Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen. Voor een specifieke doelgroep beschikt Loxam over één centraal verkoopmagazijn van 7.000m², gelegen in het Franse Lieusaint. Dat magazijn is volledig gericht op de B2B-activiteiten. De opgeslagen producten zijn primair bedoeld voor de verkoop, maar ook voor marketing (POS, catalogi, werkkleding, enz.). De voorraad telt ongeveer 1.500 SKU’s en er worden maandelijks 25.000 orderregels en ongeveer 600.000 items gepickt en verzonden. Voor de aansturing van het B2B-magazijn doet Loxam een beroep op het Magistor WMS van Savoye.

Loxam maakte al gebruik van een warehouse management system, maar zocht een nieuwe tool die beter op zijn behoeften was afgestemd. Bovendien moest het WMS eenvoudig aan te passen zijn en moest het kunnen worden gekoppeld aan het ERP-systeem. Na een selectie gemaakt te hebben van drie softwareaanbieders en twee locaties te hebben bezocht, koos Loxam uiteindelijk voor Savoye.
 
Het project startte in mei 2019. Ondertussen plaatsen en volgen de Loxam-vestigingen hun orders via een speciale webinterface in Magistor. Deze is in staat honderden verbindingen tegelijk te beheren. De vereenvoudigde bestelprocedure koppelt een filiaal aan een gebruiker, waardoor het niet nodig is om contactgegevens opnieuw in te voeren. De interface maakt het ook mogelijk in één stap een identieke bestelling aan te maken voor een groep filialen of zelfs voor alle filialen van het netwerk. Voor Loxam is dat een handige functionaliteit bij promotionele acties of om het netwerk te voorzien van catalogi of werkkleding.
 
Tegelijkertijd werd het orderverzamelen opgesplitst in twee verschillende soorten: lopend of met de heftruck. Elk order waarvan de hoeveelheid identiek is aan een complete pallet met één product, wordt toegewezen aan een heftruckbestuurder. Dat is sneller en efficiënter omdat de pallet wordt verzonden zoals deze is gepakt. De andere orders worden al lopend door het magazijn op de opslaglocaties verzameld. Ten slotte beheert het Magistor WMS het etiketteren en de transportdocumenten (de transportplanning van de betreffende vervoerders wordt geïntegreerd in Magistor), waarbij heftruckchauffeurs en orderpickers autonoom blijven totdat de trailers moeten worden geladen.
 
Dankzij deze ontwikkelingen, ziet Loxam al een reductie in de picktijden en een stijging van de productiviteit. De vestigingen zijn autonomer in de opvolging van de orders. De onderneming is van plan binnenkort de online verkoop voor B2C te ontwikkelen en wordt daarbij gesteund door Magistor.

Recente nieuwsberichten

Movu Robotics: no warehouse left behind

(Advertorial) Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

8 praktische tips om niet in stockbreuk te gaan met Chinees Nieuwjaar

Jaarlijks rond eind januari legt bijna een zesde van de wereldbevolking het werk neer om samen Chinees Nieuwjaar te vieren. Daarbij komt een groot deel van de wereldwijde supply chain letterlijk stil te staan. Een erg mooie traditie voor Oost-Azië maar een hele lastige logistieke noot om te kraken in de rest van de wereld.

De groene toekomst van winkelen

Een onderzoek onder 1.000 Vlaamse consumenten toont aan dat klanten van retailers verwachten dat ze hun activiteiten verduurzamen. Gelukkig zijn ook de consumenten zelf bereid om concessies te doen. Dat blijk uit een survey van Direct Research in opdracht van Manhattan Associates. Dit rapport toont interessante inzichten dat retailers zal inspireren om hun strategie beter af te stemmen op de verwachtingen van de consument.

SDAG - Gorizia Interporto wil logistieke dienstverlening verbeteren met Generix WMS

SDAG S.p.A. is een interne onderneming van de Italiaanse gemeente Gorizia en staat in voor het beheer, het onderhoud en de exploitatie van de logistieke hub van de gemeente. Gorizia logistics hub, een intermodaal logistiek platform aan de grens met Slovenië, is gespecialiseerd in verse en diepgevroren levensmiddelen voor de Centraal- en Oost-Europese markten. Om het serviceniveau te verbeteren, koos SDAG ervoor Generix WMS in SaaS te implementeren.

Combilift viert 25e verjaardag met nieuwe oplossingen

De Ierse material handling fabrikant Combilift blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. Dat wordt gevierd met een reeks nieuwe oplossingen.

UPS bereidt overname MNX Global Logistics voor

UPS heeft aangekondigd dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van MNX Global Logistics (MNX), een wereldwijde leverancier van tijdkritische logistiek. Eenmaal afgerond, moet de overname zorgen voor meer precisie en mogelijkheden voor UPS-klanten die actief zijn in healthcare en aanverwante sectoren die vertrouwen op tijdgevoelige, vaak levensbedreigende logistieke oplossingen. “Of het nu is om een leven te redden of om een vliegtuig dat aan de grond staat sneller weer de lucht in te krijgen, MNX zal UPS helpen te leveren wat zijn klanten nodig hebben, wanneer ze het nodig hebben”, weerklinkt de missie.

Jarige Solvint neemt sectorgenoot Bonache over

Solvint, sinds zijn oprichting in 2003 gespecialiseerd in inkoop en supply chain, blaast dit jaar niet alleen 20 kaarsjes uit, maar mag zich sinds 1 oktober ook eigenaar noemen van sectorgenoot Bonache.

TheValueChain neemt Proxcellence over

SAP-partners TheValueChain en Proxcellence hebben hun krachten gebundeld. Sinds september 2023 maakt Proxcellence integraal deel uit van TheValueChain. In de afgelopen jaren schreef TheValueChain al meerdere strategische overnames op zijn naam, zoals Canguru (BE), IDinIT (NL) en HuRis (NL). Met de overname van Proxcellence wil TheValueChain zijn aanbod op het gebied van procesintegratie en procesefficiëntie aanzienlijk versterken, evenals zijn aanwezigheid in de Benelux, Frankrijk en Zwitserland.

Movu Robotics: no warehouse left behind

Movu Robotics is een nieuw en dynamisch merk dat is opgericht om automatisering eenvoudiger te maken, zodat geen enkel magazijn achter hoeft te blijven. Movu's eenvoudige en gestandaardiseerde plug-and-play-oplossingen vereisen niet alleen minder engineering en korte uitvoeringstijden, maar maken automatisering en robotica ook toegankelijker en schaalbaarder, zodat elk magazijn productiever, efficiënter en succesvoller kan worden.

S&OP als basis voor je productievoorraad

Wil je je productievoorraden optimaal houden, dan is een degelijke Sales & Operations Planning (S&OP) cruciaal. S&OP is een datagedreven proces waarmee je als team een duidelijke richting kan kiezen voor het verdere verloop van het productieproces.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.