Magazijnautomatisering in de koellogistiek

(Advertorial) Steeds meer bedrijven maken gebruik van automatisering in magazijnen voor vriesproducten. Michael Schedlbauer, Industry Manager for Grocery bij TGW Logistics Group, ziet verschillende redenen voor deze evolutie.

De coronapandemie zorgde in 2020 voor een onevenredig hoge groei in de sector van de koellogistiek. Mensen kookten vaker thuis en kochten meer diepvriesproducten zoals groenten of vis. Tegelijkertijd steeg de vraag naar levensmiddelen. In de VS groeide de vriessector met maar liefst 20 procent. Ook cijfers in Duitsland weerspiegelen deze trend.
 
Veel bedrijven investeren momenteel in koellogistiek. De rente is laag en mensen zullen altijd moeten blijven eten en drinken, ongeacht een stijging of daling van het aantal coronabesmettingen. Dit maakt de sector zeer stabiel en bestand tegen invloeden van buitenaf. Langetermijninvesteringen in nieuwe, geautomatiseerde magazijnen zijn daarom de moeite waard. Zo heeft TGW onlangs een project afgerond met de Nederlandse dienstverlener NewCold, die samenwerkt met een gerenommeerde voedingsmiddelen- en drankenproducent.
 
Op dit moment merken we twee trends in de levensmiddelenretail: centralisatie en insourcing. Het project met Coop in het Zwitserse Schafisheim is een mooi voorbeeld van de eerste trend. Het Zwitserse bedrijf heeft zijn koellogistiek gecentraliseerd en drie regionale distributiecentra samengevoegd op één plek. Bovendien is in het gebouw ook het regionale magazijn voor verse producten voor Noordoost-Zwitserland gevestigd. Dit betekent dat de oppervlakte van 240.000 m2 is ingedeeld is in verschillende temperatuurzones.
 
Drijfveren voor geautomatiseerde koelmagazijnen
De Total Cost of Ownership verklaart waarom magazijnautomatisering een belangrijk element is in koellogistiek. In de levensmiddelenretail gelden strenge eisen. De pickkwaliteit moet perfect zijn, leveringen moeten op tijd binnen zijn en de koelketen mag niet onderbroken worden. Bedrijven moeten dit zonder haperingen en met één druk op de knop kunnen bewijzen. Als je door automatisering minder afhankelijk bent van de arbeidsmarkt, dan zorgt dat voor extra gemoedsrust bij veel logistiek verantwoordelijken.
 
Daarnaast is het in West-Europa bijna onmogelijk om medewerkers te vinden om vriesmagazijnen te bemannen. De werkomstandigheden zijn zwaar in de ijskoude temperaturen. Het personeelsverloop is hoog, ondanks de forse loonpremies die in veel landen worden betaald. Het is een enorme uitdaging om medewerkers te vinden, op te leiden en te behouden. Bovendien moet je als werkgever ook rekening houden met de andere richtlijnen in dit werkgebied. In vergelijking met magazijnen op kamertemperatuur zijn werknemers maar gedurende een relatief korte periode in deze omgeving, maar dat is absoluut noodzakelijk om het werk op lange termijn haalbaar en draaglijk te houden.
 
In deze tijden van ernstige klimaatveranderingen zijn bedrijven zich ook bewust van hun verantwoordelijkheid om zuinig om te gaan met natuurlijke hulpbronnen. Coop bijvoorbeeld kon de uitstoot van CO2 tot 10.000 ton per jaar verminderen door zijn distributiecentra te centraliseren in één enkele, innovatieve, geautomatiseerde en volume-geoptimaliseerde locatie.
 
Vernieuwend shuttleysteem om energie te besparen
Om ervoor te zorgen dat de shuttlesystemen bij -25°C werken, maakt TGW gebruik van de nieuwste robot- en aandrijftechnologie. De oplossingen zijn specifiek aangepast aan de noden van de klant en bestaan uit meerdere modules. Het proces begint bij goederenontvangst. De gepalletiseerde goederen worden gecontroleerd, voorzien van een label en bij een temperatuur van -25 °C in het hoogbouwmagazijn ingevoerd. Bij het orderverzamelen worden de goederen verzameld en gedepalletiseerd, overgebracht in bakken en opgeslagen in het shuttleysteem. Om de goederen vervolgens te kunnen picken volgens het ‘goods-to-robot’ principe, worden de benodigde artikelen uit de opslag gehaald, de bakken op volgorde gezet en naar behoefte leeggemaakt. Het palletiseren wordt geautomatiseerd met behulp van Autostax-robots. Daarna worden de artikelen volgens verschillende criteria op de ladingdrager van de klant, meestal een pallet of rolwagen, gerangschikt. Tot slot worden de ladingdragers van de klant automatisch vastgezet en in de zone voor uitgaande goederen in de juiste volgorde klaargezet voor het transport met de vrachtwagen.
 
