Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen. Een overzicht.

1. Holistisch customer experience management
Een uitzonderlijke winkel- en servicebeleving creëren, wordt de sleutel tot succes in de retail. Veel retailers schieten daar echter tekort omdat ze niet in staat zijn een klantreis langs elk contactpunt, zowel fysiek als digitaal, effectief te managen. In 2019 zullen retailers investeren in tools en technologieën die niet alleen specifiek zijn ontworpen voor de complexiteit van de moderne retail, maar hen ook in staat stellen om echt naar hun klanten te luisteren. Dankzij bruikbare klantinzichten zullen ze betere service kunnen bieden en klantloyaliteit stimuleren. Daarbij mogen retailers de groeiende populatie van digital natives, jonge kopers die eerst zoeken naar zelfbedieningsmogelijkheden, niet over het hoofd zien. Of het nu op de klantenservice, in de winkel of online is, in 2019 moeten succesvolle retailers overal in contact kunnen komen met hun klanten.
 
2. Uitbreiding van omnichannel fulfilmentstrategieën
De ‘buy anywhere / deliver anywhere’ verwachtingen van de huidige omnichannel shoppers kunnen 2019 tot een bepalend jaar maken in de geschiedenis van retail. Voor retailers die niet de middelen of de intentie hebben om de omnichannel commerce te omarmen, ziet de toekomst er somber uit. Voor degenen die de stap naar omnichannel hebben gezet, is een voortdurende toewijding aan het nakomen van de belofte aan de klant nodig om te kunnen overleven. Retailers moeten zich inspannen om in 2019 aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Het magazijn wordt een cruciale factor, omdat retailers verder kijken dan de winkel en inzien dat het magazijn van essentieel belang is in de ondersteuning van omnichannel commerce. Het gebruik van robotica in nieuwe en bestaande magazijnen neemt naar verwachting sterk toe. Het vermogen van die nieuwe technologische middelen om effectief met voorraden en menselijk kapitaal om te gaan is essentieel. Als retailers hun warehouse in 2019 toekomstbestendig willen maken, moeten ze kijken naar de samenwerking tussen mens en machine om groei en efficiëntie te stimuleren.
 
3. Ship-from-store winstgevend maken
Een netwerk van winkels zou een voordeel moeten zijn ten opzichte van de grote, online warenhuizen. Maar het afhandelen van store fulfilment taken, in combinatie met klantenservice en verkoop, blijkt een grote uitdaging voor winkelmedewerkers. Winkels zijn in veel opzichten complexer dan een distributiecentrum, waardoor de traditionele sourcing-logica op basis van de ‘dichtstbijzijnde locatie’ niet werkt wanneer een groot aantal winkels aan het netwerk wordt toegevoegd. Het goede nieuws is dat de nieuwste omnichannel technologie ship-from-store tot een duurzaam, winstgevender onderdeel van de winkel kan maken. Winkelmedewerkers zijn uitgerust met intuïtieve en responsieve apps die hen door de taken van meerdere orders leiden, waarbij ze makkelijk kunnen pauzeren en hervatten. Het snel uitvoeren van orders tijdens rustige periodes wordt daarmee een praktische realiteit. Bovendien kan een ordermanagementsysteem dat in real time leert, ervoor zorgen dat fulfilment op elke locatie efficiënt en winstgevend kan worden uitgevoerd. Het systeem houdt o.a. rekening met kosten voor locatie, de kosten voor het verzenden van pakketten, prijsverlagingen, uitverkoop en de arbeidscapaciteit in de winkel.
 
4. IoT betreedt de winkel, vooral met de inzet van RFID
De nauwkeurigheid van de voorraad in de winkel vormt van oudsher een uitdaging voor retailers, omdat artikelen vaak binnen de winkel worden verplaatst, bijvoorbeeld doordat ze in pashokjes worden achtergelaten of in een andere vestiging worden teruggebracht. Naarmate retailers de uitrol van fulfilment opties in de winkel zoals click & collect en ship-from-store versnellen, is het cruciaal dat ze een hoog niveau van voorraadnauwkeurigheid in de winkel hebben.

Naarmate de kosten en omvang van RFID-technologie dalen tot een niveau waarop bedrijven RFID-chips kunnen integreren in kleinere, alledaagse producten, kunnen retailers de status van elk artikel volgen, waar het zich ook in de winkel bevindt. Dat heeft ook een positieve impact op de ervaring van het winkelpersoneel, omdat collega’s die items verzamelen voor het ophalen in de winkel of voor verzending, naar de exacte locatie van de benodigde items worden geleid. Dat betekent niet alleen dat de belofte die aan de klant wordt gedaan sneller en efficiënter kan worden vervuld, het verlaagt ook de totale kosten voor de retailer.
 
