Logistieke sector snakt naar hoogopgeleide profielen

De logistieke sector heeft nood aan hogeropgeleide professionals. Vooral de vraag naar analytische profielen blijft stijgen terwijl het steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Volgens Hays Purchasing & Logistics ligt het probleem bij het tekort aan opleidingen en het imago van de sector.

De logistieke sector staat aan de vooravond van een grootschalige automatisering. Een beweging die al is gestart met bijvoorbeeld de robotisering in warehouses. Bovendien zorgt e-commerce ervoor dat bedrijven 24/7 moeten draaien om pakketjes tijdig bij de consument te krijgen. Een van de gevolgen is een toename van geavanceerde IT-systemen en geautomatiseerde warehouses. Dat vraagt profielen die vertrouwd zijn met forecasting, supply planning, procesverbetering, lean, voorraadmananagement, enzovoort.

Dat de nood aan hoogopgeleide, multidisciplinaire professionals stijgt, bewijst wel het feit dat het aantal kandidaten dat Hays plaatst in hoogopgeleide functies zoals warehouse supervisors en managers, ervaren aankopers, transport- en supply chain experts het laatste jaar zeer sterk is gestegen. Toch raken vacatures maar moeilijk ingevuld. Vooral nachtwerk – met name bij e-commerce – lijkt kandidaten af te schrikken. Bovendien is het moeilijk vacatures vanuit scholen in te vullen. België telt immers te weinig puur specifieke supply chain-opleidingen die studenten klaarstomen voor jobs in purchasing & logistics, zoals je die in Frankrijk wel hebt. Volgens Hays Purchase & Logistics zijn specifieke opleidingen noodzakelijk om te kunnen inspelen op de groei in de sector.

Daarnaast hinkt de sector achterop op het vlak van ‘employer branding’. Nochtans zijn jobs in de logistieke sector volgens Hays gevarieerd, uitdagend en bieden ze een hoge werkzekerheid. Verder werken logistieke professionals vaak in een internationale omgeving met veel afwisseling. “De generatie die nu de arbeidsmarkt betreedt, hecht veel belang aan een gezonde work-life balance, zonder aan carrièremogelijkheden te moeten inboeten”, weet Dries Serré, team leader Purchasing & Logistics bij Hays. “Ze kiezen voor werkgevers die qua cultuur en waarden bij hun eigen karakter en overtuigingen passen. Bovendien leren ze graag bij. Bedrijven moeten rekening houden met de wensen van die nieuwe generatie werknemers en kandidaten emotioneel raken om ze binnen te halen en te houden. De sector heeft die millennials ook hard nodig, want de vergrijzing is nu al sterk voelbaar. Logistiek moet zichzelf dus meer in de picture zetten.”

Een van de jobs van de toekomst is bijvoorbeeld logistiek programmeur-planner. “Automatische processen en autonome vervoersmiddelen bieden veel mogelijkheden voor snelle, efficiënte en milieuvriendelijke logistiek. Die processen moeten worden ingericht door slimme professionals met verstand van ICT, logistiek en planning. De logistieke programmeur-planner garandeert met creatieve oplossingen een vlotte verbinding tussen bijvoorbeeld warehouses, mobiliteitssystemen en klantsystemen”, vertelt Dries Serré.

Daarnaast is er steeds meer vraag naar supply chain data-analisten. Zij verzamelen en analyseren de steeds toenemende massa data en weten die vervolgens om te zetten in waardevolle stuurinformatie voor directies en management. Inzet van ‘predictive data’ – denken we maar aan weersvoorspellingen en consumentensentiment – wordt daarin steeds belangrijker, wat de analist in de toekomst een sterk voorspellende functie zal geven.

Recente nieuwsberichten

Parker Hannifin vergroot operationele daadkracht dankzij Savoye

Voor zijn distributiecentrum in Herstal gaf Parker Hannifin de opdracht aan Savoye om een intern transportsysteem te leveren. Het Franse bedrijf zorgde ook voor de aansturing en controle met een WCS en een WMS. Parker Hannifin is gespecialiseerd in technologie, systemen en componenten voor aandrijving en besturing.