Meer informatie vind je op www.tgw-group.com

Foto: TGW

Recente nieuwsberichten

Voorstel van Europese Commissie steunt vergroening van transport

Febetra, de federatie van Belgische transporteurs en logistiek dienstverleners, laat weten verheugd te zijn met het nieuwe voorstel van de Europese Commissie in verband met maten en gewichten van vrachtwagens. “Er wordt eindelijk een einde gesteld aan een aantal absurde regels”, klinkt het bij de federatie.

9altitudes groeit verder met overname Integral Group

9altitudes breidt opnieuw uit, deze keer met de overname van Integral Group, een toonaangevende speler in de CAD/PLM-business van PTC. Met de overname breidt 9altitudes geografisch uit naar Spanje, Portugal, Turkije en Zuid-Amerika en groeit het team met meer dan 130 medewerkers.

Exotec benoemt Jan Heijblom tot senior sales executive Benelux

Het Franse roboticabedrijf Exotec, wereldwijd actief als ontwikkelaar van robotoplossingen voor warehouses, stelt Jan Heijblom aan als senior sales executive Benelux. Jan Heijblom heeft meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales managementfuncties binnen de robotics-, supply chain-, warehouse management- en ICT-industrie.

Ceva Logistics installeert 57 extra Skypod-magazijnrobots van Exotec

Ceva Logistics breidt de magazijnautomatisering uit in zijn twee magazijnen in het Nederlandse Venray. De logistiek dienstverlener koos daarvoor het Skypod Systeem van het Franse Exotec, waarmee de vestiging van Ceva Logistics in Roosendaal al langer werkt.

Jungheinrich bouwt logistiek magazijn voor Hawle Armaturen in Duitsland

Hawle Armaturen GmbH, een fabrikant van zware ventielen voor gemeentelijke drinkwatervoorziening, afvalwaterverwijdering en gastoevoer, heeft Jungheinrich, leverancier van intralogistiekoplossingen, opdracht gegeven voor de bouw van een nieuw logistiek magazijn.

Kardex Mlog bouwt automatisch hoogbouwmagazijn voor reuter.de

Het Duitse familiebedrijf reuter.de, een van de grootste online retailers in sanitair en verlichting in Duitsland, heeft Kardex Mlog de opdracht gegeven voor de bouw van een automatisch hoogbouwmagazijn. Het gebouw dat op de bedrijfslocatie in Mönchengladbach-Rheindahlen is gepland, krijgt twaalf gangen en ruim 17.000 palletplaatsen en wordt geleverd inclusief de transportsystemen voor de verbinding met de inkomende en uitgaande zones op twee niveaus.

Libiao Robotics richt Europees hoofdkantoor op

Het Chinese Libiao Robotics, een wereldspeler op het vlak van flexibele en intelligente sorteeroplossingen, heeft in Frankfurt, Duitsland, een nieuw hoofdkantoor geopend om zijn Europese klanten beter van dienst te kunnen zijn. Met klanten in meer dan 30 landen en regio’s en 35.000 robots in bedrijf op klantlocaties wereldwijd is Libiao een belangrijke speler.

Slimstock verhuist naar nieuwe locatie

Slimstock, gespecialiseerd in forecasting, demand planning, voorraad- en sales & operations planning, verhuist op 1 september 2023 naar een nieuw kantoorpand aan de Blarenberglaan 3a in Mechelen. De verhuizing moet Slimstock niet alleen in staat stellen verder te groeien en zijn klanten nog beter van dienst te zijn, in de nieuwe locatie zullen ook de trainingen van Slimstock kunnen plaatsvinden.

H.Essers breidt voetafdruk in Denemarken uit

Op 16 augustus 2023 heeft H.Essers de eerste steen gelegd voor zijn nieuwe moderne magazijn in Ringsted, Denemarken. Het logistieke bedrijf is al in Denemarken aanwezig met vestigingen in Allerød en Taastrup, maar het nieuwe magazijn is tot nu toe de grootste investering van het bedrijf op Deense bodem.

Transport & Logistics meert terug aan bij haar thuishaven Antwerp Expo op 17, 18 & 19 oktober 2023

(Advertorial) Uw bestemming op 17, 18 en 19 oktober 2023, dat is Transport & Logistics Antwerpen. Het netwerkevent voor de logistieke professional meert aan in haar thuishaven in Antwerp Expo. 5 redenen waarom u erbij moet zijn: Ontmoet +300 exposanten en partners uit de logistieke sector Ontdek + 20.000m² aan beleving Nieuw event: ‘Logistic & Industrial Build’ voor de logistieke vastgoed- en bouwsector Nieuw: ‘eComHub & eComTalk’ samen met bpost, BeCommerce & Safeshops Een zee aan conferenties door verschillende partners en sfederaties Registreer nu gratis via de website!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.