Luchthaven Kortrijk-Wevelgem ambieert toekomst als dronehub

Foto: DJI FlyCart

Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem (ILKW) mikt op een duurzame toekomst door de dronekaart te trekken. Eerste stap is de installatie van een nieuw dronedetectiesysteem om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond de luchthaven te waarborgen.

De voorbije jaren maakte POM West-Vlaanderen al duidelijk dat het West-Vlaanderen wil uitbouwen tot de regio voor drone-innovaties. “Samen met Hogeschool Vives openden we in september 2023 Drone Dock, het innovatie- en democentrum voor drones, naast de site van de luchthaven van Oostende-Brugge. In november 2023 tekenden we een overeenkomst met de nationale luchtvaartautoriteit Skeyes om de weg vrij te maken voor dronevluchten boven de Noordzee en tussen de regionale luchthavens Oostende-Brugge en Kortrijk-Wevelgem”, vertelt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. “Bovendien brengen we met Drone West elke jaar de dronesector in onze provincie bijeen.”

Een volgende stap bestaat erin de regionale luchthavens als toekomstige dronehubs te activeren. Die omschakeling gebeurt evenwel niet zomaar. Om onbemand en bemand luchtverkeer met elkaar af te stemmen, moeten eerst alle geautoriseerde en niet-geautoriseerde vluchten in en rond het West-Vlaams luchthavengebied in kaart worden gebracht. “Daarom gaven we SkeyDrone, dochterbedrijf van Skeyes en Brussels Airport Company, gespecialiseerd in de implementatie van drones, de opdracht de luchthaven van Kortrijk-Wevelgem uit te rusten met dronedetectie-apparatuur”, vervolgt Jean de Bethune. “Visualisatie van al het luchtverkeer is essentieel als we drones willen integreren. Ook de luchthaven van Oostende-Brugge wordt hiermee uitgerust.”

Jean de Bethune wijst op de talrijke toepassingsmogelijkheden voor drones. “We kunnen drones inschakelen voor de inspectie en bewaking van start- en landingsbanen en andere infrastructuur”, illustreert hij. “Bovendien zien we vanuit Kortrijk-Wevelgem enorme opportuniteiten om ook met grotere cargodrones aan de slag te gaan. Het gebruik van dergelijke drones verhoogt de efficiëntie, veiligheid en operationele processen aanzienlijk. Denk bijvoorbeeld aan de distributie van de dringende reserve-onderdelen.”

Drone-operatoren, die rond een gecontroleerde luchthaven willen vliegen, moeten hun vlucht vooraf aanvragen bij luchtverkeersleider Skeyes via de Drone Service Application, een tool ontwikkeld door SkeyDrone. Die dronedetectie-oplossing controleert, vergelijkt en verwerkt de gegevens van dronedetecties en vluchtautorisaties. Op die manier kan SkeyDrone geautoriseerde van ongeautoriseerde dronevluchten onderscheiden, waardoor de veiligheid in het lagere luchtruim verder kan worden verbeterd.

Op 22 mei 2024 sloot de luchthaven Kortrijk-Wevelgem het bemande luchtverkeer even volledig af voor een aantal tests met drones. Dronebedrijf Droprise vloog vanuit een automatisch laad- en lanceringsplatform met een drone over en rond de luchthaven. Vives bediende de camera van die drone vanuit Drone Dock in Oostende. Tegelijkertijd ging een drone in opdracht van Skeyes de lucht in. Daarna vloog er een cargodrone over de luchthaven die een pakket tot maximaal 40kg kan vervoeren. Vanuit de control room konden alle activiteiten in real time worden gevolgd. De nieuw geïnstalleerde dronedetectieapparatuur van SkeyDrone registreerde al die vluchten en stemde ze op elkaar af.

Binnen enkele jaren zal de luchtverkeersleiding voor de Vlaamse regionale luchthavens vanuit één digitale verkeerstoren verlopen. In die toren ontvangen luchtverkeersleiders via camera’s op masten de luchthavenbeelden in een externe controlezaal. De dronevlucht in opdracht van Skeyes bepaalde de locatie om een mast met camera’s te plaatsen om beelden door te sturen naar die digitale toren.

Recente nieuwsberichten

Gheeraert Group neemt Group De Rudder over

Transport- en logistiek dienstverlener Gheeraert Group uit Loppem (Brugge) heeft sectorgenoot Group De Rudder overgenomen. Met die strategische stap versterkt Gheeraert Group niet alleen zijn positie in de markt, maar breidt het ook zijn geografische dekking en operationele capaciteit uit.

Montea koopt site van ruim 115.000m² in Nederland én vindt huurder voor ex-pop-uptheater van Studio 100

De Belgische logistieke vastgoedvennootschap Montea heeft een deels ontwikkeld terrein van 115.400m² in het Nederlandse Zaltbommel verworven. Het zuidelijke deel van de site, zo’n 49.000m², is op korte termijn beschikbaar voor ontwikkeling, terwijl op de resterende 66.400m² momenteel een fabriek staat. De gebruiker van die fabriek heeft met Montea een langlopende erfpachtovereenkomst gesloten, wat Montea onmiddellijk rendement oplevert. De transactie werd mogelijk nadat een Nederlandse investeringsmaatschappij de fabriek had overgenomen.

