Management buy-out bij BD Media en BD Logistics

BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar; het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. Die 100% Belgische overkoepelende holding vervangt BD myShopi NV en moet de continuïteit en groei van beide business units garanderen.

BD Group bundelt activiteiten in omnichannel activatie (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). De groep stelt vandaag 330 medewerkers tewerk en realiseert een groepsomzet van 85 miljoen euro. 
BD Media bereikt wekelijks de Belgische consument via de brievenbus. Elke week valt het folderpakket bij 4,5 miljoen huishoudens in de bus. Via het digitale promoplatform myShopi kunnen consumenten eveneens besparen op hun aankopen, digitaal hun folders lezen en hun klantenkaarten opslaan.

BD Logistics levert sinds 2 jaar logistiek met toegevoegde waarde. Na de overname van stadsdistributeur CityDepot en Dockx Select, gespecialiseerd in oversized leveringen, in 2020 profileerde BD Logistics zich als nationaal netwerk voor lokale logistiek met toegevoegde waarde. 

Volgens CEO Raf Lambrix streeft BD Group ernaar, naast zijn marktpositie in omnichannel activatie, marktleider te worden voor de logistieke activiteiten. “Dankzij ons nationaal netwerk voor lokale logistiek hebben we een unieke propositie ten opzichte van internationale en lokale spelers”, zegt hij. “We beschikken over 22 logistieke hubs, verspreid in België. Van daar uit organiseren we onze ‘last mile’ leveringen en ophalingen van de meest uiteenlopende goederen. Daarnaast zijn we dankzij onze 8 CityDepots aan de rand van de stad gespecialiseerd in groene stadslogistiek. Dat netwerk willen we verder uitbouwen.” 

De groep blijft naar eigen zeggen investeren in lokale verankering en wil de synergieën tussen beide business units verder uitdiepen. “We focussen in de eerste plaats op organische groei, maar groei kan ook gerealiseerd worden door overnames. We houden alle opties open zolang ze binnen onze langetermijnstrategie passen”, klinkt het nog.

Foto: BD Group – CEO Raf Lambrix

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.