Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen. Een overzicht.

1. Holistisch customer experience management
Een uitzonderlijke winkel- en servicebeleving creëren, wordt de sleutel tot succes in de retail. Veel retailers schieten daar echter tekort omdat ze niet in staat zijn een klantreis langs elk contactpunt, zowel fysiek als digitaal, effectief te managen. In 2019 zullen retailers investeren in tools en technologieën die niet alleen specifiek zijn ontworpen voor de complexiteit van de moderne retail, maar hen ook in staat stellen om echt naar hun klanten te luisteren. Dankzij bruikbare klantinzichten zullen ze betere service kunnen bieden en klantloyaliteit stimuleren. Daarbij mogen retailers de groeiende populatie van digital natives, jonge kopers die eerst zoeken naar zelfbedieningsmogelijkheden, niet over het hoofd zien. Of het nu op de klantenservice, in de winkel of online is, in 2019 moeten succesvolle retailers overal in contact kunnen komen met hun klanten.
 
2. Uitbreiding van omnichannel fulfilmentstrategieën
De ‘buy anywhere / deliver anywhere’ verwachtingen van de huidige omnichannel shoppers kunnen 2019 tot een bepalend jaar maken in de geschiedenis van retail. Voor retailers die niet de middelen of de intentie hebben om de omnichannel commerce te omarmen, ziet de toekomst er somber uit. Voor degenen die de stap naar omnichannel hebben gezet, is een voortdurende toewijding aan het nakomen van de belofte aan de klant nodig om te kunnen overleven. Retailers moeten zich inspannen om in 2019 aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Het magazijn wordt een cruciale factor, omdat retailers verder kijken dan de winkel en inzien dat het magazijn van essentieel belang is in de ondersteuning van omnichannel commerce. Het gebruik van robotica in nieuwe en bestaande magazijnen neemt naar verwachting sterk toe. Het vermogen van die nieuwe technologische middelen om effectief met voorraden en menselijk kapitaal om te gaan is essentieel. Als retailers hun warehouse in 2019 toekomstbestendig willen maken, moeten ze kijken naar de samenwerking tussen mens en machine om groei en efficiëntie te stimuleren.
 
3. Ship-from-store winstgevend maken
Een netwerk van winkels zou een voordeel moeten zijn ten opzichte van de grote, online warenhuizen. Maar het afhandelen van store fulfilment taken, in combinatie met klantenservice en verkoop, blijkt een grote uitdaging voor winkelmedewerkers. Winkels zijn in veel opzichten complexer dan een distributiecentrum, waardoor de traditionele sourcing-logica op basis van de ‘dichtstbijzijnde locatie’ niet werkt wanneer een groot aantal winkels aan het netwerk wordt toegevoegd. Het goede nieuws is dat de nieuwste omnichannel technologie ship-from-store tot een duurzaam, winstgevender onderdeel van de winkel kan maken. Winkelmedewerkers zijn uitgerust met intuïtieve en responsieve apps die hen door de taken van meerdere orders leiden, waarbij ze makkelijk kunnen pauzeren en hervatten. Het snel uitvoeren van orders tijdens rustige periodes wordt daarmee een praktische realiteit. Bovendien kan een ordermanagementsysteem dat in real time leert, ervoor zorgen dat fulfilment op elke locatie efficiënt en winstgevend kan worden uitgevoerd. Het systeem houdt o.a. rekening met kosten voor locatie, de kosten voor het verzenden van pakketten, prijsverlagingen, uitverkoop en de arbeidscapaciteit in de winkel.
 
4. IoT betreedt de winkel, vooral met de inzet van RFID
De nauwkeurigheid van de voorraad in de winkel vormt van oudsher een uitdaging voor retailers, omdat artikelen vaak binnen de winkel worden verplaatst, bijvoorbeeld doordat ze in pashokjes worden achtergelaten of in een andere vestiging worden teruggebracht. Naarmate retailers de uitrol van fulfilment opties in de winkel zoals click & collect en ship-from-store versnellen, is het cruciaal dat ze een hoog niveau van voorraadnauwkeurigheid in de winkel hebben.

Naarmate de kosten en omvang van RFID-technologie dalen tot een niveau waarop bedrijven RFID-chips kunnen integreren in kleinere, alledaagse producten, kunnen retailers de status van elk artikel volgen, waar het zich ook in de winkel bevindt. Dat heeft ook een positieve impact op de ervaring van het winkelpersoneel, omdat collega’s die items verzamelen voor het ophalen in de winkel of voor verzending, naar de exacte locatie van de benodigde items worden geleid. Dat betekent niet alleen dat de belofte die aan de klant wordt gedaan sneller en efficiënter kan worden vervuld, het verlaagt ook de totale kosten voor de retailer.
 
5. Slim management van retouren.
Na jaren van groei in het aantal online orders dat gratis of tegen lage kosten kan worden besteld en teruggestuurd, komen marges steeds meer onder druk te staan. Voor 2019 verwacht Manhattan Associates verschillende initiatieven van retailers om grip te krijgen op retouren.
Moderne ordermanagementtechnologie kan een accuraat en realtime inzicht in de netwerkvoorraad bieden, inclusief inbound en ontvangen retourzendingen. Zo kunnen innovatieve winkeliers op creatieve wijze op zoek gaan naar manieren om een steeds groter wordende bron van nieuwe aanvoer terug te brengen in het netwerk. Parallel daaraan kunnen retailers de impact van retouren op de omzet aanzienlijk terugbrengen door online tools te omarmen die nauwkeurige maatvoeringen berekenen, productbeschrijvingen verbeteren en gratis retourzendingen aanbieden. En wees niet verbaasd als sommige winkeliers hun beleid gaan veranderen om de negatieve impact op de marges van een groeiend segment binnen het klantenbestand, dat als notoire retourzenders kan worden beschouwd, te reduceren.

Recente nieuwsberichten

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.