Maakbedrijven in België zijn klaar voor Industry 4.0

Dat blijkt uit onderzoek van PwC België, in samenwerking met Flanders Make, naar de impact van nieuwe technologieën en van Industry 4.0 op de maakindustrie.

Voor het onderzoek vond plaats bij dertig ondernemingen die samen een omzet van 16,4 miljard euro hebben en meer dan 33.000 mensen tewerkstellen. Uit de antwoorden blijkt dat 93% van de respondenten erkent dat Industry 4.0 een aanzienlijke transformatie van hun business inhoudt en voor betere resultaten kan zorgen. Zo verwachten ze door de technologische vernieuwingen de kosten elk jaar met gemiddeld 2,5% te kunnen terugdringen en de efficiëntie jaarlijks met 2,4% te verhogen. Dat kan onder meer door data vanuit de onderneming, die kunnen worden verzameld door sensoren en ERP-systemen, te combineren met informatie die afkomstig is van andere partners uit de waardeketen.

De onderzoeksresultaten bevestigen ook dat geen enkel industrieel bedrijf het zich kan veroorloven geen rekening te houden met de fundamentele veranderingen als gevolg van Industry 4.0. Bij de maakbedrijven is 83% actief aan het bekijken hoe ze het concept Industry 4.0 in hun business- en operationele strategie kunnen implementeren, al verwijzen ze zelf niet altijd expliciet naar het begrip Industry 4.0. De helft van de respondenten heeft de belangrijkste strategische actiepunten uitgezet en 86% vindt dat ze zeker op gelijke voet staan met hun concurrenten of zelfs voorsprong hebben als het over Industry 4.0 gaat.
 
Opvallend in het onderzoek is dat de maakbedrijven zich vooral bezorgd tonen om de menselijke kant van Industry 4.0. Niet alleen vanwege de invloed die het concept op de jobs van arbeiders en bedienden zal hebben, maar vooral omdat de bedrijven vrezen onvoldoende digitaal talent te zullen vinden.
Volgens de onderzoekers is er een sterke behoefte aan samenwerking tussen bedrijfstakken, open innovatie en kennisuitwisseling om het ritme van de zeer snel evoluerende technologieën te kunnen volgen.
“Bedrijven beschikken wel over talentvolle medewerkers, maar omdat de nieuwe technologieën en toepassingen elkaar zo snel opvolgen, hebben ze nog meer digitale expertise nodig om de bestaande capaciteiten te versterken en uit te breiden. Levenslang leren wordt meer dan ooit een noodzaak”, zo luidt het.

Recente nieuwsberichten

TVH stelt nieuwe vorkversteller van CAM attachments voor

TVH, aanbieder van onderdelen voor material handling-, landbouw-, bouw- en industriële offroad-machines, heeft de PK-TS-vorkversteller gelanceerd. Het voorzetapparaat is de nieuwste toevoeging aan het gamma van CAM attachments, een dochteronderneming van TVH die gespecialiseerd is in de productie van voorzetapparaten voor offroad-machines. De PK-TS is volgens de leverancier ontworpen voor precisie en veiligheid bij het verwerken van goederen en biedt functies die speciaal zijn afgestemd op bestuurders van material handling machines zoals heftrucks en verreikers.

Nieuwe managing director bij Kärcher

Op 1 januari 2025 wordt Bart Hullebroeck de nieuwe managing director bij Kärcher nv. Daarmee volgt hij Kees Wagtmans op.

OMP en Orion versterken strategisch partnership

OMP, de in België gevestigde aanbieder van supply chain-oplossingen, heeft een minderheidsaandeel verworven in Orion Digital Solutions. Daarmee versterkt OMP zijn bestaande partnership met het snel groeiende IT- en analytics-bedrijf dat gevestigd is in het Midden-Oosten.

Jury en publiek verkiezen zelfde winnaar Supply Chain Award Project of the Year 2024

Vijf finalisten die meedongen voor het mooiste supply chain-project van het jaar werden in een kort filmpje voorgesteld tijdens de uitreiking van de SCA 2024. Dit waren Cartamundi & ASV Consult, Ecofrost, Foresco, Manuport Logistics & Customaite.ai en Vanheede Environment Group & Peripass.

Supply chain reorganisaties vaak verkeerd aangepakt

Volgens onderzoeks- en adviesbureau Gartner hebben veel supply chain reorganisaties af te rekenen met ten minste één van drie cruciale fouten in het organisatieontwerp die hun inspanningen om resultaat te behalen kunnen dwarsbomen. Chief supply chain officers (CSCO’s) die erin slagen de bedrijfsresultaten te verbeteren, herontwerpen hun structuur radicaal op basis van hun specifieke bedrijfsbehoeften en geven daarbij prioriteit aan evenwicht, kracht en snelheid als belangrijkste bedrijfsdoelstellingen, aldus Gartner.

Sterk geautomatiseerd FlashPick®-systeem voor LKQ

(Advertorial) Sinds eind 2023 bedient LKQ, een toonaangevende distributeur in de automotive aftermarket, klanten in de Benelux en Frankrijk vanuit een nieuw, energiezuinig distributiecentrum van 50.000 m² in Berkel en Rodenrijs (Nederland). Het geavanceerde fulfilmentcentrum is ontworpen met oog op toekomstige groei. Het hart van het centrum wordt gevormd door het innovatieve FlashPick®-systeem van TGW, dat wordt ondersteund door 200 energiezuinige Stingray-shuttles, 12 goederenontvangststations, 16 PickCenter One-werkstations en de TGW Software Suite.

AI & E-invoicing: Generix’ oplossingen voor de toekomst van digitale facturatie

(Advertorial) Tijdens de openingsconferentie op de Solutions-beurs, die in het teken stond van AI & dematerialisatie, werden de discussies aangewakkerd met vragen als: “Welke grote trends kunnen leiden tot disruptieve verschuivingen tegen 2025? Wat onderscheidt Machine Learning (ML), Deep Learning (DL) en Generative AI (GenAI)? Hoe verschillen deze technologieën van de huidige algoritmische benaderingen?”

Cebeo transformeert distributienetwerk met Manhattan Active® Warehouse Management

(Advertorial) Ontdek hoe Cebeo, marktleider in elektrische producten, zijn distributienetwerk transformeert met Manhattan Active® Warehouse Management. Met een toekomstbestendige oplossing, rijk aan standaardfunctionaliteiten en flexibele inzetbaarheid, kan Cebeo het systeem zelf beheren.

Masterclass Demand Planning and Forecasting

(Advertorial) Many companies still see Demand Planning / Forecasting as a necessary evil and you still often hear that a forecast is always wrong.

Inauma wordt nieuwkomer in Actemium-netwerk

Om de groei van de organisatie te ondersteunen en haar segmentatie en gerichte vakkennis te optimaliseren, wordt de nv Promatic-B, actief onder merknaam Actemium (een merk van Vinci Engeries), vanaf 1 januari 2025 gesplitst. Daarbij blijft Promatic-B actief, met focus op procesautomatisering & digitalisering en piping & mechanical activiteiten in de voedingssector. Daarnaast wordt de nieuwe vennootschap Inauma opgericht, wat staat voor Industry Automation & Machine Solutions. De nieuwe vennootschap zal dienstverlening bieden met betrekking tot advies, ontwerp, bouw en onderhoud van enerzijds industriële machines & logistieke oplossingen in alle industriële sectoren, anderzijds procesautomatisering & digitalisering in alle non-food sectoren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.