Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Storing bij bevoorrading voorkomen en batches releasen met voorspelbare tijdsduur

(Advertorial) Door uw opslagruimte te voorzien van een pallet buffermagazijn met “stukgoed” doorrolstellingen op grondniveau voorkom je stockbreuken in een lopende batch en heb je steeds voldoende voorraad. Bovendien creëert u meer SKU pickplaatsen per palletsectie dan bij de typische indeling van 3 pallets per sectie.

Hoe winnen in e-commerce door afval & verspilling te vermijden?

(Advertorial) Weet jij hoeveel afval en verspilling jouw e-commerce supply chain genereert? Belangrijk om dat te vermijden, want geen actie ondernemen kan een kostelijke grap worden. Maar hoe begin je daaraan? En waar begin je? Download onze leidraad vol concrete tips en voorbeelden voor een duurzame en circulaire supply chain.

Meer dan WMS en TMS – uw supply chain. unified.

(Advertorial) Regel distributie, arbeid, automatisering en transport op een enkel platform. Breng uw supply chain samen en werk op een manier die zijn weerga niet kent. Lees meer

Supply Chain Excellence through Deep Data Intelligence

(Advertorial) Wat uw bedrijf ook doet, uw doelstellingen zijn dezelfde: Slagen. Innoveren. Beslissen. Op de toekomst anticiperen. Veranderen. Xeleos Consulting en Optimact, een unieke combinatie van Supply Chain Kennis versterkt door Supply Chain Technologie   Voor meer informatie ga na https://optimact.com/about/contact/

Carrefour België actief met voice picking van Zetes

In België telt Carrefour 40 hypermarkten, meer dan 440 supermarkten, zo’n 300 kleinere buurtwinkels en meer dan 200 afhaalpunten. Om alle leveringen voor België centraal te verwerken en zijn groeiende e-commerce business te ondersteunen, opende de retailer in mei 2021 een nieuw distributiecentrum in Willebroek.

Prologis breidt city hub portfolio in Amsterdam uit

Prologis, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, breidt zijn hub portfolio in de Nederlandse hoofdstad uit met de voltooide renovatie van Amsterdam City DC1 en het nieuw verworven Amsterdam DC5. Beide ontwikkelingen passen in de strategie van Prologis om logistieke knooppunten te creëren rondom grote steden, als antwoord op de groeiende vraag naar stadsdistributie.

Resource center van Descartes biedt actuele info over sancties tegen Rusland

Descartes, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, opent een ‘resource center’ met actuele informatie over de sancties tegen Rusland. Daarmee wil Descartes bedrijven up-to-date informatie bieden over de gevolgen van die sancties voor hun bedrijfsvoering.

V-Zug bouwt geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met Jungheinrich

De Zwitserse fabrikant van huishoudelijke apparaten V-Zug maakt zijn vestiging van ongeveer 62.000 vierkante meter in Zug (Zwitserland) klaar voor de toekomst. Voor die vernieuwing doet het bedrijf een beroep op Jungheinrich, van wie het al langer hef- en magazijntrucks gebruikt.

“Op welke wijze kunnen wij robots in ons magazijn gebruiken?”

(Advertorial) In het najaar van 2021 hebben wij als Savoye weer de gelegenheid gehad om op diverse events acte de présence te geven. De Materials Handling Dag, Logistics & Automation, ICT & Logistiek; het was weer boeiend om met klanten en geïnteresseerden te discussiëren over de uitdagingen in het magazijn.

Sensolus stelt met Track 1100 nieuwe IoT-tracker voor

Het Gentse bedrijf Sensolus, gespecialiseerd in traceer- en IoT-oplossingen, heeft zijn nieuwste tracker, de Track 1100, gelanceerd. De tracker stoelt op de energiezuinige NB-IoT-technologie (Narrowband Internet of Things), wat de low-power variant is van het gsm-netwerk waarover consumenten dagelijks communiceren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.