Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Peter Hinssen publiceert ‘The Day After Tomorrow’

Dit vierde boek van nexxworks partner Peter Hinssen focust op het belang van langetermijndenken en radicaal innoveren in een exponentieel veranderende wereld. Hinssen beschrijft welke businessmodellen, technologieën, culturen en innovatiemodellen succes veroorzaken in een ‘Day After Tomorrow’ die steeds sneller op ons afkomt.

Chazot implementeert maGistor WMS van A-SIS

Het Franse transportbedrijf Chazot koos voor het maGistor WMS van softwareontwikkelaar A-SIS (een merk van de Savoye Divisie) voor de aansturing van de goederenstromen in het nieuwe magazijn in Jonage (vlakbij het vliegveld van Lyon). In 2014 nam Chazot het bedrijf Durand Transport over, dat al een brede logistieke dienstverlening had ontwikkeld, inclusief opslag en orderverzamelen in zijn warehouse in Villeurbanne.

Bedrijven onvoldoende voorbereid op digitale transformatie

Ruim een derde van de bedrijven is niet voorbereid op digitale transformatie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Digital Change Survey’ van softwareleverancier IFS, die de volwassenheid van digitale transformatie onderzocht in de sectoren productie, olie en gas, luchtvaart, bouw en dienstverlening bij 750 beslissers in zestien landen.

Carglass bouwt nieuw distributiecentrum in Bilzen

In het Limburgse Bilzen zijn de werkzaamheden gestart van een nieuw multimodaal Europees distributiecentrum voor Carglass Distribution, de afdeling die verantwoordelijk is voor de distributie van alle autoruiten en toebehoren in België en acht West-Europese landen.

WDP realiseert nieuw DC voor DHL Parcel in Amsterdam

Het nieuwe distributiecentrum betreft een state-of-the-art crossdockmagazijn met voorziene BREEAM Excellent-score langs de A5 autosnelweg in het Atlaspark in Amsterdam. Na oplevering – voorzien op 1 oktober 2018 – zal DHL Parcel verhuizen van zijn bestaande locatie in Amsterdam naar deze nieuwe terminal met een oppervlakte van ruim 14.000m².

Festo doet ook in de VS een beroep op Witron

Festo, met hoofdkantoor in het Duitse Esslingen is wereldwijd actief in automatiseringstechnologie. Omdat het bedrijf in zijn productie-, service- en distributiecentrum in Long Island, NY (VS) tegen de capaciteitsgrenzen aanliep, besloot het die faciliteit te verhuizen naar Mason in Ohio.

Hans Verbeeck nieuwe CTO bij NxtPort

Het dataplatform NxtPort stelt Hans Verbeeck aan als Chief Technology Officer. Hij begon zijn loopbaan als softwareontwikkelaar en was de afgelopen vijftien jaar aan de slag in verschillende nationale en internationale functies bij Microsoft.

Europa pakt oneerlijke concurrentie in wegvervoer aan

Europa heeft voorstellen geformuleerd die onwettige en oneerlijke concurrentie in het wegvervoer moeten wegwerken en in de plaats zullen komen van de nationale maatregelen. Volgende voorstellen werden opgenomen en zullen in de komende maanden in het Europees Parlement en de Raad worden besproken:

Zetes zorgt voor mobiele infrastructuur van bpost

bpost heeft Zetes gekozen voor de levering en support van de Honeywell CT50 mobiele terminals waarmee de postbodes op pad gaan. In een eerste fase zal bpost de huidige terminals van de gemotoriseerde postbodes vervangen door de Dolphin CT50, de nieuwste industriële mobiele terminal van Honeywell voor intensief gebruik.

DPDgroup scoort goed in het compenseren van CO2-uitstoot

De express pakketbezorger staat in voor bijna 5% van de markt voor vrijwillige CO2-compensatie in Europa en is daarmee koploper in zijn sector. Via het ‘DrivingChange’ programma engageert DPDgroup zich om elk pakket aan elke klant CO2-neutraal te leveren zonder extra kosten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.