Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen. Voor een specifieke doelgroep beschikt Loxam over één centraal verkoopmagazijn van 7.000m², gelegen in het Franse Lieusaint. Dat magazijn is volledig gericht op de B2B-activiteiten. De opgeslagen producten zijn primair bedoeld voor de verkoop, maar ook voor marketing (POS, catalogi, werkkleding, enz.). De voorraad telt ongeveer 1.500 SKU’s en er worden maandelijks 25.000 orderregels en ongeveer 600.000 items gepickt en verzonden. Voor de aansturing van het B2B-magazijn doet Loxam een beroep op het Magistor WMS van Savoye.

Loxam maakte al gebruik van een warehouse management system, maar zocht een nieuwe tool die beter op zijn behoeften was afgestemd. Bovendien moest het WMS eenvoudig aan te passen zijn en moest het kunnen worden gekoppeld aan het ERP-systeem. Na een selectie gemaakt te hebben van drie softwareaanbieders en twee locaties te hebben bezocht, koos Loxam uiteindelijk voor Savoye.
 
Het project startte in mei 2019. Ondertussen plaatsen en volgen de Loxam-vestigingen hun orders via een speciale webinterface in Magistor. Deze is in staat honderden verbindingen tegelijk te beheren. De vereenvoudigde bestelprocedure koppelt een filiaal aan een gebruiker, waardoor het niet nodig is om contactgegevens opnieuw in te voeren. De interface maakt het ook mogelijk in één stap een identieke bestelling aan te maken voor een groep filialen of zelfs voor alle filialen van het netwerk. Voor Loxam is dat een handige functionaliteit bij promotionele acties of om het netwerk te voorzien van catalogi of werkkleding.
 
Tegelijkertijd werd het orderverzamelen opgesplitst in twee verschillende soorten: lopend of met de heftruck. Elk order waarvan de hoeveelheid identiek is aan een complete pallet met één product, wordt toegewezen aan een heftruckbestuurder. Dat is sneller en efficiënter omdat de pallet wordt verzonden zoals deze is gepakt. De andere orders worden al lopend door het magazijn op de opslaglocaties verzameld. Ten slotte beheert het Magistor WMS het etiketteren en de transportdocumenten (de transportplanning van de betreffende vervoerders wordt geïntegreerd in Magistor), waarbij heftruckchauffeurs en orderpickers autonoom blijven totdat de trailers moeten worden geladen.
 
Dankzij deze ontwikkelingen, ziet Loxam al een reductie in de picktijden en een stijging van de productiviteit. De vestigingen zijn autonomer in de opvolging van de orders. De onderneming is van plan binnenkort de online verkoop voor B2C te ontwikkelen en wordt daarbij gesteund door Magistor.

Recente nieuwsberichten

Vier captains of industry aan het roer van nieuwkomer E’Log Automation

Met de oprichting van E’Log Automation is het landschap van supply chain en logistieke automatisering een nieuwe onafhankelijke integrator rijker. De nieuwkomer gaat er prat op dat kleine en middelgrote projecten belangrijk zijn. “Dankzij voortdurende investeringen in de standaardisering van mechanische en elektrische componenten en vooral in software, is automatiseren ook voor kleine en middelgrote bedrijven steeds toegankelijker geworden”, klinkt het.

Klein magazijn inrichten?

(Advertorial) Klein begonnen maar ondertussen is uw magazijn te klein geworden? Bedrijven hebben steeds vaker behoefte aan partners die hen begeleiden vanaf het magazijn in de garage tot aan een efficiënt magazijn. Een hoge schaalbaarheid en modulair systeem draagt bij tot succesvolle groei.

Axfood optimaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Supermarktketen Axfood levert huismerken zoals Willys, Hemköp, Snabbgross en Dagab en heeft meer dan 12.000 medewerkers in dienst, waaronder honderden magazijnmedewerkers op een groot aantal locaties in Zweden. Om de magazijnprocessen te optimaliseren en de doorvoersnelheid te verhogen, was de Zweedse supermarktketen op zoek naar een nieuw warehouse execution system (WES), dat consistente en efficiënte bedrijfsprocessen op alle locaties mogelijk moet maken.

PwC’s 2022 Digital Procurement Survey

(Advertorial) De levering van goederen en diensten is de afgelopen jaren steeds uitdagender geworden, waardoor inkoop steeds moeilijker wordt. Aanbodtekorten. Prijsverhogingen. Inflatie. Gezondheidscrisissen. Het is duidelijk dat de lijst met uitdagingen lang is, maar dat geldt ook voor de lijst met kansen.

Yusen Logistics breidt healthcare netwerk uit met smart pharma hub in Gembloux

Met de opening van nieuwe warehouses in Roosendaal, Antwerpen en Herentals voegde Yusen Logistics Benelux de afgelopen jaren ruim 40.000m² aan zijn ‘smart pharma’ operaties toe. Nu investeert Yusen Logistics opnieuw in een geautomatiseerd ‘pharma & healthcare’ logistiek centrum, dit keer in het Waalse Gembloux.

Bol.com opent uitbreiding van fulfilment center

De uitbreiding van het fulfilment center van Bol.com in Waalwijk is een feit. Het eigen fulfilment center dat de e-commercegigant in 2017 in gebruik nam, werd voorzien van een aansluitend pand, waarmee het totale grondoppervlak van het centrum werd verdubbeld naar 100.000m², vergelijkbaar met vijftien voetbalvelden.

Interroll lanceert nieuwe conveyor-oplossingen voor voeding en farma

Interroll breidt zijn bestaande aanbod van conveyor-oplossingen uit met nieuwe platformtechnologieën die voldoen aan strenge hygiënische eisen. Het nieuwe Modular Hygienic Platform (MHP) stelt nu ook flexibel inzetbare modulaire oplossingen ter beschikking die gebaseerd zijn op de principes van hygiënisch product design.

Jungheinrich gestart met bouwwerken fabriek in Tsjechië

De bouwwerken voor de nieuwe fabriek van Jungheinrich in Chomutov (Tsjechië) zijn gestart. Op een oppervlakte van ongeveer 37.000m² bouwt vastgoedontwikkelaar Panattoni een energiezuinige en CO2-geoptimaliseerde nieuwbouw volgens de built-to-suit-methode.

Breng een gratis beursbezoek aan HANNOVER MESSE 2022

(Advertorial) Eindelijk! De toonaangevende vakbeurs voor industriële technologieën vindt weer plaats in Hannover. Van 30 mei t.e.m. 2 juni 2022 zet HANNOVER MESSE haar deuren open voor de industriële gemeenschap. Ontdek de jongste innovaties op vlak van AI, robotica, logistieke IT, automatisering, material handling en meer.

5 stappen voor het bepalen van het juiste goods-to-person systeem voor uw warehouse

(Advertorial) WAT IS EEN GTP-SYSTEEM? Een Goods-to-Person systeem brengt de verschillende bestelde artikelen van een order naar de picker op zijn werkstation. Het concept is eenvoudig. Producten worden opgeslagen in een geautomatiseerd shuttlesysteem en vervolgens met behulp van liften, conveyors en shuttles naar een uitgiftestation (orderverzamelen of palletiseren) gebracht.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.