Magazijnautomatisering in de koellogistiek

(Advertorial) Steeds meer bedrijven maken gebruik van automatisering in magazijnen voor vriesproducten. Michael Schedlbauer, Industry Manager for Grocery bij TGW Logistics Group, ziet verschillende redenen voor deze evolutie.

De coronapandemie zorgde in 2020 voor een onevenredig hoge groei in de sector van de koellogistiek. Mensen kookten vaker thuis en kochten meer diepvriesproducten zoals groenten of vis. Tegelijkertijd steeg de vraag naar levensmiddelen. In de VS groeide de vriessector met maar liefst 20 procent. Ook cijfers in Duitsland weerspiegelen deze trend.
 
Veel bedrijven investeren momenteel in koellogistiek. De rente is laag en mensen zullen altijd moeten blijven eten en drinken, ongeacht een stijging of daling van het aantal coronabesmettingen. Dit maakt de sector zeer stabiel en bestand tegen invloeden van buitenaf. Langetermijninvesteringen in nieuwe, geautomatiseerde magazijnen zijn daarom de moeite waard. Zo heeft TGW onlangs een project afgerond met de Nederlandse dienstverlener NewCold, die samenwerkt met een gerenommeerde voedingsmiddelen- en drankenproducent.
 
Op dit moment merken we twee trends in de levensmiddelenretail: centralisatie en insourcing. Het project met Coop in het Zwitserse Schafisheim is een mooi voorbeeld van de eerste trend. Het Zwitserse bedrijf heeft zijn koellogistiek gecentraliseerd en drie regionale distributiecentra samengevoegd op één plek. Bovendien is in het gebouw ook het regionale magazijn voor verse producten voor Noordoost-Zwitserland gevestigd. Dit betekent dat de oppervlakte van 240.000 m2 is ingedeeld is in verschillende temperatuurzones.
 
Drijfveren voor geautomatiseerde koelmagazijnen
De Total Cost of Ownership verklaart waarom magazijnautomatisering een belangrijk element is in koellogistiek. In de levensmiddelenretail gelden strenge eisen. De pickkwaliteit moet perfect zijn, leveringen moeten op tijd binnen zijn en de koelketen mag niet onderbroken worden. Bedrijven moeten dit zonder haperingen en met één druk op de knop kunnen bewijzen. Als je door automatisering minder afhankelijk bent van de arbeidsmarkt, dan zorgt dat voor extra gemoedsrust bij veel logistiek verantwoordelijken.
 
Daarnaast is het in West-Europa bijna onmogelijk om medewerkers te vinden om vriesmagazijnen te bemannen. De werkomstandigheden zijn zwaar in de ijskoude temperaturen. Het personeelsverloop is hoog, ondanks de forse loonpremies die in veel landen worden betaald. Het is een enorme uitdaging om medewerkers te vinden, op te leiden en te behouden. Bovendien moet je als werkgever ook rekening houden met de andere richtlijnen in dit werkgebied. In vergelijking met magazijnen op kamertemperatuur zijn werknemers maar gedurende een relatief korte periode in deze omgeving, maar dat is absoluut noodzakelijk om het werk op lange termijn haalbaar en draaglijk te houden.
 
In deze tijden van ernstige klimaatveranderingen zijn bedrijven zich ook bewust van hun verantwoordelijkheid om zuinig om te gaan met natuurlijke hulpbronnen. Coop bijvoorbeeld kon de uitstoot van CO2 tot 10.000 ton per jaar verminderen door zijn distributiecentra te centraliseren in één enkele, innovatieve, geautomatiseerde en volume-geoptimaliseerde locatie.
 
Vernieuwend shuttleysteem om energie te besparen
Om ervoor te zorgen dat de shuttlesystemen bij -25°C werken, maakt TGW gebruik van de nieuwste robot- en aandrijftechnologie. De oplossingen zijn specifiek aangepast aan de noden van de klant en bestaan uit meerdere modules. Het proces begint bij goederenontvangst. De gepalletiseerde goederen worden gecontroleerd, voorzien van een label en bij een temperatuur van -25 °C in het hoogbouwmagazijn ingevoerd. Bij het orderverzamelen worden de goederen verzameld en gedepalletiseerd, overgebracht in bakken en opgeslagen in het shuttleysteem. Om de goederen vervolgens te kunnen picken volgens het ‘goods-to-robot’ principe, worden de benodigde artikelen uit de opslag gehaald, de bakken op volgorde gezet en naar behoefte leeggemaakt. Het palletiseren wordt geautomatiseerd met behulp van Autostax-robots. Daarna worden de artikelen volgens verschillende criteria op de ladingdrager van de klant, meestal een pallet of rolwagen, gerangschikt. Tot slot worden de ladingdragers van de klant automatisch vastgezet en in de zone voor uitgaande goederen in de juiste volgorde klaargezet voor het transport met de vrachtwagen.
 
Meer informatie vind je op www.tgw-group.com

Foto: TGW

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.