Loxam stuurt B2B-magazijn aan met WMS van Savoye

Loxam is een verhuurbedrijf van machines en apparatuur aan professionals in de bouw, hoveniers, infrastructuur, industrie en events. De Europese speler is actief in 30 landen en beschikt over een netwerk van 1.100 vestigingen om zowel algemene als gespecialiseerde klanten te bedienen. Voor een specifieke doelgroep beschikt Loxam over één centraal verkoopmagazijn van 7.000m², gelegen in het Franse Lieusaint. Dat magazijn is volledig gericht op de B2B-activiteiten. De opgeslagen producten zijn primair bedoeld voor de verkoop, maar ook voor marketing (POS, catalogi, werkkleding, enz.). De voorraad telt ongeveer 1.500 SKU’s en er worden maandelijks 25.000 orderregels en ongeveer 600.000 items gepickt en verzonden. Voor de aansturing van het B2B-magazijn doet Loxam een beroep op het Magistor WMS van Savoye.

Loxam maakte al gebruik van een warehouse management system, maar zocht een nieuwe tool die beter op zijn behoeften was afgestemd. Bovendien moest het WMS eenvoudig aan te passen zijn en moest het kunnen worden gekoppeld aan het ERP-systeem. Na een selectie gemaakt te hebben van drie softwareaanbieders en twee locaties te hebben bezocht, koos Loxam uiteindelijk voor Savoye.
 
Het project startte in mei 2019. Ondertussen plaatsen en volgen de Loxam-vestigingen hun orders via een speciale webinterface in Magistor. Deze is in staat honderden verbindingen tegelijk te beheren. De vereenvoudigde bestelprocedure koppelt een filiaal aan een gebruiker, waardoor het niet nodig is om contactgegevens opnieuw in te voeren. De interface maakt het ook mogelijk in één stap een identieke bestelling aan te maken voor een groep filialen of zelfs voor alle filialen van het netwerk. Voor Loxam is dat een handige functionaliteit bij promotionele acties of om het netwerk te voorzien van catalogi of werkkleding.
 
Tegelijkertijd werd het orderverzamelen opgesplitst in twee verschillende soorten: lopend of met de heftruck. Elk order waarvan de hoeveelheid identiek is aan een complete pallet met één product, wordt toegewezen aan een heftruckbestuurder. Dat is sneller en efficiënter omdat de pallet wordt verzonden zoals deze is gepakt. De andere orders worden al lopend door het magazijn op de opslaglocaties verzameld. Ten slotte beheert het Magistor WMS het etiketteren en de transportdocumenten (de transportplanning van de betreffende vervoerders wordt geïntegreerd in Magistor), waarbij heftruckchauffeurs en orderpickers autonoom blijven totdat de trailers moeten worden geladen.
 
Dankzij deze ontwikkelingen, ziet Loxam al een reductie in de picktijden en een stijging van de productiviteit. De vestigingen zijn autonomer in de opvolging van de orders. De onderneming is van plan binnenkort de online verkoop voor B2C te ontwikkelen en wordt daarbij gesteund door Magistor.

Recente nieuwsberichten

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Pierre van Diesen nieuwe CEO DB Schenker in Benelux

Sinds 17 juni 2024 is Pierre van Diesen (foto) de nieuwe CEO bij logistiek dienstverlener DB Schenker Benelux. Daarmee volgt hij Jaap Bruining op die recent overleed.

Hardis Group stelt collaboratieve tool voor claimafhandeling voor

Reflex, een business unit van Hardis Group en ontwikkelaar van logistieke software, heeft een collaboratieve tool voor claimafhandeling aan zijn Reflex-suite toegevoegd. De nieuwe tool moet de afhandeling van claims – met name in de transport- en logistieke sector – over bijvoorbeeld ontbrekende of beschadigde zendingen of late leveringen, efficiënter maken en de klanttevredenheid verhogen. Door de intuïtieve interface is er nauwelijks training nodig en kunnen gebruikers direct aan de slag.

Descartes neemt BoxTop Technologies over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft het Britse BoxTop Technologies Limited overgenomen, een leverancier van oplossingen voor ‘shipment management’ voor kleine tot middelgrote logistiek dienstverleners.

Milence opent een van Europa’s grootste publieke laadhubs voor elektrische vrachtwagens in België

Milence, de joint venture tussen Daimler Truck, de Traton Group en de Volvo Group, heeft zijn grootste laadhub tot nu toe geopend in Port of Antwerp-Bruges in België.

Klimaatbeheersing cruciaal in vis-en foodlogistiek van KOTRA

(Advertorial) Yerseke groeide in de afgelopen tientallen jaren uit van oester- en mosseldorp tot een belangrijke overslaglocatie voor vis. We gaan op bezoek bij een Europese marktleider op het gebied van vis- en foodtransport.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

Libiao Robotics en CJ Logistics sluiten strategisch partnership

De Chinese robotbouwer Libiao Robotics en logistiek dienstverlener CJ Logistics (met hoofdzetel in Seoul, Korea, en o.a. een vestiging in Antwerpen) hebben een strategische overeenkomst getekend om een langdurige samenwerking op te zetten op het gebied van robotica.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.