Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Foto: DJI FlyCart

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

De voorbije jaren maakte POM West-Vlaanderen al duidelijk dat het West-Vlaanderen wil uitbouwen tot de regio voor drone-innovaties. “Samen met Hogeschool Vives openden we in september 2023 Drone Dock, het innovatie- en democentrum voor drones, naast de site van de luchthaven van Oostende-Brugge. In november 2023 tekenden we een overeenkomst met de nationale luchtvaartautoriteit Skeyes om de weg vrij te maken voor dronevluchten boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “Bovendien brengen we met Drone West elke jaar de dronesector in onze provincie bijeen.”

Een volgende stap bestaat erin de regionale luchthavens als toekomstige dronehubs te activeren. Die omschakeling gebeurt evenwel niet zomaar. Om onbemand en bemand luchtverkeer met elkaar af te stemmen, moeten eerst alle geautoriseerde en niet-geautoriseerde vluchten in en rond het West-Vlaams luchthavengebied in kaart worden gebracht. “Daarom gaven we SkeyDrone, dochterbedrijf van Skeyes en Brussels Airport Company, gespecialiseerd in de implementatie van drones, de opdracht de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem uit te rusten met dronedetectie-apparatuur”, vervolgt Jean de Bethune. “Visualisatie van al het luchtverkeer is essentieel als we drones willen integreren. Ook de luchthaven van Oostende-Brugge wordt hiermee uitgerust.”

Jean de Bethune wijst op de talrijke toepassingsmogelijkheden voor drones. “We kunnen drones inschakelen voor de inspectie en bewaking van start- en landingsbanen en andere infrastructuur”, illustreert hij. “Bovendien zien we vanuit Kortrijk-Wevelgem enorme opportuniteiten om ook met grotere cargodrones aan de slag te gaan. Het gebruik van dergelijke drones verhoogt de efficiëntie, veiligheid en operationele processen aanzienlijk. Denk bijvoorbeeld aan de distributie van de dringende reserve-onderdelen.”

Drone-operatoren, die rond een gecontroleerde luchthaven willen vliegen, moeten hun vlucht vooraf aanvragen bij luchtverkeersleider Skeyes via de Drone Service Application, een tool ontwikkeld door SkeyDrone. Die dronedetectie-oplossing controleert, vergelijkt en verwerkt de gegevens van dronedetecties en vluchtautorisaties. Op die manier kan SkeyDrone geautoriseerde van ongeautoriseerde dronevluchten onderscheiden, waardoor de veiligheid in het lagere luchtruim verder kan worden verbeterd.

Op 22 mei 2024 sloot de luchthaven Kortrijk-Wevelgem het bemande luchtverkeer even volledig af voor een aantal tests met drones. Dronebedrijf Droprise vloog vanuit een automatisch laad- en lanceringsplatform met een drone over en rond de luchthaven. Vives bediende de camera van die drone vanuit Drone Dock in Oostende. Tegelijkertijd ging een drone in opdracht van Skeyes de lucht in. Daarna vloog er een cargodrone over de luchthaven die een pakket tot maximaal 40kg kan vervoeren. Vanuit de control room konden alle activiteiten in real time worden gevolgd. De nieuw geïnstalleerde dronedetectieapparatuur van SkeyDrone registreerde al die vluchten en stemde ze op elkaar af.

Binnen enkele jaren zal de luchtverkeersleiding voor de Vlaamse regionale luchthavens vanuit één digitale verkeerstoren verlopen. In die toren ontvangen luchtverkeersleiders via camera’s op masten de luchthavenbeelden in een externe controlezaal. De dronevlucht in opdracht van Skeyes bepaalde de locatie om een mast met camera’s te plaatsen om beelden door te sturen naar die digitale toren.

Recente nieuwsberichten

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

50 uiteenzettingen over alle aspecten van Supply Chain Management

Voor elk wat wils dus want naast de keynotes die iedereen moeten aanspreken zijn er tientallen presentaties – vaak cases – die we verticaal kunnen indelen: digitalisering, alle aspecten van forecasting, planning en inventory management, warehouse management en transport management.

Verregaande samenwerking Boa Concept en Easy Systems

Easy Systems Benelux, aanbieder van handlingsystemen voor intralogistiek en productie, en het Franse Boa Concept, gespecialiseerd in robot- en softwareoplossingen voor intralogistiek, maken bekend dat ze een samenwerkingsakkoord hebben getekend. Daarbij zal Boa Concept een belang van 70% in Easy Systems verwerven. De definitieve afronding van de overname, die volledig in contanten zal worden betaald, wordt tegen het einde van het eerste kwartaal van 2024 verwacht.

“We zijn nog maar nauwelijks begonnen met automatiseren”

Verwacht wordt dat de markt voor magazijnautomatisering tussen nu en 2027 jaarlijks met circa vijftien procent blijft groeien. Volgens Jan Heijblom, sinds vorige zomer aan de slag bij Exotec als senior sales executive voor de Benelux, komt die groei niet zomaar uit de lucht vallen. Met meer dan twintig jaar ervaring in verschillende internationale sales- en managementfuncties binnen de robotica-, supply chain- en warehousemanagementsector, deelt Jan Heijblom zijn inzichten in de trends die de groei van magazijnautomatisering in 2024 zullen beïnvloeden.

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.