Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0
Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie.
Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen. Uit de antwoorden blijkt dat 93% van de respondenten erkent dat Industry 4.0 een aanzienlijke transformatie van hun business inhoudt en voor betere resultaten kan zorgen. Zo verwachten ze door de technologische vernieuwingen de kosten elk jaar met gemiddeld 2,5% te kunnen terugdringen en de efficiëntie jaarlijks met 2,4% te verhogen. Dat kan onder meer door data vanuit de onderneming, die kunnen worden verzameld door sensoren en ERP-systemen, te combineren met informatie die afkomstig is van andere partners uit de waardeketen.
De onderzoeksresultaten bevestigen ook dat geen enkel industrieel bedrijf het zich kan veroorloven geen rekening te houden met de fundamentele veranderingen als gevolg van Industry 4.0. Bij de maakbedrijven is 83% actief aan het bekijken hoe ze het concept Industry 4.0 in hun business- en operationele strategie kunnen implementeren, al verwijzen ze zelf niet altijd expliciet naar het begrip Industry 4.0. De helft van de respondenten heeft de belangrijkste strategische actiepunten uitgezet en 86% vindt dat ze zeker op gelijke voet staan met hun concurrenten of zelfs voorsprong hebben als het over Industry 4.0 gaat.
Opvallend in het onderzoek is dat de maakbedrijven zich vooral bezorgd tonen om de menselijke kant van Industry 4.0. Niet alleen vanwege de invloed die het concept op de jobs van arbeiders en bedienden zal hebben, maar vooral omdat de bedrijven vrezen onvoldoende digitaal talent te zullen vinden.
Volgens de onderzoekers is er een sterke behoefte aan samenwerking tussen bedrijfstakken, open innovatie en kennisuitwisseling om het ritme van de zeer snel evoluerende technologieën te kunnen volgen.
“Bedrijven beschikken wel over talentvolle medewerkers, maar omdat de nieuwe technologieën en toepassingen elkaar zo snel opvolgen, hebben ze nog meer digitale expertise nodig om de bestaande capaciteiten te versterken en uit te breiden. Levenslang leren wordt meer dan ooit een noodzaak”, zo luidt het.