Rhenus 4PL Solutions ondersteunt circulaire economie-initiatief van Looper Textile Co.

In 2023 richtten de Duitse multinational Remondis, die zich richt op o.a. recycling en waterbeheer, en H&M Group de joint venture Looper Textile Co. op, een onafhankelijk bedrijf dat kleding en textiel inzamelt, sorteert en hergebruik en recycling mogelijk maakt. Rhenus 4PL Solutions GmbH, een bedrijf van de Rhenus Groep, ondersteunt die joint venture als contractuele partner van Remondis door logistieke oplossingen te leveren. Tot die oplossingen behoren de centrale coördinatie van transportstromen, end-to-end zichtbaarheid in de supply chain en de implementatie van een digitale 4PL Control Tower, afgestemd op de specifieke behoeften van circulaire textiellogistiek.

Häcker Küchen breidt mobiel robotsysteem van Jungheinrich uit

De Duitse keukenfabrikant Häcker Küchen GmbH & Co. KG breidt de intralogistieke automatisering op zijn site in Venne (Duitsland) uit. Daarbij doet de keukenbouwer opnieuw een beroep op Jungheinrich, van wie het al jaren automatische stapelaars gebruikt voor de bevoorrading van de productie en orderpicking. Jungheinrich voegt nog eens drie stapelaars ERC 213a toe aan het bestaande mobiele robotsysteem, waarmee het totaal op zestien AGV’s komt.

Eutraco start uitrol van grootse elektrische vrachtwagenvloot

Logistiek dienstverlener Eutraco heeft officieel de eerste vier van in totaal vijftig elektrische Mercedes-Benz eActros 600 vrachtwagens in ontvangst genomen. Tegen eind 2025 moet al een kwart van de vloot geëlektrificeerd zijn, goed voor een investering van in totaal veertien miljoen euro. Met die investering komt Eutraco een stap dichter bij de realisatie van zijn ambitie: volledig emissievrij transport tegen 2035.

SAP-partners Amista en Alluvion bundelen hun krachten

Amista, gespecialiseerd in SAP-oplossingen, data-integratie en document automation, bundelt de krachten met Alluvion, gespecialiseerd in SAP Master Data Governance. De integratie markeert volgens beide bedrijven een volgende stap in de uitbouw van een SAP-ecosysteem waar ERP, datakwaliteit en AI-toepassingen samenkomen en elkaar versterken.

Autonome agents zorgen voor revolutie in transportbeheer

Uit wereldwijd onderzoek van Manhattan Associates, technologiebedrijf actief in supply chain en omnichannel commerce, blijkt dat integratieproblemen en datakwaliteit hindernissen blijven voor organisaties die artificiële intelligentie voor transportbeheer willen inzetten.

TGW Logistics automatiseert nieuw distributiecentrum voor Picnic

Na een eerste gezamenlijk project in Utrecht vertrouwt de Nederlandse online supermarket Picnic opnieuw op TGW Logistics: in Oberhausen (Duitsland) is onlangs een sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in gebruik genomen. Daarmee wordt de basis gelegd voor de geplande groei van Picnic op de Duitse markt.

Jungheinrich automatiseert materiaalstroom bij Picanol

Picanol, de Belgische fabrikant van hoogtechnologische weefmachines, heeft Jungheinrich de opdracht gegeven om op zijn site in Ieper belangrijke materiaalstroomprocessen te automatiseren. Als onderdeel van het project worden zes autonome mobiele robots (AMR’s) van het type arculee M geïnstalleerd om het transport tussen de goederenontvangst, het geautomatiseerde magazijn voor kleine onderdelen (ASRS of Automated Storage and Retrieval System) en de orderverzamelstations af te handelen.

Weber-Hydraulik moderniseert op 3 weken tijd met Kardex Mlog

Het Duitse familiebedrijf Weber-Hydraulik is gespecialiseerd in hydraulische oplossingen op maat. Het bedrijf produceert op vijf bedrijfslocaties hoogwaardige cilinders, stuurventielen, stuur- en veringsystemen, ventielen en aggregaten voor mobiele werktuigen, bedrijfsvoertuigen en gereedschapsmachines. Op zijn hoofdkantoor in het Zuid-Duitse Güglingen heeft Weber-Hydraulik een hoogbouwmagazijn met twee gangen gemoderniseerd. Het moderniseringsproject van het magazijn, dat dienst doet als buffermagazijn voor de productie, werd uitgevoerd door Kardex Mlog, leverancier van geïntegreerde materiaalstroomsystemen en hoogbouwmagazijnen. Opvallend aan het project is dat het binnen een krap tijdsbestek van drie weken werd opgeleverd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.