5. Slim management van retouren.
Na jaren van groei in het aantal online orders dat gratis of tegen lage kosten kan worden besteld en teruggestuurd, komen marges steeds meer onder druk te staan. Voor 2019 verwacht Manhattan Associates verschillende initiatieven van retailers om grip te krijgen op retouren.
Moderne ordermanagementtechnologie kan een accuraat en realtime inzicht in de netwerkvoorraad bieden, inclusief inbound en ontvangen retourzendingen. Zo kunnen innovatieve winkeliers op creatieve wijze op zoek gaan naar manieren om een steeds groter wordende bron van nieuwe aanvoer terug te brengen in het netwerk. Parallel daaraan kunnen retailers de impact van retouren op de omzet aanzienlijk terugbrengen door online tools te omarmen die nauwkeurige maatvoeringen berekenen, productbeschrijvingen verbeteren en gratis retourzendingen aanbieden. En wees niet verbaasd als sommige winkeliers hun beleid gaan veranderen om de negatieve impact op de marges van een groeiend segment binnen het klantenbestand, dat als notoire retourzenders kan worden beschouwd, te reduceren.

Recente nieuwsberichten

De sleutel tot efficiëntie en flexibiliteit binnen 3PL? Automatisering!

(Advertorial) Third Party Logistics (3PL)-providers vormen een onmisbare schakel in de economie van vandaag. Hoewel ze vaak al efficiënter werken dan hun klanten, is er ook voor hen nog ruimte om verder te verbeteren. Slimme magazijnautomatisering biedt de oplossing. Robots zoals de Skypods van Exotec versnellen processen, minimaliseren fysieke belasting en bieden schaalbaarheid bij seizoenspieken. Het resultaat? Optimaal gebruik van ruimte en altijd voorbereid, ongeacht de vraag.

Haal meer uit je warehouse met de juiste software

(Advertorial) Software is onmisbaar in een moderne warehouse-omgeving, maar wat betekent het alfabet aan afkortingen? ERP, WMS, en WCS worden vaak door elkaar gehaald, terwijl ze heel verschillende functies vervullen.

Kuehne+Nagel lanceert logistieke oplossing voor cloudinfrastructuur-sector

Logistiek dienstverlener Kuehne+Nagel lanceert wereldwijd een logistieke oplossing die specifiek gericht is op de groeiende cloudinfrastructuur-sector. “De groei van die sector wordt verder versneld door de forse opkomst van AI. Zo voorspelt Gartner dat de uitgaven aan publieke clouddiensten in 2024 met 20,4% en in 2025 met 22,1% zullen groeien als gevolg van de opmars van AI”, aldus Kuehne+Nagel. “Klanten van cloudinfrastructuur hebben nood aan betrouwbare, veilige en schaalbare oplossingen die beantwoorden aan de specifieke behoeften van hun sector en die de veerkracht van hun supply chains vergroten.”

Uitbreiding UPS Healthcare bevordert reverse logistics en realtime monitoring

UPS heeft aangekondigd dat het twee van zijn healthcare-diensten voor Europese verzendingen uitbreidt. Enerzijds zijn de ‘UPS Pickup Point’-locaties voor laboratoriumklanten sinds kort beschikbaar in belangrijke Europese gezondheidszorgmarkten, waaronder België en Nederland. Anderzijds is ‘UPS Premier Platinum’ nu in heel Europa beschikbaar.

Plurima gestart met AutoStore-installatie van Dematic

Plurima is een Italiaanse 3PL die is gespecialiseerd in ziekenhuislogistiek en medisch datamanagement. Ook biedt de dienstverlener opslagdiensten voor particuliere ziekenhuizen. Om beter te kunnen voorzien in uitbestede farmaceutische producten en administratief voorraadbeheer, heeft Plurima aan Dematic gevraagd een automatiseringsoplossing te leveren voor zijn distributiecentrum in Caltignaga, in de Italiaanse regio Piëmont. Vanuit dat centrum worden ziekenhuizen en andere medische instellingen in de provincie Novara bevoorraad. Intussen heeft Dematic het automatiseringsproject met de installatie van een AutoStore-systeem afgerond. Het nieuwe systeem moet de prestaties van de operator voor zowel decanteren als picken verhogen en tegelijkertijd de ordernauwkeurigheid vergroten.

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.