Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen. Voor een specifieke doelgroep beschikt Loxam over één centraal verkoopmagazijn van 7.000m², gelegen in het Franse Lieusaint. Dat magazijn is volledig gericht op de B2B-activiteiten. De opgeslagen producten zijn primair bedoeld voor de verkoop, maar ook voor marketing (POS, catalogi, werkkleding, enz.). De voorraad telt ongeveer 1.500 SKU’s en er worden maandelijks 25.000 orderregels en ongeveer 600.000 items gepickt en verzonden. Voor de aansturing van het B2B-magazijn doet Loxam een beroep op het Magistor WMS van Savoye.

Loxam maakte al gebruik van een warehouse management system, maar zocht een nieuwe tool die beter op zijn behoeften was afgestemd. Bovendien moest het WMS eenvoudig aan te passen zijn en moest het kunnen worden gekoppeld aan het ERP-systeem. Na een selectie gemaakt te hebben van drie softwareaanbieders en twee locaties te hebben bezocht, koos Loxam uiteindelijk voor Savoye.
 
Het project startte in mei 2019. Ondertussen plaatsen en volgen de Loxam-vestigingen hun orders via een speciale webinterface in Magistor. Deze is in staat honderden verbindingen tegelijk te beheren. De vereenvoudigde bestelprocedure koppelt een filiaal aan een gebruiker, waardoor het niet nodig is om contactgegevens opnieuw in te voeren. De interface maakt het ook mogelijk in één stap een identieke bestelling aan te maken voor een groep filialen of zelfs voor alle filialen van het netwerk. Voor Loxam is dat een handige functionaliteit bij promotionele acties of om het netwerk te voorzien van catalogi of werkkleding.
 
Tegelijkertijd werd het orderverzamelen opgesplitst in twee verschillende soorten: lopend of met de heftruck. Elk order waarvan de hoeveelheid identiek is aan een complete pallet met één product, wordt toegewezen aan een heftruckbestuurder. Dat is sneller en efficiënter omdat de pallet wordt verzonden zoals deze is gepakt. De andere orders worden al lopend door het magazijn op de opslaglocaties verzameld. Ten slotte beheert het Magistor WMS het etiketteren en de transportdocumenten (de transportplanning van de betreffende vervoerders wordt geïntegreerd in Magistor), waarbij heftruckchauffeurs en orderpickers autonoom blijven totdat de trailers moeten worden geladen.
 
Dankzij deze ontwikkelingen, ziet Loxam al een reductie in de picktijden en een stijging van de productiviteit. De vestigingen zijn autonomer in de opvolging van de orders. De onderneming is van plan binnenkort de online verkoop voor B2C te ontwikkelen en wordt daarbij gesteund door Magistor.

Recente nieuwsberichten

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.