Magazijnautomatisering in de koellogistiek

(Advertorial) Steeds meer bedrijven maken gebruik van automatisering in magazijnen voor vriesproducten. Michael Schedlbauer, Industry Manager for Grocery bij TGW Logistics Group, ziet verschillende redenen voor deze evolutie.

De coronapandemie zorgde in 2020 voor een onevenredig hoge groei in de sector van de koellogistiek. Mensen kookten vaker thuis en kochten meer diepvriesproducten zoals groenten of vis. Tegelijkertijd steeg de vraag naar levensmiddelen. In de VS groeide de vriessector met maar liefst 20 procent. Ook cijfers in Duitsland weerspiegelen deze trend.
 
Veel bedrijven investeren momenteel in koellogistiek. De rente is laag en mensen zullen altijd moeten blijven eten en drinken, ongeacht een stijging of daling van het aantal coronabesmettingen. Dit maakt de sector zeer stabiel en bestand tegen invloeden van buitenaf. Langetermijninvesteringen in nieuwe, geautomatiseerde magazijnen zijn daarom de moeite waard. Zo heeft TGW onlangs een project afgerond met de Nederlandse dienstverlener NewCold, die samenwerkt met een gerenommeerde voedingsmiddelen- en drankenproducent.
 
Op dit moment merken we twee trends in de levensmiddelenretail: centralisatie en insourcing. Het project met Coop in het Zwitserse Schafisheim is een mooi voorbeeld van de eerste trend. Het Zwitserse bedrijf heeft zijn koellogistiek gecentraliseerd en drie regionale distributiecentra samengevoegd op één plek. Bovendien is in het gebouw ook het regionale magazijn voor verse producten voor Noordoost-Zwitserland gevestigd. Dit betekent dat de oppervlakte van 240.000 m2 is ingedeeld is in verschillende temperatuurzones.
 
Drijfveren voor geautomatiseerde koelmagazijnen
De Total Cost of Ownership verklaart waarom magazijnautomatisering een belangrijk element is in koellogistiek. In de levensmiddelenretail gelden strenge eisen. De pickkwaliteit moet perfect zijn, leveringen moeten op tijd binnen zijn en de koelketen mag niet onderbroken worden. Bedrijven moeten dit zonder haperingen en met één druk op de knop kunnen bewijzen. Als je door automatisering minder afhankelijk bent van de arbeidsmarkt, dan zorgt dat voor extra gemoedsrust bij veel logistiek verantwoordelijken.
 
Daarnaast is het in West-Europa bijna onmogelijk om medewerkers te vinden om vriesmagazijnen te bemannen. De werkomstandigheden zijn zwaar in de ijskoude temperaturen. Het personeelsverloop is hoog, ondanks de forse loonpremies die in veel landen worden betaald. Het is een enorme uitdaging om medewerkers te vinden, op te leiden en te behouden. Bovendien moet je als werkgever ook rekening houden met de andere richtlijnen in dit werkgebied. In vergelijking met magazijnen op kamertemperatuur zijn werknemers maar gedurende een relatief korte periode in deze omgeving, maar dat is absoluut noodzakelijk om het werk op lange termijn haalbaar en draaglijk te houden.
 
In deze tijden van ernstige klimaatveranderingen zijn bedrijven zich ook bewust van hun verantwoordelijkheid om zuinig om te gaan met natuurlijke hulpbronnen. Coop bijvoorbeeld kon de uitstoot van CO2 tot 10.000 ton per jaar verminderen door zijn distributiecentra te centraliseren in één enkele, innovatieve, geautomatiseerde en volume-geoptimaliseerde locatie.
 
