Machine learning in de intralogistiek

(Advertorial)Artificiële intelligentie en machine learning worden ook steeds meer toegepast in de material handling-sector. Doorheen de toeleveringsketen zijn er veel plaatsen die latente informatie met een groot potentieel om processen efficiënter te maken bevatten. Dit heeft zowel betrekking op de prestaties van een volledig systeem als op individuele elementen. Door machine learning te gebruiken, kunnen bedrijven efficiëntere workflows creëren. Zo kunnen bestellingen foutloos en met maximale snelheid worden gepickt en naar klanten worden verzonden.

TGW wil gericht gebruik maken van machine learning en het enkel toepassen waar bedrijven er ook echt voordeel uit kunnen halen. Dat is bijvoorbeeld het geval als patronen in grote databases geïdentificeerd kunnen worden en de workflows geoptimaliseerd kunnen worden. TGW bekijkt machine learning daarom vanuit drie perspectieven: het objectniveau, het materiaalstroomniveau en het machineniveau.
 
Objecten kunnen bijvoorbeeld worden gepickt door de zelflerende orderpickingrobot Rovolution. Deze robot reageert volledig zelfstandig op onverwachte gebeurtenissen, zoals een artikel dat tijdens het grijpen valt. Doordat de robot zelf een oplossing zoekt, kan de klok rond ononderbroken gewerkt worden. Een zeer complex algoritme analyseert de gegevens om een inzicht van het scenario te ontwikkelen, waardoor het mogelijk wordt de situatie te beoordelen en te classificeren. Op basis van deze analyse kan de Rovolution-robot autonome beslissingen nemen over hoe om te gaan met een artikel dat moet worden gepickt.
 
Op het gebied van materiaalstroomniveau kan machine learning helpen om het systeem aan te sturen zodat er geen bottlenecks ontstaan en alle werkplekken gelijkmatig bezet zijn. TGW ontwikkelt momenteel voorspellingsmodellen waarmee een systeem nauwkeurig kan worden aangepast om seizoenfluctuaties of veranderingen in het bestelgedrag van klanten op te vangen. De modellen herkennen patronen die niet direct zichtbaar zijn voor het menselijk brein. Dit versnelt het proces van conclusies trekken en het nemen van beslissingen.
 
Op machineniveau is de belangrijkste taak het analyseren en begrijpen van de toestand van individuele componenten, bijvoorbeeld als onderdeel van condition monitoring. Dat maakt
het mogelijk om downtime te verminderen door in een vroeg stadium data en tijden in te plannen voor onderhoud.
 
Lees meer op: https://www.tgw-group.com/us/news/press-releases/2020/how-machines-learn-machine-learning-in-intralogistics

Recente nieuwsberichten

Scania bouwt zelfrijdend conceptvoertuig voor stadsvervoer

NXT, het nieuwe zelfrijdende stadsconceptvoertuig met accu van Scania, is dermate modulair ontworpen dat het flexibel van functie kan overschakelen en op die manier uiteenlopende opdrachten in de stad kan vervullen.

Nieuw hoofdkantoor voor Logflow op R&D campus

Om ruimte te creëren voor het groeiende Logflowteam investeert het logistieke consultancybureau 5,5 miljoen euro in 2500m² nieuwe kantoorruimte in Oostkamp, op een boogscheut van het huidige hoofdkantoor in Loppem. Het nieuwe gebouw zal uit vijf verdiepingen bestaan en moet op termijn ruimte bieden aan130 tot 150 medewerkers.

WDP en VIB Vermögen breiden samen uit in Duitsland

Vastgoedspecialisten WDP en VIB Vermögen hebben een intentieovereenkomst getekend om samen hun respectieve logistieke vastgoedportefeuille in de Duitse regio’s Noordrijn-Westfalen, Bremen en Hamburg uit te breiden. Door die samenwerking willen beide partners hun klanten een bredere geografische spreiding aanbieden.

Werkgevers in Transport- en Logistiek willen trager aanwerven

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zullen bedrijven in de sector Transport en Logistiek in aanloop naar het volgende trimester slechts beperkt aanwerven. Amper 3% van de bevraagde Belgische werkgevers uit de sector voorziet namelijk hun personeelsbestand tegen eind september 2019 uit te breiden, terwijl 96% geen enkele verandering in hun personeelsbestand verwacht.

Compass Customs wordt Gaston Schul Customs

Vanaf 1 januari 2020 gaat douanedienstverlener Compass Customs in Duitsland na ruim 25 jaar verder onder de naam Gaston Schul Customs. De naamsverandering is een gevolg van het samengaan met Gaston Schul in maart 2015. Voor klanten van Compass Customs verandert er behalve de naam niets.

KU Leuven opent Labo Logistieke Technologie op Technologiecampus Gent

Eind vorige week huldigde KU Leuven op Technologiecampus Gent een nieuw lab voor logistieke technologie in. Het doel is bestaande logistieke processen te verbeteren en nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Karim Henkens wordt algemeen directeur van Cegeka Nederland, DACH en Nordics

IT-dienstenleverancier Cegeka stelt Karim Henkens (foto), voormalig CEO van Centric Holding, aan als algemeen directeur voor de noordelijke regio van de groep. Vanaf 1 september zal hij zich concentreren op het verstevigen van Cegeka’s marktpositie in Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen.

UniCarriers brengt nieuwe lage orderverzameltruck op de markt

Vooruitlopend op de lancering van zijn nieuwe O-serie orderverzameltrucks, introduceert UniCarriers nu al de lage orderpicker, het eerste model uit de nieuwe productlijn. Een van de opvallendste kenmerken van de nieuwe lage orderverzamelaars is de Instant Launch-technologie.

Manhattan Associates leidt opnieuw in Gartner’s Magic Quadrant voor WMS

Manhattan Associates is voor de elfde opeenvolgende keer door Gartner uitgeroepen tot een leider in het Magic Quadrant voor warehouse management systems (WMS). De softwareleverancier is er opnieuw het hoogst gepositioneerd voor ‘completeness of vision’ en ‘ability to execute’.

Planzer realiseert betere traceerbaarheid met handhelds van Panasonic

Voor Planzer Transport AG, een Zwitsers logistiek familiebedrijf met 59 locaties in eigen land en 9 buitenlandse vestigingen, is de traceerbaarheid van goederen tijdens het transport erg belangrijk. Om de status van zendingen te actualiseren kan het bedrijf niet meer zonder zijn mobiele apparaten, die het niet alleen inzet bij nationaal transport en temperatuurgecontroleerd transport volgens de GDP-richtlijnen, maar ook gebruikt bij pakket- en nachttransport.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.