Maggy helpt social distancing op de werkvloer te respecteren

Een aantal Belgische ondernemers heeft de koppen bij elkaar gestoken om met technologie een antwoord te bieden op de vraag hoe we straks weer veilig aan het werk kunnen. In minder dan een week tijd zijn Allan Segebarth, Bart Embrechts (Gumption Group), Nicolas Van Odijk en Ruben Miessen erin geslaagd met ‘Maggy’ een betaalbaar en betrouwbaar apparaat te ontwikkelen om de social distancing te ondersteunen.

Maggy is een draagbaar apparaatje dat je waarschuwt wanneer de afstand tussen jou en de omstaanders te klein wordt. Het laat toe om de social distancing maatregelen te respecteren zonder de privacy te schenden.
 
Die privacy is primordiaal, menen de bedenkers. “Het is niet nodig je te registreren om Maggy te gebruiken. Er worden geen gebruikersdata opgeslagen. Het volstaat om medewerkers of bezoekers het apparaat te geven, en je bent vertrokken.”
Maggy werkt out of the box, is energie-efficiënt en accuraat. Het past in je zak of je draagt het aan een lanyard. Het toestelletje vibreert en geeft een geluidssignaal wanneer mensen zich te dicht bij elkaar bevinden. De batterij is herlaadbaar en gaat tot vijf dagen mee.
 
Het toestelletje werkt op basis van Bluetooth 5.2, dat pas sinds januari 2020 op de markt is en tot op 10 centimeter nauwkeurig zou werken.
In eerste instantie mikt Maggy op de professionele gebruiker. Het apparaat laat medewerkers toe op kantoor makkelijker de veilige afstand te bewaren. Maar ook musea of dierentuinen kunnen klanten voor de duur van hun bezoek een apparaatje uitlenen. In de toekomst kunnen ook privépersonen gebruik maken van Maggy.
 
Voor wie eraan zou twijfelen, de naam Maggy verwijst naar minister van
Volksgezondheid Maggie De Block. “Haar uitspraak ‘Blijf in uw kot’ staat in het collectieve geheugen gegrift”, zegt Bart Embrechts, oprichter en CEO van Gumption, dat ruim 20 jonge bedrijven met een focus op digitale transformatie in de Benelux groepeert. “Onze Maggy helpt mensen net om weer uit hun kot te komen. De naam verwijst ook naar de magneten in het logo. Mensen zijn tot elkaar aangetrokken en Maggy garandeert dat we elkaar zo snel mogelijk weer veilig kunnen terugzien.”
 
Maggy is te koop voor 40 euro per stuk. Vanaf midden mei zouden de apparaten in grote volumes kunnen worden geleverd

Recente nieuwsberichten

Arteveldehogeschool focust op supply chain management

Om ‘future proof’ studenten af te leveren, verschuift Arteveldehogeschool zijn focus binnen de afstudeerrichting Logistiek Management (onderdeel van de bacheloropleiding Bedrijfsmanagement) voortaan naar supply chain management. “Terwijl logistiek management voornamelijk gaat over de werking binnen een bedrijf, kijkt supply chain management naar de ketenintegratie en dus de volledige flow over de bedrijven heen”, zegt Sophia Pasbecq, programme manager Logistiek Management.

Samsung en Microsoft versterken samen connectiviteit tussen mobiele apparaten en platformen

Samsung en Microsoft breiden hun langdurige strategische samenwerking uit om naadloze productiviteitservaringen op verschillende apparaten, applicaties en diensten aan te bieden. Met de introductie van de Samsung Galaxy Note10 worden de populairste productiviteitsoplossingen van Microsoft voor smartphones nu naadloos geïntegreerd in Galaxy-producten en -diensten.

UPTR verkrijgt objectieve cijfers over milieu en mobiliteit

UPTR (de beroepsvereniging voor Belgische transport- en logistieke ondernemingen) pleit er al geruime tijd voor om de gegevens van de kilometerheffing te gebruiken om een objectief debat te kunnen voeren over milieu en mobiliteit. De vereniging lijkt nu zijn eerste slag thuis te hebben gehaald, want Viapass geeft gedetailleerde gegevens vrij in verband met het aantal kilometers afgelegd (op het Belgische tolnetwerk) door voertuigen met een MTM van meer dan 3,5 ton, ingedeeld per EURO-norm.

Gebrek aan strategisch ownership vertraagt digitale transformatie in bedrijven

Volgens het ‘2019 Digital Means Business Report’ van technologiedienstenbedrijf NTT is slechts 11% van de ondernemingen zeer tevreden met degenen die verantwoordelijk zijn voor hun digitale transformatie, ondanks het feit dat bijna driekwart van hen al volop in het traject zitten.

UPS investeert in transportbedrijf dat zelfrijdende vrachtwagens test

UPS Ventures heeft een minderheidsinvestering gedaan in het autonome transportbedrijf TuSimple. Samen testen beide bedrijven zelfrijdende vrachtwagens op de weg in Arizona om te bepalen of de voertuigen de diensten en efficiëntie van het UPS-netwerk kunnen verbeteren.

Belgische bedrijfsleiders hinken achterop op vlak van AI

Terwijl de hele wereld volop AI-technologie (artificiële intelligentie) aan het implementeren is, lijden Belgische organisaties nog aan koudwatervrees. Zo blijkt uit onderzoek van Avanade, aanbieder van digitale oplossingen binnen het Microsoft-ecosysteem.

Kevin Samuelson nieuwe CEO bij Infor

Infor, leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft Kevin Samuelson aangesteld als nieuwe chief executive officer. Samuelson, voorheen CFO bij Infor, volgt daarmee Charles Phillips op die sinds 2010 als CEO actief was. Charles Philips is benoemd tot voorzitter van de raad van bestuur van Infor.

Montapacking kiest Lowpads van Eurotec voor al zijn magazijnen

Montapacking verzorgt de logistiek voor meer dan 600 webshops en is een van de snelst groeiende e-commercebedrijven in Nederland. In zijn zoektocht naar een oplossing om de logistieke processen in zijn magazijnen te automatiseren, viel de keuze op de Lowpad, een product ontwikkeld door Eurotec.

Onderzoek wijst op grote kansen voor elektrische stadslogistiek

Omdat het aanbod van elektrische bestelwagens en vrachtwagens snel toeneemt, ligt voor ondernemers het elektrificeren van het goederenvervoer van en naar de stad voor de hand. Maar die stap roept ook allerlei vragen over de haalbaarheid op.

Corneel Geerts gaat hub in Beernem uitbreiden

Corneel Geerts Transportgroep wil zijn hub langs de E40 in Beernem, bij Brugge, verder uitbreiden. De hub werd in 2017 opgericht en wordt sinds vorig jaar bestuurd door lokale manager Philippe Mus, die zijn sporen verdiende bij H.Essers Zeebrugge.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.