IFS stelt Darren Roos aan als CEO

De benoeming gaat in op 1 april 2018, in lijn met het pensioen van Alastair Sorbie aan het eind van Q1 2018. Darren Roos heeft een bewezen trackrecord bij wereldwijde enterprise-softwareondernemingen. Meest recent vervulde hij de rol van president van SAP’s cloud-ERP-tak.

Canadese supermarktketen Metro investeert in OPM-technologie van Witron

Met een jaaromzet van meer dan 12 miljard Canadese dollar en meer dan 65.000 medewerkers is Metro Inc. een van de grootste food retailers in Canada. Voor zijn nieuwe distributiecentrum in Toronto kiest Metro voor de opslag- en picksystemen van hoofdaannemer Witron Logistik + Informatik GmbH.

Intrion blaast productie van Terry’s Chocolate Orange nieuw leven in

In het Verenigd Koninkrijk is Terry’s Chocolate Orange – chocolade met sinaasappelsmaak, geleverd in de vorm van een sinaasappel – een waar icoon. Terry’s Orange werd samen met een aantal andere vooraanstaande merken van eigenaar Mondelez overgenomen door Carambar & Co, een nieuwe Franse speler in de markt van chocolade en snoepgoed.

Fusie voor Alstef en BA Robotic Systems Group

Alstef is gespecialiseerd in automatische magazijnsystemen en biedt complete oplossingen aan van hoogbouwmagazijnen tot gerobotiseerde ordervoorbereiding op pallets, en systemen voor de verwerking van ruimbagage in luchthavens. BA Robotic Systems Group is de Franse marktleider van intralogistieke oplossingen met AGV’s en een erkende marktspeler door zijn robotica-oplossingen die met name worden toegepast in de medische sector en voor de industrie 4.0.

Wehkamp en websupermarkt Picnic starten samenwerking

In het Nederlandse Amersfoort is een proefproject gestart waarbij klanten van de online supermarkt Picnic hun Wehkamp-retouren kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. De zogenaamde ‘runners’ van Picnic leveren met elektrische wagentjes de boodschappen bij de klant thuis af en nemen de retour van Wehkamp mee naar een hub in de stad.

Digitale vrachtbrief voor transport tussen België, Nederland en Luxemburg

De Benelux is een proef gestart met de digitale vrachtbrief. Dat houdt in dat transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voortaan papierloos kunnen transporteren tussen de drie landen.

UPS Worldwide Express service uitgebreid

UPS heeft zijn UPS Worldwide Express pakketdienst uitgebreid en biedt de service nu in 124 landen en gebieden aan. Ook de optie voor snellere levering is naar meer locaties uitgebreid. De UPS Worldwide Express service biedt gegarandeerde levering in één tot drie werkdagen tegen 10.30u ’s ochtends, de middag of 14.00u, afhankelijk van de bestemming.

Sick lanceert W16 en W26 foto-elektrische sensoren

Bij de ontwikkeling van de nieuwe productfamilies W16 en W26 legde Sick vooral de focus op een betere inzetbaarheid en introduceerde het nieuwe technologieën die voor meer detectiezekerheid moeten zorgen. Voor die technologieën – die luisteren naar de naam ‘TwinEye’, ‘LineSpot’ en ‘ClearSens’ – vormen glanzende en spiegelende objecten geen belemmering meer.

Groep Heylen gaat internationaal en heet voortaan Heylen Group

De groep maakt zich op voor een internationale expansie en wil zich daarom met een nieuwe identiteit sterker positioneren op de buitenlandse markten. Tot nu toe trad Groep Heylen als vastgoedinvesteerder steeds naar buiten onder de groepsnaam, waardoor ‘Groep Heylen’ meestal met de vastgoedactiviteiten werd geassocieerd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.