wil het bijvoorbeeld klanten de mogelijkheid gaan bieden via een webportal hun offerte- en orderafhandeling te volgen zodat telefonisch contact over de orderstatus minder nodig is.