Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Mirka kiest voor insourcing in nieuwe Belgische vestiging

Het Finse Mirka levert oplossingen voor oppervlaktebehandeling en de precisie-industrie. Het familiebedrijf beschikt over vestigingen in achttien landen en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen wereldwijd. Een van de grootste distributiecentra van Mirka was de afgelopen jaren gevestigd in het Limburgse Opglabbeek.

Wehkamp breidt distributiecentrum in Zwolle uit

Twee jaar na de ingebruikname van zijn high-end geautomatiseerde distributiecentrum in Zwolle is online warenhuis Wehkamp al aan uitbreiding toe. Om aan de forse groei in zowel orders als nieuwe klanten te kunnen voldoen, start de e-commercereus eerstdaags met de bouw van een tweede distributiecentrum op bedrijventerrein Hessenpoort in Zwolle.

Electrifying!

Sneak-preview van STILL. Nieuwe truck is onderweg, de meest compacte in zijn soort.

Amazon plant mega-dc vlakbij Belgische grens

E-commercegigant Amazon heeft bouwplannen voor een nieuw distributiecentrum in Mönchengladbach, vlak over de grens met België. Het stadsbestuur van Mönchengladbach heeft al toestemming gegeven voor de bouw van het megamagazijn. Dat meldt de Duitse krant Rheinische Post, die het nieuws op basis van bronnen, betrokken bij het dossier kenbaar maakte.

Schrauwen optimaliseert in nieuw logistiek centrum

Om ruimte te kunnen bieden aan zijn groeiambities besloot de technische groothandel Schrauwen afgelopen najaar een nieuw logistiek centrum te betrekken. Op de nieuwe locatie in Herentals verrees een 10.000m² groot centrum, waar dankzij een entresolvloer de beschikbare oppervlakte tot 12.000m² werd opgetrokken.

Port of Antwerp kiest opnieuw voor e-communicatiedienst van Descartes

Descartes Systems Group heeft een tender bij Port of Antwerp gewonnen. De aanbesteding houdt een voortzetting van de huidige activiteiten in, waarbij Port of Antwerp opnieuw kiest voor het Descartes Global Network voor elektronische communicatiediensten.

SigmaCert en BMWT-Keur erkennen elkaars veiligheidscertificatie

BMWT-Keur is een bekend begrip in Nederland. Jaarlijks krijgen meer dan 280.000 machines er een periodieke veiligheidskeuring volgens BMWT-Keur. In 2011 creëerde Sigma, naar analogie met de BWMT-Keur, het Belgische veiligheidslabel SigmaCert voor zowel heftrucks (machines goederenbehandeling) als voor de bouwmachines (burgerlijke bouwkunde/bouw) en betonpompen.

Transporteurs rekenen file-uren door aan klanten

2017 was een recordjaar wat de files betreft. De recente filebarometer van Touring Mobilis en andere tellingen tonen aan dat naast de ochtend- en avondspits, de files ook overdag fors toenemen. Gezien de eisen van de klanten, kunnen transporteurs onmogelijk nog de drukte en files vermijden.

Toyota komt met nieuwe reeks geautomatiseerde trucks

Toyota Material Handling brengt een nieuwe reeks geautomatiseerde magazijntrucks op de Europese markt. De trucks passen bij Toyota’s lean methode en zijn ontworpen om repetitieve palletbehandeling te automatiseren. De nieuwe Autopilot-serie omvat elektrische pallettrucks (LAE250), stapelaars (SAE160), reachtrucks (RAE160-250), stapelaars met tegengewicht (OAE120CB) en zware trekkers (TAE500) voor alle gangbare toepassingen: pallettransport, blokstapelen, opslag op grote hoogte en trekken.

WDP breidt vastgoedportefeuille in Nederland met bijna 300.000m² uit

Om te beginnen werd de bestaande locatie van WDP in het Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk uitgebreid met een perceel van 15ha, goed voor een ontwikkelingspotentieel van ruim 80.000m². Twee jaar na de verwerving van een eerste perceel van 7ha1, kon WDP 43.000m² aan nieuwbouwmagazijnen voor Mediq, Total Exotics en Toolstation realiseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.