Vernieuwend shuttleysteem om energie te besparen
Om ervoor te zorgen dat de shuttlesystemen bij -25°C werken, maakt TGW gebruik van de nieuwste robot- en aandrijftechnologie. De oplossingen zijn specifiek aangepast aan de noden van de klant en bestaan uit meerdere modules. Het proces begint bij goederenontvangst. De gepalletiseerde goederen worden gecontroleerd, voorzien van een label en bij een temperatuur van -25 °C in het hoogbouwmagazijn ingevoerd. Bij het orderverzamelen worden de goederen verzameld en gedepalletiseerd, overgebracht in bakken en opgeslagen in het shuttleysteem. Om de goederen vervolgens te kunnen picken volgens het ‘goods-to-robot’ principe, worden de benodigde artikelen uit de opslag gehaald, de bakken op volgorde gezet en naar behoefte leeggemaakt. Het palletiseren wordt geautomatiseerd met behulp van Autostax-robots. Daarna worden de artikelen volgens verschillende criteria op de ladingdrager van de klant, meestal een pallet of rolwagen, gerangschikt. Tot slot worden de ladingdragers van de klant automatisch vastgezet en in de zone voor uitgaande goederen in de juiste volgorde klaargezet voor het transport met de vrachtwagen.
 
Meer informatie vind je op www.tgw-group.com

Foto: TGW

Recente nieuwsberichten

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Beter voor uw werknemers. Beter voor uw bedrijf.

99% van de supply chain-professionals maakt zich zorgen over het hoge personeelsverloop, onder andere door de zware werkomstandigheden van manuele arbeid. Geautomatiseerde oplossingen zoals het Skypod orderpickingsysteem verbeteren de werkomstandigheden door repetitief, fysiek veeleisend werk te verminderen. Alles, van de hoogte van de bakken en schermen tot de kussentjes op het station, is ontworpen om vermoeidheid bij de operator te minimaliseren, wat de retentie bevordert.

De rol van AI in magazijnbeheer: mogelijkheden én uitdagingen

AI heeft aanzienlijk potentieel om processen en taken in magazijnbeheer verder te digitaliseren en optimaliseren. Hierdoor kunnen medewerkers zich meer richten op resultaten dan op operationele processen. Dit heeft een positieve invloed op de kostprijs per orderverwerking en de betrouwbaarheid van leveringen. Tegelijkertijd zijn er nog tal van uitdagingen verbonden aan het effectief implementeren van kunstmatige intelligentie in magazijnbeheer. De technologie verkeert immers nog in de beginfase. Bij Element Logic zijn we sinds de jaren tachtig actief in het ontwikkelen van software voor magazijnbeheer, en al sinds 2018 zijn we bezig met het integreren van AI.

Comarch x Supply Chain Europe 2023

Bezoek ons team en ontdek de toekomst van supply chain op het Reuters Event: Supply Chain Europe 2023.

Waar & wanneer? Op 24-25 Oktober in het Sheraton Brussels Airport Hotel.

Prologis Park Eindhoven DC4 eerste logistiek gebouw met Zero Carbon Certificaat

Logistiek vastgoedontwikkelaar Prologis laat weten dat Prologis Park Eindhoven DC4 het eerste logistieke gebouw ter wereld is dat een Zero Carbon Certificaat heeft ontvangen van het International Living Future Institute (ILFI). Het ILFI beoordeelt de duurzaamheid van projecten en gebouwen tijdens hun levensduur.

WDP eigenaar van sale-and-lease-back multimodale site in Antwerpen

WDP, ontwikkelaar van en investeerder in logistiek vastgoed, wordt via een sale-and-lease-back-transactie eigenaar van een locatie met multimodaal karakter in het Antwerpse Wijnegem.

Nulogy en OMP staan samen nu ook life sciences , farma en chemie bij in digitale transformatie

Nulogy, leverancier van supply chain collaboration oplossingen, en OMP, wereldwijd aanbieder van software en diensten voor de optimalisering van supply chains, gaan hun bestaande partnership verder uitbreiden. Daarmee willen beide ondernemingen een nieuwe doelgroep, namelijk bedrijven in de sectoren ‘life sciences’, farmacie en chemie, helpen bij de digitale transformatie van hun supply chain.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.